• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112885
+
-

شناورداران هرمزگان منتظر جلسه ویژه فرمانداری

مشکلات شناورداران و فعالان مسافربری دریایی جزایر هرمزگان امروز در جلسه ویژه فرمانداری بندرعباس بررسی خواهد شد تا از تعطیلی دوباره فعالیت‌شان جلوگیری شود

 مریم سرخوش- خبرنگار

بیش از 90درصد کرانه مسافربری دریایی کشور در محدوده بندرعباس، قشم و هرمز قرار داد، اما فعالان خطوط حمل‌ونقل دریایی جزایر هرمزگان سال‌هاست که با مشکلات عدیده‌ای‌ دست و پنجه نرم می‌کنند و به قول خودشان دیگر توانی برای ادامه فعالیت ندارند. گرانی ارز، افزایش قیمت‌ها، استهلاک شناورها، کاهش مسافران به‌دلیل کرونا و درنهایت مبلغ پایین کرایه‌ها باعث شد شنبه هفته جاری برای چند ساعت دست از کار بکشند. هر چند با وعده مسئولان برای تشکیل جلسه خاص و بررسی مشکلات به‌کار بازگشتند و اقدام به مسافرگیری کردند، اما چشم‌انتظار وعده و همان جلسه‌ای هستند که قرار است امروز (دوشنبه) در فرمانداری بندرعباس برگزار شود.
گرانی ارز و مشکل ایمنی شناورها
مدیرعامل تعاونی شناورهای تندروی بندر شهیدحقانی در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکلات شناورداران استان عنوان کرد: این درست که کرونا مشکلاتی را برای همه به‌وجود آورده، اما برای مالکان شناورها، مشکلات فراتر از آن است. حیات این شناورها و تامین قطعات آنها به‌صورت ارزی انجام می‌شود، اما درآمدهایشان به‌صورت ریالی است و هیچ مساواتی در هزینه و درآمد وجود ندارد. اسحاق اصلاحی با اشاره به اینکه مالکان این شناورها مدت‌هاست با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: با وجود نامه‌نگاری و بررسی‌های متعدد، اما نوسانات ارز و گرانی‌ها هم موجب نشد چاره‌ای برای کار اندیشیده شود. از سوی دیگر، شیوع کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی منجر به کاهش مسافران در 7ماه گذشته شد، اما فعالان صنعت مسافری دریایی هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند. اصلاحی تعداد شناورهای فعال در این منطقه را 41فروند عنوان کرد و گفت: 17فروند از این شناورها به‌دلیل گرانی هزینه‌ها نتوانستند خودشان را به استانداردهای تعیین‌شده ایمنی برسانند. چندی پیش 120فروند شناور غیراستاندارد از جمله قایق و اتوبوس‌های دریایی در بنادر فعال بودند که حوادث دلخراشی را رقم زدند و بلافاصله از رده خارج و شناورهای مدرن و استاندارد جایگزین شدند. این مسئول تنها خواسته فعالان این حوزه را افزایش کرایه حمل‌ونقل بیان کرد و ادامه داد: سال گذشته شناور الماس قشم را به قیمت یک‌میلیون و 650هزار یورو به این ناوگان اضافه کردیم، اما با این نرخ کرایه، تداوم فعالیت‌ها اصلا مقرون به صرفه نیست. هزینه‌های تعمیر و نگهداری این شناورها 51درصد افزایش یافته و منطقی است که کرایه‌ها از 20و 25هزار تومان به 50تا 55هزار تومان افزایش پیدا کند. البته متوجه فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود هم هستیم، اما فعالان این حوزه برای ادامه فعالیت باید از پس هزینه‌ها بربیایند. مدیرعامل تعاونی شناورهای تندروی بندر شهیدحقانی ادامه داد:  جمعیت قابل‌توجهی به‌صورت جانبی در کنار این شناورها امرارمعاش می‌کنند که تعدادشان شاید به 3هزار نفر هم برسد.  اصلاحی از قول مساعد مسئولان برای حل مشکلات شناورداران طی مدت کوتاه خبر داد و گفت: سال‌هاست که یارانه حمل‌ونقل مردم  را فعالان این حوزه پرداخت می کنند و بهتر است که دولت بخشی از این هزینه‌ها را تقبل کند.

تفاوت هزینه‌های ناوگان دریایی و زمینی
مدیر بندر شهیدحقانی بندرعباس به  تفاوت هزینه‌ها در ناوگان حمل‌ونقل دریایی با دیگر ناوگان‌های مسافربری اشاره و عنوان کرد: 56درصد هزینه‌های یک شناور تعمیر و نگهداری، 39درصد کارکنان، 4درصد پول سوخت و یک درصد پول آب و برق و عوارض دیگر است. 5نوع بیمه هم در شناورهای مسافربری وجود دارد که باعث شده هزینه‌های این حوزه نسبت به دیگر ناوگان‌های حمل‌ونقل با افزایش قابل‌توجهی مواجه باشد. محمد احمدزاده ادامه داد: ستاد تنظیم بازار هم تاکنون نتوانسته نرخ عادلانه‌ای برای حمل‌ونقل این حوزه تعیین کند.   مدیر بندر شهیدحقانی بندرعباس از تشکیل جلسه مسئولان ذیربط به‌صورت خاص برای رفع مشکل شناورداران خبر داد و تأکید کرد: این جلسه امروز (دوشنبه) در فرمانداری بندرعباس برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید