• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108960
+
-

100ثانیه خبر

  پرتاب پانزدهم
پانزدهمین پرتاب امسال استارتاپ اسپیس‌ایکس با موفقیت انجام و ماهواره‌ای برای رصد زمین به همراه 2محموله دیگر به فضا پرتاب شد. به گزارش اسپیس، بامداد دیروز یک ماهواره متعلق به آرژانتین به‌همراه 2ماهواره کوچک دیگر به‌وسیله موشک دومرحله‌ای «فالکون۹» اسپیس‌ایکس پرتاب شدند. پیش از این قرار بود، ماموریت ماهواره SAOCOM-1B در‌ ماه مارس انجام شود، ولی شیوع بیماری کووید-19، این پرتاب را به تعویق انداخته بود.

  ماسکی که موسیقی پخش می‌کند
ماسکی با نام «بون کانداکشن» علاوه بر کار طبیعی‌اش که جلوگیری از ورود ذرات معلق به بینی و دهان است، قابلیت پخش موسیقی را هم دارد! به گزارش نیواطلس، فیلترهای این ماسک جلوی ورود گرد و خاک، باکتری و دیگر ذرات معلق خطرناک به مجاری تنفسی افراد را می‌گیرند. اما نکته جالب اینجاست که «بون کانداکشن» با فناوری بلوتوث4 نیز سازگار است و می‌توان با گوشی‌های آن موسیقی‌های ذخیره‌شده روی موبایل را دریافت کرد و شنید!

  لونار کروزر به ماه می‌رود
آژانس فضایی ژاپن و شرکت تویوتا، نام رسمی کاوشگر‌ماه خود را با الهام از یکی از خودروهای این خودروساز، لونار کروزر انتخاب کردند. به گزارش نیواطلس، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) و شرکت خودروسازی تویوتا نام مستعار رسمی کاوشگر قمری دوربرد و سرنشین‌دار خود را که با فناوری سوخت سلولی وسیله‌نقلیه برقی کار می‌کند، «لونار کروزر» (Lunar Cruiser) گذاشته‌اند. این ماه‌نورد سرنشین‌دار که 10هزار کیلومتر برد دارد، به لطف سیستم سوخت سلولی-خورشیدی خود می‌تواند 2مسافر را حمل کند.

  رم 16گیگابایتی برای گوشی‌های هوشمند
یک شرکت تولید‌کننده گوشی‌های همراه کره‌ای، از تولید رَم‌های 16گیگابایتی‌ خبر داده است. به گزارش انگجت، این رم‌ها به‌طور حتم، انقلابی در زمینه تولید تلفن‌های همراه پدید خواهند آورد. این شرکت، تولید انبوه رم‌های ۱۶گیگابایتی
 LPDDR5 را شروع کرده است. تولید این رم‌ها با استفاده از فناوری جدید لیتوگرافی شدید ماوراءبنفش صورت گرفته است. در این فناوری از اشعه لیزر و برخی مواد شیمیایی حساس به تابش نور برای خراش دادن سیلیکون و دستکاری آن استفاده می‌شود.

  زودپز هوشمند
شرکت «اینستنت پات» اقدام به تولید یک زودپز هوشمند ارزان‌قیمت که سیستم وای‌فای دارد، کرده است. به گزارش انگجت، این زودپز اکنون با 45درصد تخفیف و به قیمت 80دلار به‌فروش می‌رسد. این قابلمه هوشمند را می‌توان به‌وسیله گوشی‌های هوشمند و از طریق یک اپلیکیشن روشن و خاموش کرد و یا از آخرین وضعیت پخت ماده غذایی درون آن باخبر شد.

  بازگشت پیرمرد به زمین
برنامه سقوط یک ماهواره بازنشسته متعلق به ناسا پس از 56سال بازتاب خبری فوق‌العاده‌ای داشته است؛ شیئی که ابتدا و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک سیارک اعلام شده بود، اما پس از بررسی‌ها یک فضاپیمای قدیمی و فراموش‌شده از کار درآمد! به گزارش وب‌سایت اسپیس، «فضاپیمای مدارگرد ژئوفیزیک مدار1» با نام مخفف OGO-1، در‌ ماه سپتامبر سال1964میلادی و با هدف مطالعه روی محیط مغناطیسی زمین و چگونگی تعامل این کره با خورشید به فضا پرتاب شد. این مدارگرد، حدود 5سال به جمع کردن اطلاعات مختلف و ارسال آن به پایگاه زمینی ناسا ادامه و پس از آن به ماموریت خود در این زمینه پایان داد. 2سال بعد از این کار، یعنی در سال1971 این فضاپیما رسما بازنشسته، کاملا طرد و بلااستفاده شد. فضاپیمای OGO-1 که سال‌ها برای خود در حال گردش در فضا بود، سرانجام مغلوب نیروی جاذبه کره زمین شده و با وزن 487کیلوگرمی‌اش طبق برنامه قرار بوده، دیروز به زمین سقوط کند. بنا بر اعلام ناسا، برنامه سقوط اینگونه بوده است که OGO-1 در جو زمین متلاشی شود و تنها قطعات کوچک و ریزی از آن روی سیاره ما فرود‌ آید. این نخستین فضاپیما، از برنامه‌ مفصل ناسا بود که طی آن، 6فضاپیما با نام‌های OGO به فضا پرتاب شدند. 5تای آنها تا سال2011 به‌صورت کاملا امن به زمین سقوط کردند، اما OGO-1 همچنان در فضا غوطه‌ور مانده بود. OGO-1 در 2روز می‌توانست یک‌بار به‌طور کامل دور کره زمین بگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید