• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مهر 1399
کد مطلب : 111991
+
-

همشهری بازده بازارها در هفته گذشته را بررسی می‌کند

ربع‌سکه در صدر، بورس در قعر

در هفته‌گذشته ربع‌سکه با 32.5درصد رشد نرخ، در صدر همه بازارها از نظر بازده قرار گرفت


در هفته‌ای که بورس تهران 6.7درصد افت کرد، قیمت دلار و سکه به‌ویژه ربع سکه با رشدهایی در بازه 4تا 32درصد مواجه شدند. مطابق آمارها هفته قبل قیمت هر ربع سکه 32.5درصد رشد کرد تا این دارایی مبتنی بر طلا درصدر همه بازارها از نظر میزان بازده قرار گیرد. شنیده‌های خبرنگاران همشهری حاکی است: ربع سکه در حال تبدیل به وسیله‌ای برای انجام مبادلات پولی در کف بازار است.
به گزارش همشهری، بازارهای موازی، هفته گذشته روز‌های پر تلاطمی را سپری کردند. از یک طرف رشد قیمت دلار و سکه ادامه یافت و قیمت‌های جدیدی در این بازارها ثبت شدکه در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است. از طرف دیگر شاخص بورس به جز یک روز درکل هفته نزول و سهامداران را با زیان‌های سنگینی مواجه کرد. در مبادلات هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم 900تومان یعنی رقمی معادل 3درصد رشد کرد و برای نخستین بار به فراتر از 30هزار تومان رسید. این بالاترین قیمتی است که تاکنون برای هر دلار آمریکا در تاریخ اقتصاد ایران ثبت می‌شود. اما این همه ماجرا نیست؛ هفته قبل قیمت طلا و سکه هم نرخ‌های بی‌سابقه‌ای را ثبت کردند و شاخص بورس نیز یکی از سنگین‌ترین نزول‌ها را از نظر «ارزش بازار» ثبت کرد. 
در مبادلات هفته قبل 450هزار میلیارد تومان معادل 15میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد که بی‌سابقه‌ترین نزول تاریخی، از نظر کاهش ارزش سهام شرکت‌ها، در طول یک هفته تلقی می‌شود. به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر این نزول که 20مرداد‌ماه آغاز شده نقدینگی در حال خروج از بازار سهام به سمت سایر بازار‌ها ازجمله طلا و ارز است. به موازات نزول بورس، قیمت‌ها در بازار طلا و ارز در حال رشد و به ثبت رکورد‌های اعجاب برانگیز و در عین حال دلهره آوری منجر شده است.

رشد32.5درصدی قیمت ربع سکه
شواهد نشان می‌دهد به موازات نزول بورس، از 19مرداد به این‌سو، 30هزار میلیارد تومان نقدینگی از کف سامانه‌های مبادلات سهام خارج شده و احتمالا بخش عمده آن، وارد بازار طلا و سکه شده است. از همین‌رو میزان رشد قیمت سکه قابل مقایسه باسایر بازارها و حتی دلارنیست. براساس محاسبات همشهری، بیشترین رشد قیمت‌ها در هفته قبل مربوط به ربع سکه بوده است. در طول هفته یادشده نرخ ربع سکه 32.5درصد رشد کرده که نشان می‌دهد حجم تقاضا برای ربع سکه به‌شدت افزایش یافته است. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به‌دلیل کاهش ارزش ریال و همینطور احتمال وضع مقرراتی برای دریافت مالیات از تراکنش‌های بیش از 5میلیارد تومان در مبادلات بانکی در حال پیدا کردن یک ابزار مبادلاتی جایگزین برای انجام مبادلات پولی هستند و ربع سکه به یک وسیله مبادلاتی برای فرارمالیاتی به جای پول تبدیل شده است. همین موضوع ربع سکه را به راهبر یا لیدر بازارها تبدیل کرده و حجم تقاضا برای ربع سکه را به‌شدت افزایش داده است. 
بعد از ربع سکه، نیم سکه با 17درصد رشد قیمت، بیشترین بازده را در هفته گذشته داشت و پس ازآن سکه طرح جدید با 13درصد افزایش قیمت در رتبه سوم از نظر میزان بازده قرار گرفت. بازار سهام نیز با 6.7درصد افت در قعر جدول از نظر بازده بازار‌ها در هفته گذشته قرار گرفت.





   سایه تاثیر روانی ماشه بر بازار ارز

در شرایطی که روند رشد قیمت‌ها در بازارها شتاب گرفته؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی وعده داد: روند باثبات‌سازی بازارها ادامه خواهد یافت. رئیس‌کل بانک مرکزی نوشت: مردم مطمئن باشند بانک مرکزی بدون توجه به حواشی به تلاش خود برای باثبات‌سازی بازارها و عبور مطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری ادامه خواهد داد. عبدالناصر همتی نوشت: بانک مرکزی در اوج فشار حداکثری اجازه نداده واضعان تحریم به هدف اصلی خود در دو سال گذشته که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود برسند. او ادامه داد: با افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر که در مورد دلایل آن به موقع خود توضیح خواهم داد، هجمه‌های سازمان یافته و بعضا با هدف‌های خاص علیه بانک مرکزی آغاز شده است. او تأکید کرد:با وجود سختی‌ها و دشواری‌ها، کنترل نرخ ارز دغدغه مهم بانک مرکزی است. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: این روزها بعد از طرح مکانیسم ماشه، اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود. فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است درحالی‌که در مقابل آن خبرهای مثبتی از منابع مسدودی وجود دارد. او توضیح داد: روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم در بستر سامانه نیما به‌خصوص 3ماهه اخیر بهتر از قبل شده و صادرکنندگان ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود را به‌تدریج به چرخه اقتصاد آورده و مانده تعهدات آنها به ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. به نوشته رئیس‌کل بانک مرکزی میانگین وزنی نرخ ارز نیما با روند کاهشی به محدوده ۲۳ هزار تومان به ازای هر دلار رسیده که تأثیر خود را به‌تدریج در نرخ‌های بازار نشان خواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید