• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116719
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6Xg0
+
-

فناوری‌های حیاتی برای دورکاری

افزایش دورکاری در کشور بار دیگر نیاز به بسترهای فناوری لازم برای ارتباطات سازمانی را تشدید کرده است

فناوری
فناوری‌های حیاتی برای دورکاری

اعمال محدودیت‌های کرونایی که شامل تعطیلی فروشگاه‌ها، کاهش نیروهای حاضر در محل کار و افزایش حداکثر دورکاری کارمندان شده است می‌تواند تأثیر بسزایی در کم شدن روند انتقال ویروس کرونا بگذارد. شیوع و انتشار سریع کووید-19 بسیاری از شرکت‌ها را وادار به اجرای پروتکل‌های اضطراری کرده و به این ترتیب دورکاری در اولویت قرار گرفته است. حتی برخی از بزرگ‌ ترین شرکت‌های فناوری دنیا مانند گوگل، آمازون و فیسبوک از تیم‌های خودخواسته‌اند که از رفت‌وآمد و مسافرت برای کارها خودداری کنند.
اما از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها برای نخستین بار دورکاری برای کارمندان را اعمال می‌کنند، می‌تواند شرایط چالش‌برانگیزی ایجاد کند. اما به‌لطف فناوری مدرن، این امکان برای بسیاری از کارمندان وجود دارد که از خانه هم به اندازه فعالیت در محل کار مؤثر باشند.
برای بازدهی مفید و انجام درست کار از خانه و همچنین شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا، به چند ابزار ضروری فناوری نیاز است. ممکن است بسیاری از این ابزارها را قبلا استفاده کرده باشید، اما عملکرد آنها در مدت تقریبا طولانی کار از خانه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و احتمالا با قابلیت‌های جدید آنها بیشتر آشنا خواهید شد. بهتر است برای عملکرد و کارایی بیشتر کارمندان دورکار با این نرم‌افزارها، از قبل کار با آنها را تمرین کنید.

پیام‌رسان برای گفت‌وگوی تیمی
در زمان دورکاری ارتباطات درون تیمی می‌تواند بزرگ‌ترین چالش بین کارمندان و کارفرما باشد. نرم‌افزارهای پیام‌رسان‌هایی مانند Slack و Microsoft Teams، واتس‌اپ و تلگرام، امکان برقراری ارتباط بی‌نقص بین اعضای تیم، بخش‌ها و کل شرکت را فراهم می‌کند. گروه‌های مختلف چت به افراد این امکان را می‌دهد تا در مورد کار و ایده‌های تجاری بحث کنند و در طول روز کاری با یکدیگر در ارتباط باشند. بسیاری از شرکت‌ها قبلا نیز از این پیام‌رسان‌های فوری استفاده می‌کردند، حالا احتمالا بیشتر از گذشته باید با این برنامه‌های پیام‌رسان وقت بگذرانید چراکه این روش به‌احتمال زیاد به اصلی‌ترین راه برقراری ارتباط حین قرنطینه شما تبدیل می‌شود.

کنفرانس ویدئویی
جلسات ویدئویی که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند یکدیگر را ببینند و در زمان واقعی به یکدیگر واکنش نشان دهند، می‌تواند یک کپی واقعی از جلسات رودرروی شما در دفتر کار باشد. نرم‌افزار کنفرانس ویدئویی معمولا شامل قابلیت اشتراک صفحه، ضبط و گفت‌وگوی زنده است که می‌تواند یک لایه ارتباطی و درک متقابل به جلسات مجازی شما بیفزاید. گزینه‌های محبوب برای این عمل شامل Google Hangouts، زوم و حتی واتس‌اپ هستند.

مدیریت پروژه
برای کارفرما، در جریان نگه داشتن تیم و حفظ گردش کار منظم همه افراد در زمان دورکاری، به یک ابزار پیشرفته مدیریت پروژه احتیاج است. اگر قبلا از نرم‌افزارهایی مانند Trello، Basecamp، Asana، Airtable یا  Monday.com استفاده نمی‌کردید، اکنون زمان نصب و استفاده از آن فرا رسیده است. تعیین و تجزیه و تحلیل کارها با این برنامه‌ها کار آسانی بوده و به روزرسانی وضعیت و پیشرفت پروژه با یک نگاه ساده در دسترس است.
پیش از تنظیم مقررات دورکاری، کارفرما و کارمند باید در زمینه استفاده از تجهیزات لازم این دوران به توافقاتی برسند. کارفرما باید مطمئن شود که برای انجام هرچه بهتر کارها از خانه، کارکنان او تجهیزات مناسبی مانند لپ تاپ، شارژر، هدست، مانیتور، تلفن و احتمالا حتی دستگاه فکس و چاپگر را در اختیار دارند. اگر آنها آنچه را که لازم دارند، نداشتند، بهتر است کارفرما برای تهیه آن و یا حداقل در اختیار گذاشتن تجهیزات محل کار در خانه اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید