• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112754
+
-

شب های خوب رصد مریخ

اگر علاقه‌‌مند به آسمان شب هستید رصد مریخ را در این شب ها از دست ندهید. سه‌شنبه این هفته مریخ در تقابل با خورشید و زمین، آسمان را روشن خواهد کرد

شب های خوب رصد مریخ

مهر یا اکتبر،‌ماه خودنمایی مریخ در آسمان است. در اکثر شب‌های اکتبر، مریخ از هر چیز دیگری در آسمان درخشان‌تر و منظره‌ای واضح از این سیاره سرخ برای علاقه‌مندان کشف و رصد آسمان فراهم است. البته هنوز دو روز تا رسیدن به «تقابل» نادر مریخ و زمین فاصله داریم و خیلی‌ها حالا شمارش معکوس را برای یک رصد هیجان‌انگیز شروع کرده‌اند. تقابل یک تراز آسمانی است که در آن زمین، مریخ و خورشید یک خط مستقیم در فضا تشکیل می‌دهند و زمین در وسط قرار می‌گیرد.
این تقابل در 13اکتبر (22مهر) اتفاق می‌افتد. آن روز، مریخ با غروب خورشید طلوع می‌کند، نیمه شب در آسمان به اوج خود می‌رسد و سپس با طلوع دوباره خورشید غروب می‌کند. اگر آسمان صاف باشد، رصدکنندگان آسمان انتظار دارند که این سیاره سرخ تمام مناطق اطراف خود را نورانی کند.
تقابل‌های مریخ معمولا هر 26‌ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد. زمین و مریخ هر دو در مداری بیضی شکل اما با سرعت و فاصله متفاوت به دور خورشید در حال گردش هستند. سیاره مریخ هر 97/686روز برابر با 88/1سال زمینی، یک‌بار به دور خورشید در گردش است.

رصد راحت برای آماتورها
بهترین راه برای دیدن مریخ این است که در اوایل شب بیرون بروید و کمی بالاتر از افق آسمان شرقی را نگاه کنید. اگر هوا صاف باشد، مریخ درخشان‌ترین جسم در آن منطقه از آسمان خواهد بود و مانند یک ستاره متمایز، نارنجی مایل به قرمز ظاهر می‌شود. مشخص است که شرط این رصد دور بودن از آلودگی نوری شهرها و همچنین رفتن به جایی است که دارای هوایی پاک باشد. مریخ در بیشتر‌ماه اکتبر با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود، اما منجمان آماتور با تلسکوپ می‌توانند ویژگی‌های سطح سیاره را مشاهده کنند. اگر تلسکوپ ندارید دوربین دوچشمی خوب هم می‌تواند رصدتان را بهتر کند. برای ساکنان نیمکره‌شمالی انتظار می‌رود این تقابل مریخ، خورشید و زمین امسال به‌ویژه به‌دلیل موقعیت مریخ در آسمان چشمگیرتر باشد.
«گری سرونیک» مشاور سردبیر مجله Sky & Telescope درباره این تقابل می‌گوید: در حقیقت تا سال 2052این نزدیک‌ترین و بهترین موقعیت برای ساکنان نیمکره‌شمالی است تا سیاره سرخ را به وضوح در آسمان مشاهده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید