• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112815
+
-

سحر جعفریان خبرنگار

زیباسازی محله‌ها با مشارکت شهروندان

یادداشت
زیباسازی محله‌ها با مشارکت شهروندان

نمای بصری یک شهر، منطقه و محله را ساختمان‌هایش به نمایش می‌گذارند. یک پس زمینه‌ای که متأثر از هویت، تاریخ و اقتصاد آن محدوده است. این رونمای محله‌ها به‌عنوان کوچک‌ترین واحد‌های کالبدی شهر، در گذر زمان دچار تحولاتی می‌شوند که‌گاه فرسودگی نام می‌گیرند و یا‌گاه با نوسازی جلوه‌ای تازه می‌یابد.

در محله‌های قدیمی و جنوبی پایتخت که اغلب کوچه‌ها فشرده از تراکم‌های تنگ و درهمِ بافت‌های متروک و فرسوده هستند، نمای بصری رنگ کهنگی به خود گرفته که از سویی با نابه‌سامانی اقتصادی گره خورده و توان بازسازی و بازآفرینی توسط صاحبان پلاک‌ها را سلب کرده است.

در این شرایط شهرداری مناطق می‌توانند وارد عمل شوند. اما به گونه‌ای که شهروندان نیز به‌عنوان مشارکت‌کنندگان اصلی و معنوی طرح‌های زیباسازی و آرام‌سازی نماها، آموزش‌های لازم برای نگهداشت سیمای شهری نونوار شده را دریافت کنند. به تعبیری، سهم مستقیم شهروندان در این‌گونه طرح‌ها، مشارکت خلاقانه و داوطلبانه تعبیر می‌شود. البته آنچه در گام نخست اهمیت می‌یابد حفظ هویت محله، ایجاد زیبایی همگون با سایر محله‌های مجاور و استفاده از مصالح با کیفیت است تا الگو و یکپارچگی شهری در سایه سنت و مدرنیته حفظ شود.

یکی از طرح‌هایی که با اهداف ذکر شده در منطقه ۹ در حال اجراست، طرح «کوچه دوستی» است. طرحی که در آن «رنگ، طبیعت و خلاقیت» چاشنی شده تا نازیبایی بافت فرسوده نمایان نشود و آراستگی ظاهری و طراوت بر کیفیت زندگی محله‌نشینان تأثیری مثبت‌گذارد. کوچه‌های شهید قدیانی و رضوان‌فر در محله‌های منطقه انتخاب شده‌اند تا با تدارک زیرساخت‌های لازم، بدنه فیزیکی آنها منظری بکر همراه با نقاشی، کاشیکاری، نصب فلاور باکس، تابلو نوشته و جایگاه معرفی هویت محله به خود گیرد. این مؤلفه‌های زیباسازی همراستا باارزش‌های فرهنگی و سنتی محله به احیای فضاهای عمومی می‌پردازد تا بهسازی و ساماندهی نماها روحیه نشاط ساکنان افزایش دهد. طرح کوچه دوستی با جدیت و مشارکت اهالی دنبال می‌شود تا ضمن ایجاد حس تعلق، زمینه‌های جاذبه‌های گردشگری نیز فراهم شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید