• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11261
+
-

جنگ تجاری چین و آمریکا بازار‌های سهام را به‌هم ریخت

بازار‌های سهام دنیا تحت‌تأثیر جنگ تجاری چین و آمریکا با آشفتگی مواجه شدند و بورس نیویورک نیز هفته قبل با نزول شدیدی روبه‌رو شد.
به گزارش ایرنا، شاخص بورس نیویورک آمریکا بر اثر نگرانی از سیاست‌های جدید دونالد ترامپ علیه چین، با سقوط بیش از 500‌واحدی هفته کاری خود را به پایان برد. به این ترتیب افت شاخص اس‌اندپی در بورس نیویورک به بیش از 2درصد رسید و شاخص داوجونز نیز با افت بسیار شدیدی همراه شد.

کارشناسان بر این باورند که سقوط بورس نیویورک به‌دلیل سیاست‌های تجاری ترامپ در افزایش تعرفه واردات برخی کالاها و همچنین ترس از آغاز جنگ تجاری با چین است. ترامپ که پیش‌تر تعرفه فولاد و آلومینیوم را افزایش داده بود، هفته گذشته در اقدامی دیگر تعرفه تعدادی از کالاهای وارداتی از چین را که ارزشی بالغ بر 50میلیارد دلار دارد، به 25درصد افزایش داد. رئیس‌جمهور آمریکا در آنچه اقدامات تنبیهی علیه چین خوانده است، به این حد اکتفا نکرده و روز جمعه نیز اعلام کرد که دستوراتی برای افزایش تعرفه فهرستی دیگر از کالاهای وارداتی از چین به ارزش 100میلیارد دلار داده است.

در واکنش به این سیاست ترامپ، چین فهرستی از کالاهای آمریکایی به ارزش 3میلیارد دلار منتشر و تعرفه آن را افزایش داده و اعلام کرده است که اقدامات متقابل را با قدرت ادامه خواهد داد. این نخستین‌بار نیست که بورس نیویورک در واکنش به جنگ تجاری واشنگتن و پکن سقوط می‌کند. در روزها و هفته‌های گذشته نیز شاخص‌های سهام آمریکا با نگرانی از این موضوع کاهش یافته بودند. در عین حال پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گزارش داد: تعرفه 25درصدی واردات پتروشیمی آمریکا به چین و تعرفه‌های گمرکی جدید اعمال شده توسط آمریکا، چین را نسبت به روابط تجاری خود با این کشور بدبین کرده است و مقامات چین را بر‌آن داشته تا با عکس‌العملی سخت، نسبت به این تصمیم واکنش نشان دهند. وزیر بازرگانی چین در واکنشی جدید اعلام داشته که آمریکا باید در انتظار هزینه‌های سنگینی برای این تصمیم خود باشد. این در حالی است که آمریکا در تصمیمی جدید، روسیه را نیز در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داده است. به این ترتیب، شرکت روسال روسی به‌عنوان دومین تولیدکننده آلومینیوم در دنیا در این لیست قرار دارد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که سطح ریسک تجاری با کشمکش‌های ایجاد شده بین آمریکا و چین بیشتر خواهد شد.  در این بازارها، شاخص اس‌اندپی با کاهش 2/2درصدی همراه شد و شاخص نزدک نیز 3/2درصد منفی شد و داوجونز نیز 3/2درصد افت کرد. در بازار اروپا، شاخص یورواستاکس 6/0درصد منفی شد و فوتسی لندن نیز 2/0درصد کاهش داشت. داکس آلمان نیز 5/0درصد افت کرد و کک فرانسه نیز 3/0درصد کاهش یافت.
در بازار آسیا، نیکی ژاپن 3/0درصد و تاپیکس ژاپن 3/0درصد نزول کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید