• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112918
+
-

نجات با ماسک اجباری

یادداشت
نجات با ماسک اجباری

مسعود مردانی - عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا

مهم‌ترین راه پیشگیری از ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید-19 ماسک زدن است؛ موضوعی که با مشاهده نخستین بیماران در کشور و شیوع بیماری در ماه‌های گذشته همیشه از سوی پزشکان و مسئولان مورد تأکید قرار گرفته و از روز شنبه هم اجباری شده است.
این سیاستگذاری صحیحی است که البته در کشور ما دیرتر از بسیاری از کشورهای دیگر اجرایی می‌شود. مثلا در جمهوری چک حدود 4‌ماه پیش، مقررات سختگیرانه‌ای برای کنترل بیماری کووید-19 اعمال شد و حتی مرزهای این کشور بسته شدند و تمام مردم را اجبار کردند که از ماسک استفاده کنند و برای متخلفان جریمه تعیین کردند.
در ابتدای اجرای این سیاست‌ها، خیلی از مردم اعتراض کردند که میزان ابتلا در این کشور اندک است و نباید مقررات اینگونه سختگیرانه باشد ولی با گذشت چند هفته ثابت شد که این مقررات بسیار مناسب بوده زیرا بیماری کنترل شد و موارد جدید ابتلا در این کشور به صفر رسید.
به عنوان مثال دیگر، می‌توانم به تجربه مدیریت و سیاستگذاری‌ها در اسپانیا هم اشاره کنم که در موج اول کرونا با جانباختگان بسیاری مواجه شد. در این کشور شاهد بودیم بعد از کنترل نسبی بیماری، مراکز عمومی، مدارس و... بازگشایی شدند و با کاهش حساسیت‌ها مردم ماسک‌ها را از چهره‌ها برداشتند ولی مدت کمی نگذشت که متوجه شدند میزان ابتلا افزایش یافته و بیماری دوباره طغیان کرده است.
باتوجه به این اتفاق همین دیروز بود که در شهر مادرید مقررات کنترل آمد و شدها اعمال و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای دوباره تعیین شد. حالا در مادرید هر کسی که در خیابان حضور پیدا می‌کند (که باید با ماسک باشد) باید دلیل موجهی داشته باشد و در غیر این صورت جریمه می‌شود.
تجربه مدیریت بیماری کرونا و پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در دنیا نشان می‌دهد تا زمانی که راه‌های پیشگیری جدی گرفته نشود وضعیت خطرناک‌تر خواهد شد و برای کنترل بیماری چاره‌ای جز اعمال پروتکل‌ها و اجباری شدن زدن ماسک وجود ندارد.
ما باید زنجیره‌ بیماری را قطع کنیم. توجه داشته باشید که در تهران و بسیاری از استان‌های کشور، ما با وضعیت قرمز و فوق قرمز روبه‌رو هستیم و در این شرایط استفاده همگانی از ماسک برای عبور از این بحران بسیار مؤثر و حیاتی خواهد بود. بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا همچون بسیاری از سیاستگذاران در کشورهای دیگر، چاره‌ای جز اجباری کردن ماسک و تعیین جریمه برای افرادی که کوتاهی می‌کنند، ندارد. البته نکته مهمی که باید درنظر گرفت این است که ماسک به‌صورت رایگان یا با قیمت‌های مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد. در برخی از کشورها مانند آلمان بخش مهمی از مردم منابع مالی کافی برای خرید ماسک در اختیار دارند اما در کشور ما وضعیت متفاوت است بنابراین دولت با سیاستگذاری مناسب و کمک گرفتن از نهادهای مردمی و خیریه و... باید چاره‌اندیشی کند.
اپیدمی بیماری کووید-19 در‌ ماه نهم است و بار هزینه‌های ماسک، الکل و... مردم را خسته کرده است. به همین‌خاطر پیشنهاد دادیم که مبالغی که بابت جریمه نزدن ماسک جمع‌آوری می‌شود در مکان‌های عمومی و تجمع مردم صرف ارائه ماسک رایگان شود.
 اگر این پیشنهاد پذیرفته شود مردم با مسئله جریمه بهتر کنار می‌آیند و متوجه می‌شوند که این مبالغ برای پیشگیری از بیماری و در کار خیر صرف می‌شود. پیشنهادی که امیدواریم از سوی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت نهایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید