• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117064
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J6K29
+
-

پاییز سفید پوشید

برف بخش‌هایی از کردستان، آذربایجان‌شرقی و ‌غربی را سفید‌پوش کرد؛ پیش بینی می‌شود امروز بارش‌ها به تهران و تعدادی دیگر از استان‌ها برسد

پاییز سفید پوشید

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

اولین جمعه آذر در اغلب استان‌های کشور با هوای بارانی و برفی همراه بود. هواشناسی پیش‌بینی می‌کند امروز (شنبه) هم اغلب استان‌ها تحت‌تأثیر سامانه بارشی فعال، شاهد بارش برف و باران هستند، اما در برخی استان‌ها ازجمله خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد هشدار قرمز صادر شده است.

بسته شدن جاده‌ها و قطع برق در شمال‌غرب
روز گذشته (جمعه) استان‌های لرستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال تهران، خراسان شمالی و سمنان شاهد بارش برف و باران بودند و در خوزستان، بوشهر، فارس، ایلام، غرب یزد، کرمان و اصفهان رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و در همدان، خراسان رضوی، مرکزی، قم و تهران بارش‌های پراکنده صورت گرفت. همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد 3استان آذربایجا‌ن‌غربی و شرقی و اردبیل با بارش برف دچار مشکلاتی شدند. در آذربایجان شرقی کلانشهر تبریز با بارش نخستین برف پاییزی شور و نشاط خاصی پیدا کرد، اما این برف در مناطق دیگر دردسرهایی هم به همراه داشت و راه ارتباطی ۱۳۰روستا در بستان‌آباد را مسدود کرد.
اسد چوپانی، رئیس اداره راهداری بستان‌آباد از بازگشایی این راه‌ها در روز جمعه خبر می‌دهد و می‌گوید: «ارتفاع برف در این شهرستان به ۴۰سانتی‌متر و در بلندی‌های کوهستان به بیش از یک متر هم رسید. »
در آذربایجان‌غربی هرچند ارتفاع برف به این اندازه نرسید، اما شاهد مشکلاتی چون گرفتاری 104خودرو در برف، قطعی چند ساعته برق در مهاباد و گرفتاری ۷نفر در کولاک مناطق کوهستانی سردشت بودیم که همه این مشکلات ختم به خیر شد. برف 22سانتی‌متری در مهاباد اهالی را بر آن داشت در پویشی با عنوان «چالش درخت تکانی» از شکستن درختان جلوگیری کنند.
در اردبیل هم بیش از همه خلخالی‌ها گرفتار برف شدند. برف 28سانتی‌متری در این شهرستان راه‌های بسیاری را مسدود کرد که بخش زیادی از آنها تا پایان شب بازگشایی شدند. در مناطق شهری اردبیل هم خسارت برق به خطوط انتقال برق، قطعی چند ساعته برق را در برخی مناطق شهری به همراه داشت.

امدادرسانی در استان‌های غربی
استان‌های غربی هم در روزهای گذشته شاهد بارش شدید برف بودند به‌طوری که در کردستان مشکلاتی چون بسته شدن راه‌ها و گرفتاری خودروها در برف پیش آمد. به گفته محمدراشد مدرس‌گرجی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان، برف و کولاک راه ارتباطی ۱۶۰ روستا در 3شهرستان این استان را مسدود کرده است.  
پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان هم از نجات ۱۶۸خودروی گرفتار در برف در محورهای مواصلاتی کردستان خبر می‌دهد. ارتفاع برف در برخی شهرهای استان ازجمله سقز به ۴۳سانتی‌متر رسیده است. در قزوین نیز بارش سنگین برف موجب بروز مشکلاتی شد، اما نیروهای امدادی توانستند به 45مسافر در راه‌مانده کمک کنند.

تندباد 80کیلومتری در مازندران
هرچند همدانی‌ها روز پنجشنبه شاهد تندباد لحظه‌ای بودند، اما در مازندان این توفان قدرت بیشتری داشت و با سرعت 80کیلومتر بر ساعت صبح جمعه طی چند ساعت همه مناطق جلگه‌ای و حتی کوهستانی استان را درنوردید. سرعت باد در ایزدشهر نور، آمل، رامسر، نوشهر و قائمشهر شدید بود و موجب خسارت‌هایی به خطوط برق‌رسانی و ارتباطی شد.
بارش‌ برف سنگین در ارتفاعات گیلان هم به 50سانتی‌متر رسید و موجب انسداد موقتی برخی جاده‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها شد.  فریبرز مرادی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از بسته شدن محور پونل- خلخال به‌دلیل بارش شدید برف و کولاک خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که این محور به‌دلیل ایمنی تا اطلاع ثانوی بسته است.
 کارشناس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه این بارش‌ها در سراسر کشور تا دوشنبه ادامه دارد به همشهری می‌گوید: «امروز (شنبه) بارش برف و باران در کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، زنجان، قزوین، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، البرز، تهران، سمنان و جنوب آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل پیش‌بینی شده است. در خوزستان، ایلام، بوشهر، اصفهان، قم، شمال فارس، غرب یزد وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق و در مازندران، جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.»
فریبا گودرزی موج بعدی بارش‌ها را از روز چهارشنبه می‌داند که از سمت جنوب و جنوب غرب کشور وارد می‌شود. این کارشناس هواشناسی برای فردا (یکشنبه) در اغلب مناطق نیمه‌غربی کشور و سمنان، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پیش‌بینی اما تأکید می‌کند شدت بارش‌ها در خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد به حدی است که برای این استان‌ها هشدار قرمز صادر شده است.  با توجه به هشدارهای صادر شده برای خوزستان و مسدود شدن راه ارتباطی بیش از ۳۰روستای بخش اندیکا به‌دلیل طغیان رودخانه، همه دستگاه‌های مرتبط در حالت آماده‌باش هستند.
مدیرکل مدیریت بحران این استان به همشهری می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میزان بارش‌ها از حد نرمال بالاتر است و در نواحی شمالی، شمال شرق، شرق و بخش مرکزی استان احتمال بروز سیلاب و رواناب وجود دارد.» «امید بن‌عباس»‌ با اشاره به تشکیل جلسه فوق‌العاده ستاد بحران (چهارشنبه شب) می‌افزاید:‌ «در این جلسه دستورهای لازم به فرمانداران و دستگاه‌های ذیربط داده شده و فرمانداران مکلف شده‌اند امروز در محل کار خود حاضر باشند.»
او با اشاره به ظرفیت سدهای استان، پیش‌بینی می‌کند حجم زیادی از بارش‌ها در سدها ذخیره شود و به همین دلیل شاهد بروز خسارت‌های شدید و مشکلات خاصی نباشیم. بن‌عباس درباره لایروبی نشدن رودخانه‌های خوزستان از سیل سال گذشته هم توضیح می‌دهد که وزارت نیرو بخشی از لایروبی را انجام داده‌، اما به‌دلیل کمبود اعتبار این کار به‌صورت کامل انجام نشده است. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد روز دوشنبه (۱۰ آذر) شاهد بارش باران و برف در نوار شمالی کشور و بارش پراکنده در بوشهر، خوزستان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه، شمال فارس و خراسان رضوی خواهیم بود و روز سه‌شنبه جوی پایدار اغلب مناطق را دربرمی‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید