• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113057
+
-

اسکار در قرنطینه

با وجود همه شایعات احتمال لغو برگزاری مراسم اسکار 2021 این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود

اسکار در قرنطینه


آرش نهاوندی ـ مترجم



به گزارش ایندی‌وایر، فیلم‌های منتخب جشنواره کن نسبت به سایر فیلم‌ها از بخت بیشتری برای حضور در فهرست کاندیداهای بهترین فیلم بین‌المللی مراسم اسکار 2021برخوردارند. بنابر آخرین اخبار و گزارش‌ها، رأی‌دهندگانی که در زمینه انتخاب فیلم‌های اسکار مشارکت دارند امسال به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا، برای نخستین‌بار خواهند توانست فیلم‌های معرفی شده به این آکادمی را از خانه تماشا کنند. براساس قوانین کنونی آکادمی اسکار، فیلم‌های معرفی شده به این آکادمی باید از تاریخ 1اکتبر 2019تا 31دسامبر 2020در سینماهای کشورهایی که این فیلم‌ها را معرفی کرده‌اند، به نمایش درآمده باشند. درنهایت آکادمی اسکار در 9فوریه 2021از میان این فیلم‌ها نامزدهای حاضر در رشته بهترین فیلم بین‌المللی 2021را برخواهد گزید. سال گذشته 91 فیلم به جشنواره اسکار معرفی شده بود، اما انتظار می‌رود در سال 2021فیلم‌های کمتری به آکادمی معرفی شوند. اکنون 9هزار رأی‌دهنده منتخب آکادمی اسکار قادر خواهند بود فیلم‌های معرفی شده را به‌صورت آنلاین و از طریق «اپل‌تی‌وی» مشاهده کنند. البته به‌نظر می‌رسد که رأی‌دهندگان قدیمی‌تر کمتر به دیدن فیلم‌های معرفی شده در خانه از خود تمایل نشان دهند. هم‌اکنون تعدادی از کشورها برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی مراسم اسکار 2021ثبت‌نام کرده‌اند. اغلب فیلم‌های حاضر در فهرست منتخب جشنواره کن مانند سال‌های گذشته از شانس و اقبال بالایی برای کسب نامزدی و حتی برنده شدن جایزه اسکار برخوردارند. پارازیت نیز نمونه یکی از این فیلم‌ها بود که سال گذشته ابتدا جایزه نخل طلای کن و سپس 4جایزه اصلی اسکار ازجمله جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کرد. امسال به‌رغم لغو برگزاری جشنواره کن به‌دلیل شیوع کرونا، مقامات این جشنواره فهرستی از فیلم‌های منتخب خود را ارائه دادند که به‌طور ویژه مورد توجه رأی‌دهندگان اسکار برای انتخاب نامزدهای رشته بهترین فیلم بین‌المللی قرار خواهد گرفت. البته فیلم‌های حاضر در مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی سال ازجمله برلین، ونیز، تلوراید، تورنتو و نیویورک نیز از بخت بالایی برای کسب نامزدی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار برخوردارند. 


فیلم «آغاز» از گرجستان
گرجستان به‌طور رسمی فیلم «آغاز» را برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2021معرفی کرد. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره سن‌سباستین 2020نمایش داده شد و توانست مهم‌ترین جوایز این جشنواره را از آن خود کند؛ ازجمله جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی «لا سوخیتاشویلی». این فیلم درباره انزوای احساسی زنی در یک فرقه مذهبی در شهری مرزی در گرجستان است، اما به‌زودی دنیای بیرون، عواطف و احساسات این زن را خدشه‌دار می‌کند و فرقه مذهبی که او در آن عضو است به نحو بسیار بیرحمانه و خشونت‌باری مورد حمله قرار می‌گیرد. 

«یک خورشید» از تایوان گزینه‌ای برای اسکار 2021
وزارت فرهنگ تایوان اعلام کرده که فیلم «یک خورشید» از این کشور برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی اسکار معرفی شده است. در بیانیه وزارت فرهنگ تایوان، «یک خورشید» فیلمی خاطره‌بر‌انگیز و احساس‌برانگیز از روابط والدین با فرزندان توصیف شده است. 

لوکزامبورگ با «داستان‌های رودخانه» می‌آید
لوکزامبورگ فیلم مستند «داستان رودخانه» را برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2021معرفی کرده است. این فیلم توسط «جولی شروئل» هنرمند لوکزامبورگی ساخته شد. داستان این فیلم در کرانه‌های رودخانه «سن خوان» در نیکاراگوئه، جایی که سرمایه‌گذاران از سال 2013در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک کانال بین اقیانوس اطلس و آرام هستند، می‌گذرد. 

رقابت 13فیلم در کره‌جنوبی برای حضور در اسکار 
به گزارش «کورئا هرالد»، 13فیلم ازکره‌جنوبی که سال گذشته توانسته بود با فیلم «پارازیت» جایزه اسکار را در 4رشته اصلی (بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین فیلمنامه) از آن خود کند، برای حضور در اسکار 2021درخواست داده‌اند. از میان این 13فیلم درنهایت یک فیلم به‌عنوان نامزد کره‌جنوبی به مراسم اسکار تا پایان ‌ماه آینده (نوامبر) اعلام خواهد شد. 
فیلم «شبه جزیره» به کارگردانی «یئون سانگ هو»از جمله فیلم‌های مطرح امسال کره‌جنوبی است که در این فهرست 13فیلمی جای دارد. این فیلم در فهرست منتخب فیلم‌های رسمی جشنواره کن 2020جای داشت و تا‌کنون به 190کشور فروخته شده است. 
«مرد بعدی» که فیلم سیاسی به کارگردانی«مو مین هو» است نیز در زمره فیلم‌های کره‌ای است که از بخت معرفی شدن به بخش فیلم‌های بین‌المللی اسکار برخوردار است. 2فیلم اکشن نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند؛ اولی «ما را از جهنم تحویل بده» به کارگردانی«هونگ ون جان» و دومی «باران فولادی 2» به کارگردانی «یانگ وو سوک» است. 2فیلم نیز از 2کارگردان زن در این فهرست جای گرفته‌اند؛ فیلم‌های «حرکت به جلو» به کارگردانی«یون‌دا بی» و «پیرزن» ساخته «لیم سون آئه». در فهرست فیلم‌های کره‌ای که از شانس معرفی به اسکار برخوردارند، فیلم‌های کمدی نیز در فهرست فیلم‌های کره‌ای کاندیدای معرفی به اسکار 2021دیده می‌شوند. 
«ایندی وایر» نیز فهرستی از فیلم‌هایی را که به‌صورت بالقوه می‌توانند از نامزدهای احتمالی رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2021باشند، انتشار داده است. 

«شب شاهان» از ساحل عاج 
«شب شاهان» به کارگردانی «فیلیپ لاکوت» گزینه ساحل عاج برای معرفی به اسکار 2021اعلام شده است. این فیلم درباره یک جیب‌بری است که برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندانی در «آبیجان» پایتخت فرستاده شده. او برای بقا در محیط زندان سایر همبندان خود را با داستان‌های خود سرگرم می‌کند. فیلم «شب شاهان» در فهرست منتخب فیلم‌های جشنواره کن نیز قرار داشت.  فیلم«پدر من بخشوده خواهد شد» نیز به‌احتمال زیاد فیلم برگزیده کلمبیا برای معرفی به اسکار 2021خواهد بود.  فیلم «خواهر کوچک من» نیز گزینه سوئیس برای اسکار 2021است. این فیلم با بازی «لارس ادینگر» درباره یک بازیگر تئاتر بیکار است که خواهرش(با بازی ستاره آلمانی، نینا هاس) از او نگهداری می‌کند. این فیلم توسط «استفانی شو» و «ورونیک ریموند» کارگردانی شده است. 
فرانسه نیز به‌احتمال زیاد فیلم «دی‌ان‌ای» را که به‌عنوان فیلمی مهم در فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره کن قرار داشت به اسکار 2021معرفی خواهد کرد. این فیلم یک داستان شخصی را روایت می‌کند. فیلمنامه این فیلم را «ماعی ون» و «متیو دمی» نگاشته‌اند. این فیلم در سپتامبر 2020برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم«دوویل» به نمایش درآمد. «فانی آردانت» و «لوئی گارل» در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم «ماگنولیا» نیز می‌تواند از گزینه‌های فرانسه برای معرفی به اسکار 2021باشد.  اگر روسیه فیلم«رفقای عزیز» به کارگردانی آندری کانچالسکی را به اسکار 2021معرفی نکند، شگفتی بزرگی رقم خواهد خورد. این فیلم جایزه ویژه داوران ونیز 2020را از آن خود کرده بود و منتقدان بسیار این فیلم را ستوده بودند. این فیلم یکی از وقایع تراژیک رخ داده در زمان حاکمیت اتحاد شوروی را روایت می‌کند.  هند نیز ‌احتمالا فیلم «حواری» را به اسکار 2021معرفی خواهد کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز 2020را از آن خود کرده بود. «آلفونسو کوارون» کارگردان مشهور مکزیکی و برنده جایزه اسکار، تهیه‌کننده اجرایی فیلم حواری است. «چایتانیا تاماهنه» کارگردان 33ساله هندی این فیلم را کارگردانی کرده است. این فیلم درباره «شاراد نرولکار» خواننده موسیقی سنتی هندی است. 
آلمان نیز گزینه‌های مهمی برای معرفی به اسکار 2021دارد. یکی از این فیلم‌ها «آلکساندر پلاتز برلین» به کارگردانی «برهان قربانی» است که کارگردانی آلمانی با اصالت افغان است. فیلم‌ رازآلود «اودین» نیز از دیگر گزینه‌های آلمان برای معرفی به اسکار 2021عنوان شده است. فیلم «هیتلر یک خرگوش صورتی را ربود» به کارگردانی «کارولین لینک»، فیلمساز برنده جایزه اسکار نیز می‌تواند از دیگر گزینه‌های آلمان برای اسکار 2021باشد. 
فیلم «سیب‌ها» به کارگردانی «کریستوس نیکو» که پیش‌تر دستیار «یورگوس لانتیموس» و «ریچارد لینک لیتر» نیز بوده از گزینه‌های یونان برای معرفی به اسکار 2021است. این فیلم درباره یک بیماری واگیردار است که باعث می‌شود مردم به شبکه‌های اجتماعی اعتماد کنند و حافظه خود را دست بدهند.



 مکث
ایرانی‌ها پشت خط اسکار


کرونا همه‌‌چیز را به تأخیر انداخته وگرنه اگر شرایط کووید-19 حکمفرما نبود الان دقیقا می‌دانستیم که چه فیلم‌هایی از چه کشورهایی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌الملل در دسترس اعضای آکادمی قرار گرفته و از ایران هم چه فیلمی بالاخره برای رسیدن به رؤیای مجدد فتح اسکار معرفی شده است. تأخیر در زمان اعلام نام فیلم نماینده ایران در اسکار، این شانس را به فیلمسازان داده تا خودشان را برای طی کردن مقررات قانونی آماده کنند. «خورشید» ساخته مجید مجیدی یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب است و با توجه به درخشش در جشنواره ونیز بخش عمده مسیر رقابت با دیگر حریفان را پیموده است. «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان هم به خاطر موضوع انسانی و ملتهب خود برای دریافت عنوان نمایندگی ایران در اسکار2021 شانس‌های بسیاری دارد. خبرها همچنین حکایت از آن دارند که فیلم «آتابای» ساخته نیکی‌کریمی هم برای بررسی توسط هیأت انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار بدون شانس نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید