سامانهای برای توزیع عادلانه کمکها به نیازمندان شهر
بیش از 20هزار نفر از افراد کمبرخوردارتا امروز از کمکهای نقدی و غیرنقدی سامانه سنای شهرداری تهران بهرهمند شدهاند
پریسا امیرقاسمخانی- خبرنگار
شاید زمانی افراد کمبرخوردار شهر در یک منطقه خاص زندگی میکردند، ولی امروز واقعیت این است که این افراد در همهجای شهر وجود دارند و نمیتوان آنها را مختص منطقه یا محلهای خاص دانست. از طرفی شناسایی دقیق این افراد همواره مورد بحث و یکی از دغدغههای اصلی کارشناسان اجتماعی و مسئولان شهر بوده است.
سال1395 مدیریت شهری مقدمات راهاندازی سامانهای به نام سامانه سنا را فراهم کرد که از طریق آن افراد کمبرخوردار شهر شناسایی شده و مورد حمایت قرار میگرفتند. این سامانه بعدها به زیرمجموعه سامانه سمات (سامانه مراکز اجتماعی شهرداری تهران) درآمد که در سال1396 ایجاد شد. سامانه سنا اکنون تحت نظر سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهردای تهران است و مدت کوتاهی از رونمایی آن میگذرد.
شناسایی و ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق
سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران درباره سامانه سنا به همشهری گفت: «ما در سامانه سنا بهدنبال ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق درباره افراد کمبرخوردار شهر هستیم تا تمرکزی در کمکرسانی به این افرد بهوجود بیاید و همچنین انسجام بین دستگاههای کمککننده صورت بگیرد. ایجاد بانک اطلاعاتی افراد کمبرخوردار با توجه به ساختار شهرداری، از محله و از نگاه پایین به بالا شروع میشود. افراد نیازمند بهصورت خودمعرف یا دگرمعرف از طریق سرای محلات، خانه خدمات اجتماعی، مراکز خدمات اجتماعی، مددکاران، معرفی ساکنان محله، شبکه معتمدان و... شناسایی میشوند. سپس کل اطلاعات استخراج میشود.»
بنابر این گزارش، فرایند ثبت اطلاعات نیازمندان در سامانه سنا به این ترتیب است که اطلاعات خانواده یا افراد شناساییشده توسط مدیر مرکز خدمات اجتماعی ثبت شده، سپس معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه مرحله تأیید آن را انجام خواهد داد. در آخر پس از بررسیهای انجامشده پیرامون، افراد نیازمند، بهصورت میدانی توسط کارشناسان سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی که مربوط به معاونت رفاه است، ثبت نهایی میشوند. حال اینطور که سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران گفت تاکنون بیش از 20هزار نفر از افراد نیازمند در سامانه شناسایی شدهاند. حسینی افزود: «اطلاعات این افراد بهصورت محرمانه در سازمان حفظ شده و در موارد مورد نیاز برای کمک به سازمانهای مربوط مانند بهزیستی، کمیته امداد و... داده میشود.»
کمک به افراد نیازمند تاکنون عادلانه توزیع نشده است
سیدمالک حسینی با اشاره به اینکه دغدغه بعدی سامانه، توزیع عادلانه کمکها به افراد کمبرخوردار است گفت: «کمکهای توزیعشده به افراد کمبرخوردار تاکنون عادلانه نبوده است. ما نیازمندانی داریم که دیده نمیشوند. سامانه بهدنبال عدالت در توزیع کمکهاست و بر توزیع عادلانه خدمات به گروههای کمبرخوردار شهر بسیار تأکید دارد.»
او افزود: «در نگاه اول شهرداری وظیفه حمایتی درخصوص افراد کمبرخوردار شهر را ندارد، ولی نگهداشت اجتماعی شهر در شهرداری دیده شده است. بهعنوان مثال اگر خانوادهای نیازمند باشند به کلیت شهر آسیب وارد میشود یا یک فرد معتاد متجاهر هزینه برای شهر ایجاد میکند.»
با جیب خالی هم میتوانید به کمبرخورداران محلهتان کمک کنید
درست است که سامانه سنا توسط نهادهای دولتی و رسمی مانند سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران اداره میشود اما دستگاههای مرتبط نیز در این زمینه همکاریهای لازم را دارند. این درصورتی است که رسالت اصلی سامانه در اصل با کمکهای مردمی کامل میشود. برای این منظور شهروندان در محلات مختلف میتوانند ضمن معرفی افراد نیازمند و کمبرخوردار محله خود، به مراکز مربوط مانند سرای محلات، خانه خدمات اجتماعی، مراکز خدمات اجتماعی شهرداری و نواحی شهرداری نزدیک محل زندگی خود مراجعه کرده و در کمکرسانی به این افراد در سامانه سنا نقش مؤثری داشته باشند. جالب است بدانید کمک به افراد کمبرخوردار شهر فقط مالی نیست، بلکه با جیب خالی هم میتوانید به کمبرخورداران محلهتان کمک کنید. خیرین در سامانه به 4دسته خیرین مالی، عاطفی، شغلی و آموزشی تقسیم میشوند. به این صورت هر فردی بالقوه یک خیّر بهشمار میرود. تاکنون در سامانه کمکهایی مانند واگذاری بستههای حمایتی، لوازمالتحریر، مددکاری، مشاوره، لباس، غذا، آموزش مهارت، شغلیابی و روشهای کسبوکار به نیازمندان صورت گرفته است.