• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116194
+
-

دانایی مانایى است

دانایی مانایى است

 بیست و هشتمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» در حال برگزاری است.
این هفته از ٢٤ آبان‌ماه و هم‌زمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی و کتابدار آغاز شده و تا ٣٠ آبان ادامه دارد.
به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، «ایوب دهقان‌کار»، دبیر هفته‌ی کتاب و مدیرعامل مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد که برنامه‌های این دوره از هفته‌ی کتاب، به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.
دبیر هفته‌ی کتاب درباره‌ی شیوه‌‌ی برگزاری کتاب‌گردی در این دوره از هفته‌ی کتاب گفت: «به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌جای کتاب‌گردی، کتاب‌فروشی‌ها را به خانه مردم ببریم. برای این مسئله همکاری و مشارکت سه‌جانبه میان مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب و ادبیات ایران، معاون فناوری وزارت ارتباطات و شورای اسلامی شهر تهران انجام می‌شود که طبق آن قرار است نشانی کتاب‌فروشی‌های تهران و شهرستان در نرم‌افزارهای مسیریاب‌ «بلد» و «نشان» اطلاع‌رسانی شود.
به گفته‌ی او فراگیرترین برنامه هفته‌ی کتاب بیست و هشتم، برگزاری طرح پاییزه‌ی کتاب ۹۹ است.
براساس این گزارش، پی‌رنگ اکثر برنامه‌های هفته‌ی کتاب بر محور چهل‌سالگی دفاع‌مقدس است. هم‌چنین در این دوره از هفته‌ی کتاب، عنوان پایتخت کتاب ایران پس از چندین دوره «به شیراز» رسیده و بر همین اساس برنامه‌های گوناگون فرهنگی در این شهر برگزار می‌شود، مانند کلنگ‌زنی کتاب‌خانه‌ی شهر صدرا، بازسازی قدیمی‌ترین کتاب‌خانه‌ی شیراز و ایجاد شبکه‌ی شهروندان کتاب‌خوان و دوست‌داران کتاب و ایجاد باغ‌کتاب و هم‌چنین اهدای کتاب به مدارس کم‌برخوردار و مناطق عشایری و روستایی شهر شیراز.
در کانون پرورش فکری چه خبر است
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال به‌خاطرشیوع بیماری کرونا بستر اجرای برنامه‌های هفته‌ی کتاب را به‌طور کامل به فضای مجازی منتقل کرده و بستر اینترنتی پرتال و صفحه‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی را به برگزاری برنامه‌های این هفته‌ اختصاص داده است. به این ترتیب با برپایی نشست‌های تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی هم‌چنین گفت‌وگوهای مستقیم و زنده با نویسنده‌ها، شاعران، مترجمان و تصویرگران نام‌آشنا و محبوب کتاب‌های کودک و نوجوان، بچه‌ها را به کتاب و کتاب‌خوانی تشویق می‌کند و درعین‌حال به‌معرفی تازه‌ترین آثار منتشرشده یا در دست انتشار این چهره‌ها می‌پردازد.
مثلاً روز پنج‌شنبه 29 آبان، برگزاری نشستی با موضوع «روش‌های انتخاب کتاب مناسب» در نظر گرفته شده است. نشست‌های تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشانی اینترنتی live.kpf.ir/ch/afarinesh برای همه‌ی علاقه‌مندان به‌صورت میهمان قابل مشاهده است.
در این هفته، صفحه‌های اینستاگرام انجمن‌های ادبی و هنری، با عنوان کلی و مشترک «کتاب خوب، زندگی خوب» و با توجه به شعار کانون پرورش فکری (تمرین زندگی)، هشتگ #تمرین_ زندگی_ با_کتاب به معرفی کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان می‌پردازند.
صفحه‌ی انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری در اینستاگرام از هفت شاعر و هفت نویسنده خواسته که هریک سه کتاب خوب و مناسب را برای مطالعه از نظر خود به نوجوانان پیشنهاد دهند.
صفحه‌ی انجمن هنرهای تجسمی نوجوان چندین فراخوان از جمله طراحی پوستر با موضوع کتاب‌خوانی، تصویرگری «یک بخش از یک کتاب»، تصویرگری جلد «کتابی که خوانده‌ام»، ساخت مجسمه‌ی «کودک کتاب‌خوان» با استفاده از مواد گوناگون سنگ، چوب، گل سفال، کاغذ، پارچه و... را منتشر کرده است.
 صفحه‌ی انجمن هنرهای نمایشی نیز در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاهی مجازی از عروسک‌سازی با عنوان «ماسک‌های نجات‌بخش» را برپا می‌کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین در صفحه‌ی فروش اینترنتی محصولات به‌نشانی  shop.kpf.ir، محصولاتش را با ٢٠درصد تخفیف‌ ارائه می‌دهد.
برای اطلاع از برنامه‌های دیگر گروه‌های کانون پرورش فکری می‌توانید به نشانی kpf.ir مراجعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :