• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115443
+
-

بازسازی‌ها در کرمانشاه ادامه دارد

زمین‌لرزه 7/3ریشتری کرمانشاه، ۱۰ شهرستان و 1930روستای استان را تحت‌تأثیر قرار داد. در این زلزله علاوه بر فوت 621نفر و زخمی شدن 8600نفر از شهروندان به بیش از 108 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی هم خسارت جزئی و کلی وارد شد. حالا و با گذشت 3سال از این زلزله ویرانگر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه می‌گوید: «از ابتدای بازسازی‌ها ۱۳۱ هزار و ۴۱۳ واحد مسکونی، دامی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ساخته یا مرمت شده است. در مجموع ۱۰۸ هزار و 733 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و مرمت شده‌اند. از این تعداد ۴۱هزار و ۱۸۵ واحد بازسازی و ۶۷هزار و ۵۴۸ واحد نیز تعمیری بوده‌ است.»
جلیل بالایی همچنین با بیان اینکه هزار کلاس درس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با مشارکت دولت و خیران ساخته شده است، می‌افزاید: «بازسازی‌ها در بخش روستایی بیشترین حجم را داشت. در مجموع در استان 120هزار واحد مسکونی روستایی داریم و در جریان بازسازی‌ها 47هزار واحد از این تعداد بازسازی یا مرمت شدند.» به گفته وی، در مدت بازسازی‌ها در شهری مانند سرپل‌ذهاب 9623واحد مسکونی از اول ساخته شد؛ درحالی‌که کل واحدهای مسکونی این شهر پیش از زلزله، حدود ۶۲۰۰ مورد بود. بالایی با بیان اینکه دولت در مجموع ۶۹۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۲۸۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به آسیب‌دیدگان این حادثه برای بازسازی واحدهای مسکونی پرداخت کرده است، افزود: «بازسازی واحدهای دامی، تولیدی، صنفی، صنعتی و خدماتی در مناطق زلزله‌زده هم شرایط خوبی دارد. حدود ۲۲ هزار و ۷۱۸واحد در زمان زلزله تخریب شده بود که تا امروز ۲۲ هزار و ۷۰۳ مورد از آنها بازسازی و تحویل داده شده و فقط ۱۵ واحد باقی مانده است.»
وی درباره ایجاد اشتغال در مناطق زلزله‌زده نیز با بیان اینکه طبق آمار ثبت شده در سامانه کارا، حدود ۱۹هزار و ۴۳۹ فرصت شغلی در مناطق زلزله‌زده ایجاد، تثبیت یا احیا شده است، ادامه می‌دهد: «دولت در کنار بازسازی‌ها به ایجاد اشتغال در این مناطق هم توجه داشته‌ است.» مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه همچنین درباره واحدهای باقیمانده و بازسازی نشده هم توضیح می‌دهد: «اغلب واحدهای باقیمانده به‌دلیل مشکلات حقوقی، مالکیتی یا انحصار وراثت تازه در سال98شروع به ساخت کرده‌اند. در شرایط فعلی اقتصادی ممکن است کمی در بازسازی آنها مشکل داشته باشیم.»
آن‌طور که بالایی توضیح می‌دهد در زمان زلزله 18هزار و 800کانکس برای اسکان اضطراری در اختیار مردم قرار گرفت که بعد از بازسازی بیش از 18هزار و 500کانکس جمع‌آوری شد و کمتر از 230کانکس باقی مانده که اغلب کاربری غیرمسکونی دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید