• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 1 آذر 1399
کد مطلب : 116285
+
-

سال سقوط، کاهش تولید

تماشاگران فیلمفارسی با سینمای ایران قهر کردند

سینما
سال سقوط، کاهش تولید

سعید مروتی 

سال56 بحران اقتصادی سینمای ایران که از چند سال قبل نشانه‌هایش مشهود شده بود شدت گرفت. نشریات سینمایی از بیکاری عوامل نوشتند. روزنامه‎‌‎ها گزارش‎‌‎های زیادی با موضوع شکست سینمای فارسی منتشر کردند. تعداد فیلم‎‌‎های اکران شده نسبت به سال قبل باز هم کمتر شد و دخل و خرج تهیه‎‌‎کنندگان و صاحبان فیلم‎‌‎ها دشوارتر. سینماداران به دلایل انبوه و متنوع ترجیح می‎‌‎دادند فیلم خارجی اکران کنند و تماشاگران دیروز فیلم فارسی یا مشتری فیلم خارجی (بیشتر کمدی‎‌‎های ایتالیایی، فیلم‎‌‎های رزمی هنگ‌کنگی و فیلم هندی) شده بودند یا اساسا دیگر سینما نمی‎‌‎رفتند. در غیبت موج نو که در اکران 56فقط یک نماینده (سوته‌دلان) داشت، طبقه متوسط به تماشای فیلم‎‌‎های شاخص خارجی که در سینماهای لوکس تهران و شهرهای بزرگ روی پرده می‎‌‎رفت می‎‌‎نشست. نکته جالب در این سال پررنگ شدن گرایش بازیگران به خوانندگی است. تقریبا در صفحات هنری بیشتر هفته‌نامه‎‌‎ها اخباری در مورد خواننده شدن هنرپیشه‎‌‎ها به چشم می‎‌‎خورد. وقتی تولید فیلم کاهش یافته و آمار بیکاری میان سینمایی‎‌‎ها بالا رفته، خوانندگی شاید بتواند بخشی از داستان رکود و اوضاع بد اقتصادی را حل کند. اما پرفروش‎‌‎های این سال که گلیم‌شان را در این آشفته بازار از آب بیرون کشیدند: «صمد در راه اژدها» نشان داد تیپ نمایشی مرد روستایی و تکرار موقعیت حضورش در شهر همچنان در گیشه جواب می‎‌‎دهد. سری فیلم‎‌‎های صمد در حالی در دهه50مورد توجه سینماروها قرار می‎‌‎گرفتند که مطبوعات و روزنامه‌نگاران اعتنایی به آنها نداشتند و حتی سازنده‎‌‎شان نیز آنها را جدی نمی‎‌‎گرفت. در «پشت و خنجر» ایرج قادری از موفقیت تجاری «گوزن‌ها» بهره گرفت و تم اعتیاد و شکست مردی که روزگاری برای خودش کسی بوده را با برداشت و تصور مطلوب خودش، به یکی از معدود فیلم‎‌‎های عامه‎‌‎پسند سال56تبدیل کرد. فیلم جنجالی «در امتداد شب» در یکی از بدترین سال‎‌‎های اکران دهه50، رکورد فروش فیلم‎‌‎های ایرانی را شکست. موفقیت تجاری در امتداد شب، می‎‌‎توانست نشانه‎‌‎ای از تغییر پسند و گرایش تماشاگری باشد که از فضای تکراری فیلم‎‌‎های فارسی خسته شده بود.
بازگشت موفقیت‌آمیز علی حاتمی به سینما که در دوران رونق فیلم ایرانی، بیشتر آثارش شکست خورده بود، آن هم در سال سخت56، هیجان‎‌‎انگیزترین اتفاق سینمایی سال بود. سوته‌دلان بهترین فیلم سال56 با اکران در یک سینما(کاپری) به موفقیتی چشمگیر رسید. تماشاگرانی که  باچشم‎‌‎های نمناک از کاپری خارج می‎‌‎شدند تماشای این فیلم نوستالژیک را به دیگران توصیه می‎‌‎کردند. عاشقیت دیوانه‌وار مجید و دستاورد حاتمی در خلق فضا و گذشته مطلوب از دست رفته و نوشتن دیالوگ‎‌‎ها و مونولوگ‎‌‎هایی درخشان کار خودش را کرده بود؛ حتی اگر منتقد چپ روزنامه کیهان، تند‎‌‎ترین تعابیر را در موردش به‎‌‎کار می‎‌‎برد، سوته‌دلان فیلمی نبود که بشود نادیده‎‌‎اش گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید