• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112036
+
-

شهردار منطقه 6 به مناسبت هفته تهران خبرداد

7 روز جذاب و متفاوت در قلب تهران

فاطمه عسگری‌نیا

شهرداری منطقه6 برای روزهای هفته تهران برنامه‌های متنوع و خلاقانه‌ای را تدارک دیده که طی روزهای این هفته برگزار می‌شوند تا شهروندان منطقه بیشتر از روزهای عادی سال در حال و هوای فرهنگ و هویت تهران قرار بگیرند. در این برنامه‌ها مسائل آموزشی شهروندی مد نظر قرار گرفته، به اجزای فرهنگ تهران توجه شده و برنامه‌های تفریحی و هنری نیز در دستور کار قرار گرفته است. ضمن اینکه اقدامات توسعه‌محور برای منطقه تدارک دیده شده است. «تورج فرهادی» به تدوین سند توسعه محله‌ها منطقه 6 اشاره کرد و افزود: سه‌شنبه این هفته قرار است در مراسمی ‌از 2 اثر شهری رونمایی شود. یکی از آنها سند توسعه محله‌ها منطقه6 است که به مناسبت هفته تهران رونمایی می‌شود. این طرح یکی از برنامه‌های محوری و آینده‌نگرانه شهرداری منطقه6 است که در توسعه شهری اهمیت زیادی دارد. اثر دومی‌که رونمایی می‌شود تمبر چهاربلوکی منطقه 6 است که از 4 نماد و المان شاخص منطقه 6 تهیه شده است. 


نگارخانه‌ای به وسعت شهر
یک دسته از برنامه‌های مد نظر برای هفته تهران در قالب رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری شامل هنرهای تجسمی، فیلم و سینما و قصه‌گویی اجرا می‌شود. 
تورج فرهادی اظهار کرد: «به نمایش در آوردن برخی آثار هنری کمتر دیده‌شده از گنجینه موزه‌های منطقه به‌ویژه موزه هنرهای معاصر در فضاهای فرهنگی منطقه یکی از این اقدامات است که از سوی اداره زیباسازی شهرداری در قالب طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر اجرا می‌شود.»
 طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر طی سال‌های قبل در تهران توسط سازمان زیباسازی شهرداری نیز انجام می‌شد که امسال قرار است در منطقه6 اجرا شود. 


مرور تهران در کافه‌ها 
وی از برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در 6 کافه شاخص منطقه 6 خبر داد و افزود: طی تفاهمی‌ که با اتحادیه کافه‌داران منطقه داشتیم، قرار شد در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برنامه‌هایی متنوع و متفاوت را در 6 کافه منتخب که در بناهای قدیمی ‌و باارزش منطقه دایر هستند، برگزار کنیم. کافه دایاموند، کافه تایپ، کافه نزدیک، کافه تاریخ آنلاین، کافه‌هایک و کافه کتاب در این 3 روز برنامه‌هایی را به مناسبت هفته تهران برگزار خواهند کرد. 
به گفته شهردار منطقه6، اجرای برنامه قصه‌گویی با محوریت قصه‌های تهران توسط راویان برجسته و همچنین اکران فیلم‌های مستند مرتبط با هویت و فرهنگ شهر تهران برخی از این برنامه‌ها هستند. ضمن اینکه قرار است از قصه‌خوانی‌های این هفته ویدئویی کوتاه با محوریت قصه‌های تهران نیز تولید و منتشر شود. 

شب‌های مستند تهران
فرهادی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است 5 شب در کافه تاریخ آنلاین ویژه‌برنامه شب‌های مستند تهران برگزار شود که در این 5 شب 14 مستند مرتبط با تاریخ و فرهنگ تهران اکران خواهد شد. حضور شهروندان برای تماشای این مستندها آزاد است، اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در پذیرش، شهروندان باید پیش از حضور در کافه ثبت‌نام کنند. 
وی خاطرنشان کرد: برنامه شب‌های مستند تهران یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه این هفته به میزبانی کافه تاریخ آنلاین به نشانی خیابان وصال شیرازی، نرسیده به بلوار کشاورز، بالاتر از خیابان ایتالیا، کاشی5 هر شب در 2 نوبت 18 تا 20 و 20:30 تا 22:30 برگزار می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، یکشنبه مستندهای «تازه‌نفس‌ها» اثر کیانوش عیاری، «قلعه» ساخته کامران شیردل و «تهران امروز، تصاویری از یک شهر» به کارگردانی زنده‌یاد خسرو سینایی اکران خواهد شد. 
دوشنبه 2 مستند «صد و یک سال بلدیه» اثر ارد عطاپور و «میدان بی‌حصار» ساخته مهرداد زاهدیان روی پرده می‌رود. سه‌شنبه 15 مهر «تهران چند درجه ریشتر» و «سلینجرخوانی در پایتخت» از ساخته‌های پیروز کلانتری و «گذر شهر بر آب» به کارگردانی فرهاد ورهرام اکران می‌شود. چهارشنبه 16 مهر فیلم مستند «اهالی خیابان یک‌طرفه» ساخته مهدی باقری و 2 مستند «باغ‌های گمشده» و «خاطرات نی‌آوران» از آثار‌ هادی آفریده پخش خواهند شد. در شب پنجم یعنی جمعه 18 مهر «تهران پایتخت ایران است» به کارگردانی کامران شیردل، «تهران که باغ بود» ساخته حسن کاوه‌زاد و تهران امروز» به کارگردانی احمد فاروق قاجار روی پرده می‌رود. 


طعم سفره‌های تهران
علاوه بر این برنامه‌های ویژه، کافه‌های منتخب منطقه 6 قرار است در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برای نخستین بار به‌طور مشترک 3 غذای اصیل تهرانی را در منو قرار دهند و عرضه کنند. به گفته شهردار منطقه6 با هدف احیا و شناساندن بخشی از فرهنگ غذایی تهران قدیم به شهروندان امروز، کافه‌های منتخب منطقه 6 طی این 3 روز دم‌پختک، آش تهرانی و پلوگوجه را سرو می‌کنند. 
فرهادی از تدارک برنامه‌های محیطی و توسعه‌ای به مناسبت این هفته نیز خبر داد و گفت: قرار است روز دوشنبه با مشارکت کافه‌ها یک برنامه پیاده‌روی به‌صورت تور تهرانگردی در پهنه ناحیه یک و خیابان‌های ایرانشهر و طالقانی برگزار کنیم که به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور شهروندان برگزار می‌شود. روز سه‌شنبه نیز در ادامه اجرای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، تور دوچرخه‌سواری با مشارکت این 6 کافه انجام می‌شود. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید