• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112649
+
-

رئیس قوه قضاییه پس از 6‌ماه وقفه، سفرهای استانی خود را از سر گرفته است

دوگانه پروتکل‌ها و سفرهای استانی

سیاست داخلی
دوگانه پروتکل‌ها و سفرهای استانی

رئیس قوه قضاییه در ادامه سفرهای استانی خود، پنجشنبه گذشته به همراه هیأتی از مسئولان قضایی به خراسان جنوبی سفر کرد. این هجدهمین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی از زمان انتصابش به ریاست قوه قضاییه در اسفندماه‌97 است. سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه همزمان با آغاز شیوع کرونا در اواخر بهمن‌98 برای یک دوره 6ماهه تقریبا متوقف شد و از 20شهریور‌99 به این‌سو از سر گرفته شده است. رئیسی نخستین سفر استانی خود را در 18فروردین‌98 به استان گلستان انجام داد و تا 27بهمن‌98 به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، مرکزی، کردستان، زنجان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، یزد، بوشهر‌ و کرمان سفر کرد. در فاصله 27بهمن98 (آغاز شیوع کرونا در ایران) تا 20شهریور99، تنها سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان فارس(22خرداد99) بوده است. اما امروز شاهد آن هستیم که رئیسی سفرهای استانی خود را از سر گرفته و طی یک‌ماه گذشته به 3استان چهارمحال و بختیاری، اردبیل و خراسان جنوبی سفر کرده است. دور تازه سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه با موج جدید کرونا در کشور همزمان شده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد که شکل و برنامه‌های رئیس قوه قضاییه در این سفرها تغییر کرده است؛ دیدارهای مردمی و چهره به چهره کاهش یافته و سخنرانی‌های عمومی همانند گذشته انجام نمی‌شود و برخی دیدارها، جلسات و سخنرانی‌ها برای مسئولان محلی و استانی نیز به‌صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار می‌شوند.

پروتکل‌ها، سفرهای استانی و انتخابات
طی ماه‌های گذشته سفرهای استانی و دیدارهای مردمی سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، روسای 2 قوه قضاییه و مقننه خبرساز شده است. این در حالی است که در این مدت، حسن روحانی، رئیس‌جمهور که خود ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را بر عهده دارد، از دیدارهای عمومی و جمعی پرهیز کرده است. موضوع دید و بازدیدهای عمومی و سفرهای استانی در فاصله کمتر از یک‌ سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری‌1400، حالا به مناقشه میان 3نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری‌1396 تبدیل شده است؛ 3نامزدی که حالا هر یک از آنها، ریاست یکی از قوای کشور را عهده‌دار هستند. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور طی یادداشتی بدون اینکه مخاطب خود را معرفی کند، در حساب توییتر خود نوشت: «سفرها را چند ‌ماه زود شروع نکرده‌اید! این سفرها برای دیدن است یا دیده‌شدن؟ این سفرها نظارتی است، زیارتی است، نمایشی است یا انتخاباتی؟» مناقشات بر سر دیدارهای عمومی پس از آن بالا گرفت که هفته گذشته برنامه جلسه سران قوا به‌دلیل دیدار قالیباف از بیمارستان امام خمینی و محل بستری‌ بیماران کرونا از سوی دولت لغو شد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیح درباره این تصمیم دولت گفت که جلسه اخیرا به‌دلیل پروتکل‌های بهداشتی لغو شد. او به کنایه گفت : «تا زمان انتخابات خیلی مانده، اما برخی به اسم رسیدگی به مشکلات مردم سفر کرده و حرف‌های تبلیغاتی می‌زنند و انتظارات مردم را بالا می‌برند. درحالی‌که برای حل مشکلات مردم نباید شعار و تبلیغات انجام شود. از این جلساتی که اخیرا لغو شده، زیاد اتفاق می‌افتد.»
دیدار قالیباف از بخش بیماران کرونایی در بالاترین سطح و واکنش رئیس‌جمهور را در پی داشت. حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۶ مهر در جلسه هیأت دولت در بخشی از سخنان خود درباره علت لغو جلسه سران قوا و حواشی آن گفت: در تمام مواردی که من در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد کرونا سؤال می‌کردم که چه کنم و آیا این اجتماع باشد؟ این وظیفه دینی و شرعی من بوده است. وی افزود: کسی نمی‌تواند وسط سیل بایستد و بگوید نمی‌ترسم؛ خب، بایست تا آب بیاید و تو را ببرد. وسط زلزله نمی‌توان زیر سقف ایستاد، اگر می‌خواهی بایستی، خب بایست تا سقف روی سرت خراب شود. باید به عقل و شرع و پروتکل‌های بهداشتی توجه کرده و آنها را عمل کنیم. قالیباف نیز در واکنشی تلویحی به این سخنان رئیس‌جمهور، طی اظهاراتی درخصوص حواشی ایجاد‌شده پس از حضور وی در یکی از بیمارستان‌های تهران برای پیگیری وضعیت درمان بیماران کرونایی، گفت: ما یک عقل معاد داریم، یک عقل معاش؛ در مبارزه با کرونا، پرستاران و پزشکان با عقل معاد مجاهدت کردند نه با عقل معاش. وی افزود: آن چیزی که ما را از جنگ اقتصادی و کرونا بیرون می‌برد، وحدت و صمیمیت و پرهیز از اختلاف است. نباید موضوعاتی جز آنچه مشکل مردم است را به میان آوریم و نباید جز حل مشکلات مردم به چیزی فکر کنیم. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم با تأکید بر اینکه باید پروتکل‌ها رعایت شود، گفت: حالا یک شخصی رعایت نمی‌کند، خودش تصمیم گرفته است؛ اینکه بیاید در یک جلسه، 2 قوه دیگر را مبتلا کند، کار درستی نیست. وی ادامه داد: امروز در آمریکا ترامپ به کرونا مبتلا شده است، آیا برایش افتخار است؟ یا اینکه می‌گویند کسی که نتوانسته خودش را اداره کند، می‌تواند کشور را اداره کند؟

 جانباختگان تشییع سردار، «شهید» هستند
از میان 31استان کشور، رئیس قوه قضاییه تاکنون به 18استان سفر کرده است. درحالی‌که رئیسی 13استان سفر نکرده دارد، برای دومین‌بار به خراسان جنوبی سفر کرده است. او پیش‌تر در خردادماه‌98 برای نخستین‌بار به‌عنوان رئیس قوه قضاییه به این استان سفر کرده و در جمع راهپیمایان روز قدس سخنرانی کرده بود. توجه ویژه رئیس قوه قضاییه به این استان، احتمالا به این دلیل است که او نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری است. رئیسی در سفر اخیر خود به استان خراسان جنوبی، با خانواده‌‌های شهدای دادگستری این استان که در حادثه تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان به شهادت رسیدند، دیدار کرد. رئیس قوه قضاییه در این دیدار گفت: طی ملاقاتی که با مقام معظم رهبری داشتم، ایشان گفتند کسانی که در حادثه روز تشییع شهید سلیمانی در کرمان از دنیا رفتند، در حکم «شهید» هستند و فرمودند به بنیاد شهید اعلام کنید کار‌های مربوط به این شهدا را انجام دهد. رئیسی تصریح کرد: شهدای روز تشییع پیکر حاج‌قاسم سلیمانی در کرمان، با تصمیم و اراده و بعضا با غسل شهادت عازم مراسم تشییع شده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید