• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110118
+
-

خیریه آبشار عاطفه‌ها در تهرانپارس حامی بیماران خاص و صعب‌العلاج است

هدیه سلامتی

هدیه سلامتی

پریسا نوری 

صحبت از خیریه و انجام کارهای خیرخواهانه که می‌شود، معمولاً به یاد اقلام معیشتی و ضروری مانند ارزاق، پوشاک و جهیزیه می‌افتیم، ولی نوع دیگری از کار خیر، کمک به بیمارانی است که در این آشفته بازار کمبود و گرانی دارو، علاوه بردرد بیماری، رنج نبود دارو برای التیام دردهایشان را هم تحمل می‌کنند و ذره ذره آب می‌شوند. با خبر شدیم مرکز خیریه‌ای مخصوص رسیدگی به بیماران خاص و صعب‌العلاج در همسایگی ما و محله تهرانپارس فعالیت می‌کند. این مرکز که شعبه‌ای از خیریه آبشار عاطفه‌هاست، دفتر کوچکی در یکی از خیابان‌های محله تهرانپارس دارد که در آن کارهای بزرگی برای سلامت بیماران نیازمند انجام می‌شود. برای اطلاع از کم و کیف فعالیت این خیریه با «زهرا نوروزی» مدیر این خیریه گفت‌وگو کردیم.

 خیریه آبشار عاطفه‌ها یک نام مطرح و شناخته شده در بین نیکوکاران، خیّران و نیازمندان است. درباره تاریخچه عمومی خیریه و آغاز فعالیت شعبه تهرانپارس مختصری توضیح دهید.
آبشار عاطفه‌ها یک مرکز خیریه‌ بین‌المللی است که از سال 1380 فعالیت خود را شروع کرده و در حال حاضر بیش از 600 شعبه فعال در سراسر کشور و 110 شعبه در استان تهران دارد. هر شعبه به‌طور تخصصی در یک موضوع فعالیت می‌کند. مثلاً برخی شعبه‌ها در تأمین جهیزیه، برخی برای کمک به ایتام و برخی هم مثل همین شعبه ما که از سال 92 راه‌اندازی شده، صرفاً به بیماران مبتلا به سرطان، ‌ام. اس، دیابت، بیماران دیالیزی و هر بیماری که پروسه درمان طولانی و نفسگیری دارد و هزینه دارو و درمانش زیاد است خدمات می‌‌دهد.
 چند بیمار و مددجو تحت حمایت این مرکز هستند و این افراد را چطور پیدا کرده‌اید؟
در حال حاضر 110 مددجو در گروه‌های سنی 5 تا 50 سال داریم که به انواع بیماری‌های سخت به‌ویژه سرطان مبتلا هستند. آنها ازطریق سایت خیریه که تلفن و نشانی ما و سایر شعب در آن اطلاع‌رسانی شده و هم از راه‌های دیگر مثل معرفی آشنایان ما راپیدا کرده‌اند. البته ما فقط مددجویان محدوده شمال شرق تهران را پذیرش می‌کنیم و سایر افرادی که تماس می‌گیرند را بنا به نشانی محل زندگی‌شان به نزدیک‌ترین شعبه خیریه معرفی می‌کنیم.

 پروسه پذیرش مددجویان و ارائه خدمات به آنها در این شعبه به چه صورت است؟
محور اصلی فعالیت ما دارو و درمان است. بیمارانی که نیازمند حمایت هستند به ما مراجعه می‌‌کنند، ما هم روی مدارک و پرونده پزشکی و استطاعت مالی‌شان تحقیق می‌کنیم و وقتی از بیماری و ناتوانی مالی‌شان اطمینان پیدا کنیم، برایشان پرونده تشکیل می‌دهیم. سپس این افراد را بنا به نوع بیماری‌شان به پزشکان متخصص یا مراکز درمانی که طرف قرارداد ما هستند مثل مراکز پرتونگاری، سی تی اسکن، دیالیز و فیزیوتراپی معرفی می‌کنیم تا به‌طور رایگان ویزیت و درمان ‌شوند. داروهایشان را هم با کمک خیّرانی که حامی این مرکزهستند، تهیه می‌کنیم. مثلاً هزینه نسخه یک بیمار 2 میلیون تومان در ماه است، ما این مددجو را به یکی از خیّرانی که حامی مالی ما است، معرفی می‌کنیم و او این مبلغ را یا به حساب خیریه و یا مستقیم به حساب خود مددجو واریز می‌کند.

 به جز تأمین هزینه درمان و دارو چه خدماتی به مددجویان این مرکز ارائه می‌شود؟
درست است که رویکرد اصلی ما کمک به تأمین سلامت بیماران است اما اگر مددجویی علاوه بر هزینه درمان در تأمین لوازم ضروری زندگی یا احتیاجات اولیه مثل خوراک و پوشاک هم ناتوان باشد، در حد توانمان کمک می‌کنیم. مثلاً هر ماه توزیع سبد ارزاق داریم که شامل روغن، حبوبات، برنج، ماکارونی و سویا است. تقریباً همه مددجویان ما به این سبد محتاج هستند. با شروع فصل مدرسه نوشت‌افزار برای فرزندان خانواده مددجوها تهیه می‌کنیم، گاهی گوشت یا کالاهای دیگرهم از خیّران می‌رسد که بین مددجوها توزیع می‌کنیم.

 کرونا چه تأثیری بر وضعیت مددجوهای این مرکز و همین‌طور فعالیت خیریه گذاشته است؟
با شیوع کرونا خیلی از مددجویان ما که سرپرست خانوار هستند، نتوانستند از خانه بیرون بروند و کار کنند؛ چون سرطانی‌ها و بیماران خاص بیشتر از سایران در معرض ابتلا به کرونا هستند (کما اینکه چند نفر از مددجویان مبتلا شدند و خوشبختانه بهبود پیدا کردند) از این‌رو درتأمین معاش خانواده‌شان به شدت در مضیقه بودند. ما سعی کردیم به این خانواده‌ها 2 بار در ماه سبد کالاداده و کمک‌هایمان را به این افراد بسط دهیم. در کل متأسفانه کرونا مددجویان ما را نیازمندتر از گذشته کرد، اما از آن طرف هم تأثیر مثبتی روی خیّران گذاشت. خیلی از افرادی که در مناسبت‌های مذهبی مثل ماه محرم غذای نذری می‌دادند به دلیل کرونا هزینه نذری را برای تأمین دارو و درمان به خیریه دادند و این اتفاق خوبی بود.

 چند فرد خیر و نیکوکار از این خیریه حمایت می‌کنند؟
ما حدود 300 نیکوکار ثابت داریم که هر ماه مبلغی ثابت یا متغیر کمک می‌کنند. البته به جز این افراد عده‌ای هم به‌طور پراکنده (هر چند ماه یک بار) کمک می‌کنند. همچنین تعدادی پزشک متخصص از جمله دندانپزشک، متخصص داخلی، چشم پزشک و متخصص عروق با ویزیت و درمان رایگان بیماران با مرکز ما همکاری می‌کنند.

 خوانندگان این گزارش و سایر شهروندان چطور می‌توانند به بیماران صعب‌العلاج کمک کنند؟
مردم می‌توانند با خیریه تماس بگیرند یا حضوری به اینجا بیایند و با نحوه فعالیت ما آشنا شوند و کمک‌های نقدی‌شان را به حساب خیریه یا به حساب بیماران واریز کنند. همچنین داروهای اضافی که در منزل دارند در صورتی که باز نشده باشد و تاریخ انقضا آن نگذشته باشد را برای ما بیاورند. مثلاً فردی پدرش که سرطان داشته فوت شده و داروهایش را برای ما آورده و ما دارو را زیر نظر پزشک به بیمار سرطانی داده‌ایم. یا حتی داروهای معمولی که جمع‌آوری شده با کمک پزشک داروساز با داروی بیماران خاص عوض می‌کنیم و به بیماران نیازمند می‌دهیم.

خاطره‌ای از یک اقدام نیکوکارانه،  پول‌پیش و اثاث خانه یک ساعته جور شد
کار ما پر از تلخی و شیرینی است. وقتی از نزدیک در جریان درد و رنج بیماران و مشکلات معیشتی‌شان قرار می‌گیریم، غمگین می‌شویم ولی وقتی با کمک خیّران و تلاش مددکاران باری از روی آنها برداشته می‌شود و برق امید به زندگی در چشمانشان می‌درخشد، خاطره شیرینی در ذهنمان نقش می‌بندد. مثلاً مددجویی داریم که پدر یک دختر 8 ساله است و سرطان کبد دارد. یک روز باخبر شدیم که به خاطر کرونا بیکار شده و نتوانسته اجاره خانه‌اش را بدهد. صاحبخانه هم اثاثش را بیرون ریخته است و خلاصه وضعیت اسف‌باری برای این بنده خدا و خانواده‌اش پیش آمده بود. همان روز موضوع را با خیّران در میان گذاشتیم. یکی از آنها وقتی از شرایط پیش آمده اطمینان پیدا کرد گفت من 40 میلیون تومان برای پول پیش خانه‌اش می‌دهم. چند نفر دیگر هم با تهیه فرش و اجاق گاز و وسایلی که نیاز داشت، حمایت کردند و در عرض یک ساعت هم پول پیش و هم اثاث خانه‌اش جور شد. وقتی به مددجو زنگ زدیم و گفتیم پول پیش خانه‌اش جور شده باورش نمی‌شد. این اتفاق یکی از بهترین خاطرات من و همکارانم بود.

بیماران نیازمند با خیریه تماس بگیرند
نشانی دفتر خیریه آبشار عاطفه‌ها، تهرانپارس، خیابان استخر، خیابان 244 شرقی، پلاک 94، واحد 2 و شماره تماس این مرکز 77356716 و 09026308317 است. اگر در محدوده شمال شرق تهران زندگی می‌کنید و در خانواده‌ یا اقوامتان بیمار مبتلا به سرطان، ‌
ام.اس، دیابت و... دارید که توان پرداخت هزینه دارو و درمانشان را ندارند، می‌توانید با این خیریه تماس بگیرید. برای کسب اطلاع از فعالیت سایر شعب این خیریه هم می‌توانید به نشانی اینترنتی www.abshareatefeha.org مراجعه کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید