• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112928
+
-

آهای بارون پاییزی

ریحانه وحیدیان
شهروند دوچرخه‌سوار


پاییز از راه رسیده‌ است و باد سردی صبح‌ها می‌وزد که به طرز محسوسی دمای خنک‌تری دارد و نمی‌شود از رکاب زدن در خنکای صبح با همان پوشش تابستانی لذت برد. چند روزی هم است که شهر میزبان باران لطیف و بعضا طوفانی پاییز بوده و همه اینها تأکیدی بر این موضوع‌ است که باید متناسب با تغییر فصل، تجهیزات لازم را برای رکاب زدن ایمن در شهر به همراه داشته باشیم. دوچرخه‌سواری در هوای بارانی الزامات خاص خودش را دارد تا احتمال وقوع حوادث کاهش یابد. توجه به 6 نکته زیر را به همه دوچرخه‌سواران توصیه می‌کنم:
1) لغزندگی مسیر: خط‌کشی‌های ترافیکی‌روی آسفالت، پل‌های فلزی روی جوی‌ها، کف‌سازی سنگ و موزاییک پیاده‌راه‌ها و محل‌هایی که لکه‌های روغن ماشین یا گل‌ولای روی زمین ریخته شده است، بسیار لیز هستند.
2) ترمز: یکی از خطرناک‌ترین حرکت دوچرخه‌سوارها روی آسفالت باران‌خورده و خیس، استفاده از ترمز جلو در سرعت بالا و سراشیبی است. در این شرایط استفاده از ترمز جلو‌ مخصوصا اگر از نوع دیسکی باشد، بسیار خطرناک است. توصیه می‌شود بعد از کاهش سرعت با استفاده از ترمز عقب، به‌صورت نیمه و متناوب و با احتیاط از ترمز جلو استفاده  شود.
3) فرمان: هنگام بارندگی با تسلط کامل بر فرمان برای گردش به راست یا چپ اقدام کنید و حتما سرعت خود را برای این کار کاهش دهید و از اقدام ناگهانی بپرهیزید. توصیه می‌شود به‌صورت مستقیم برانید و از حرکت مورب خودداری کنید.
4) گلگیر: با توجه به اینکه گلگیر طی سال‌های اخیر از اکثر دوچرخه‌ها حذف شده است، تند رفتن روی سطح پرآب خیابان منجر به پاشیدن گل‌ولای به سر و کمر دوچرخه‌سوار می‌شود.
5) خودروها: به‌علت بخارگرفتگی شیشه خودروها، بیشتر از همیشه باید مراقب رانندگان بود و به این نکته توجه کرد که ممکن است دید راننده محدود شده باشد و با عبور سریع از روی چاله‌های آب، باعث پاشیده شدن آب به سمت دوچرخه‌سوار و ایجاد حادثه شوند.
6) قابلیت رویت: در آب‌وهوای بارانی به دوچرخه‌سواران توصیه می‌شود از لباس‌های شبرنگ و مناسب استفاده کنند تا باعث شود توسط رانندگان به‌خوبی دیده شوند. در همه حال باید توسط رانندگان به‌خوبی دیده شوید تا احتمال تصادف و حادثه کاهش یابد.
درنهایت امیدوارم با رعایت نکات پایه‌ای، هم از سوی دوچرخه‌سواران و هم رانندگان خودرو، همچنان در روزهای زیبای ابری و بارانی پاییز، شاهد تردد ایمن دوچرخه‌سواران در شهر باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید