• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117049
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5moY
+
-

نکته روز/ آفت پرگویی

اظهارات اخیر عیسی کلانتری درباره انقلاب، خالی کردن پشت شاه توسط آمریکا و بالاخره استفاده امام‌خمینی(ره) از این فرصت، برای دومین‌بار در سال‌جاری با تکذیب اعضای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) مواجه شده است. عیسی کلانتری که اردیبهشت‌ماه سال‌جاری فتوایی را درباره «آوازخوانی زنان» به امام‌خمینی(ره) نسبت داده بود و پای رئیس دولت اصلاحات را هم به میان کشیده بود، در ویدئویی که اخیرا از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است درباره دلایل سقوط شاه و پیروزی انقلاب تحلیلی ارائه می‌کند و می‌گوید:«آنها پشت شاه را خالی کردند و از این فرصت هم انقلابی‌ها به رهبری امام حداکثر استفاده را کردند.»
غلامعلی رجایی در یادداشتی که سایت جماران آن را منتشر کرده با اشاره به این موضوع که منتظر عذرخواهی کلانتری بوده و متأسفانه این اتفاق نیفتاده، نوشته است: «به‌نظر می‌رسد پرگویی و سخنگویی یکی از آفات موجود در بین مسئولین ماست؛ به‌خصوص کسانی که بر مسند کاری بوده‌اند و دوربین‌هایی سراغ اینها می‌رود و فکر می‌کنند چون دوربین سراغ اینها رفته لزوما باید حرف بزنند و متأسفانه گاهی دیده می‌شود که بی‌تأمل هم حرف می‌زنند. چنین خطاهایی که می‌توانیم آقای کلانتری را نمونه اخیر آن بدانیم هم از زبان آنها صادر می‌شود.»
رجایی نوشت: «حقیقت این است که سخن گفتن کار هرکسی نیست و پرگویی آفتی است که ما اگر بخواهیم آفات پرگویی در این چند دهه را بگوییم می‌بینیم که بسیار لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری بر این کشور تحمیل کرده است... . چه نیازی هست در کشور که این همه صحبت شود؟! متأسفانه گاهی هم عرصه صحبت به مسائل غیرتخصصی گوینده مرتبط می‌شود؛ مثلا مسئله‌ای که دکتر کلانتری مطرح کرده اشاره ضعیفی به کنفرانس گوادلوپ می‌کند. من اینجا به لحاظ تاریخی باید این نکته را بگویم که پایان این یادداشت پایان تاریخی باشد. در گوادلوپ آمریکا نظر خودش را به کشورهای حاضر در جلسه یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان مطرح کرد که نظرشان به رفتن شاه است؛ نه اینکه با امام توافقی شده بود .»
عیسی کلانتری اردیبهشت‌ماه امسال مدعی شده بود که آقای خاتمی در زمانی که وزیر ارشاد بوده به وی (کلانتری که وزیر کشاورزی بوده) گفته است حضرت امام دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم‌ها استفاده نمی‌کنید؟ به‌صورت تک‌خوانی، نه به‌صورت گروهی.
این ادعا با واکنش رئیس دولت اصلاحات همراه شد که در پاسخ به سؤالی در همین رابطه گفته بود: «صحبت‌های جناب دکتر عیسی کلانتری در باب آوازخوانی زنان که در آن نسبتی به من داده شده بی‌اساس است. گرچه در حسن‌نیت آقای کلانتری تردیدی ندارم، ولی اشتباه منافاتی با حسن‌نیت ندارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید