• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114943
+
-

زمستان سخت

بهروز رسایلی

قبلا هم وکیل باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود برخلاف انتظار افکارعمومی دفاع از عیسی آل‌کثیر سخت است؛ بنابراین خبر تأیید محرومیت مهاجم جنوبی سرخپوشان کسی را غافلگیر نکرد. موضوع ساده است؛ برای کنفدراسیون فوتبال آسیا مهم نیست آل‌کثیر با چه فلسفه‌ای این نوع شادی گل را انجام داده، بلکه مسئله این است که چنین حرکتی ممکن است چه پیامی به مخاطبان منتقل کند؛ کسانی که برادرزاده کوچک عیسی را نمی‌شناسند و شاید تصور کنند یک بازیکن فوتبال بدون هزینه و محدودیت در حال انجام رفتارهای نژادپرستانه است. بازیکنان ما پیش از حضور در مسابقات بین‌المللی باید در مورد چنین مسایلی توجیه شوند که خب متأسفانه این اتفاق رخ نداد و حالا خرید جدید و موفق قرمزها، 6‌ماه خانه‌نشین خواهد بود.

  1- حکم محرومیت عیسی آل‌کثیر روز 12مهر ابلاغ و از همان زمان اعمال شد. حالا با تأیید این رای، او تا پایان سال‌جاری حق حضور در میادین را ندارد قاعدتا محرومیت آل‌کثیر روز 12فروردین 1400به پایان می‌رسد.
 2- 5‌ماه پیش رو بدون عیسی آل‌کثیر برای پرسپولیسی‌ها بسیار سخت خواهد گذشت. او در لیگ قهرمانان آسیا ارزش‌هایش را نشان داد و همه را امیدوار کرد جای خالی علی علیپور را به بهترین شکل ممکن پر می‌کند، اما حالا پرسپولیس باید بدون این بازیکن به راهش ادامه بدهد. دوران محرومیت عیسی شامل تمام نیم‌فصل اول مسابقات، سوپرجام فوتبال ایران، احتمالا چند مسابقه حذفی و از همه مهم‌تر دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. این یک خسران بسیار بزرگ است؛ ضربه‌ای که به‌خاطر یک ندانم‌کاری و سوءتفاهم به پیکر پرسپولیس وارد آمد.
 3- برای خود عیسی هم زمستان امسال به تلخی زمستان پارسال خواهد بود. او بین 2 نیم‌فصل لیگ نوزدهم در لیست خرید گابریل کالدرون قرار گرفت و اشتیاق زیادی نشان داد به پرسپولیس بیاید، اما نفت آبادان رضایتنامه نداد. بنابراین عیسی از نظر فنی و روحی افت کرد، کل نیم‌فصل دوم فقط یک گل زد و حتی اواخر فصل از سوی بهنام سراج از تیم کنار گذاشته شد.
4-  پرسپولیس قبلا هم تجربه محرومیت بین‌المللی ستاره‌هایش را داشته است. اواخر دهه70 علی کریمی در مسابقه تیم ملی امید برابر ویتنام به‌خاطر حمله به داور یک سال محروم شد، 2سال پیش هم مهدی طارمی در پی نقض قراردادش با ریزه‌اسپور به تحمل محرومیت چهارماهه محکوم شد. کریمی البته برگشت و برای پرسپولیس بازی کرد، اما طارمی اواخر دوران محرومیتش به لیگ قطر منتقل شد.
 5- مسئله سطح آمادگی آل‌کثیر در بازگشت به میادین هم مهم است. به هر حال در دنیای امروز فوتبال، 6‌ماه دوری از میادین بسیار سخت است و باید دید او ابتدای سال 1400می‌تواند در همان سطح سابق به ترکیب پرسپولیس برگردد یا نه. متأسفانه این قبیل مجازات‌ها غیر از طول دوران محرومیت، ترکش‌های بعدی هم دارند و طول می‌کشد تا بازیکن از نظر جسمی و روحی ریکاوری شود.
  6- در نهایت اینکه خیلی مواقع خلاقیت محصول محدودیت است. شاید اگر علیپور و ترابی از پرسپولیس نمی‌رفتند، عیسی آل‌کثیر حتی با وجود حضور در این تیم نمی‌توانست با این سرعت خودش را به ترکیب اصلی برساند و گل کند. حالا هم شاید نبودن عیسی منجر به ظهور یک ستاره جدید شود. اگرچه پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس باز شده، اما این تیم بازیکن خارجی نمی‌تواند بگیرد و داخل کشور هم در نگاه اول مهاجم کارآمدی بیرون نمانده است. با این شرایط شاید ستاره بعدی خط حمله از بین ابزار موجود در تیم پیدا شود؛ مثلا همین مهدی عبدی که تا به حال هم در بزنگاه‌ها خوب عمل کرده، شاید هم آریا برزگر، امیر روستایی یا محمد شریفی جوان که از سایپا جذب شد. کسی چه می‌داند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید