• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108720
+
-

توافق با آژانس در تهران

ایران اجازه می‌دهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به 2مکان ادعایی دسترسی پیدا کند، در مقابل آژانس هیچ درخواست دیگری خارج از موافقت‌نامه جامع پادمان نخواهد داشت

هسته‌ای
توافق با آژانس در تهران


بعد از 2روز مذاکره فشرده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، روز گذشته بیانیه توافق ایران و آژانس منتشر شد، براساس این بیانیه ایران موافقت کرده است؛ دسترسی آژانس به 2 مکان ادعایی و مشخص شده توسط آژانس را تسهیل کند، در مقابل آژانس از این پس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه توسط ایران تحت موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، نداشته باشد.
اسفندماه سال گذشته و خردادماه امسال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی به 2مکان به‌اصطلاح مشکوک را درخواست کرده بود، ادعای آژانس، وجود مکان‌های اعلام نشده ازجمله در آباده و تورقوزآباد بود که پایه آن ادعاهایی بود که از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شده بود. در آن زمان کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس گفته بود: «هیچ کشوری قلمرو خود را فقط براساس ادعاهای مستمر مطرح شده از سوی دشمن خود، به روی بازرسی‌ها باز نمی‌کند.» ایران بعد از برجام به اذعان طرفین توافق هسته‌ای و آژانس، تحت سخت‌ترین نوع بازرسی‌ها قرار گرفته است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی با اشاره به درخواست‌های خارج از عرف آژانس، از این نهاد خواسته بود اجازه ندهد دشمنان برجام، منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.
بعد از توافق دیروز ایران و آژانس؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توییتی نوشت: پیشرفتی واقعی! بازدید رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به توافقی مهم خصوصا در زمینه دسترسی به ۲ سایت مشخص شده توسط آژانس منجر شد. این مدرک دیگری است که گفت‌وگو از اعمال فشار سازنده‌تر است. به هر 2 طرف تبریک می‌گویم!
در بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده است: بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس درخصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به‌طور داوطلبانه به 2 مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است. فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس مطابق با موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی‌آزمایی آژانس، همان‌گونه که برای همه کشورهای دارای موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجرا می‌شود، به‌صورت برابر و بدون تبعیض اجرا خواهد شد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در این چارچوب حاضر، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه توسط ایران تحت موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد. 2 طرف تصدیق می‌کنند که استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری آژانس همچنان لازمه اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی هستند.
آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه‌های تثبیت شده آژانس، نگرانی‌های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.
این بیانیه در حالی صادر شده است که رافائل گروسی در واکنش به اظهارات مقامات کشورمان در 2روز گذشته اذعان کرده بود که نهاد متبوعش تحت فشار است و نفوذ در این نهاد را رد کرده بود. رافائل گروسی در آخرین ملاقات خود پیش از ترک تهران به دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور رفت.


مکث
پیام سفر گروسی به تهران


حسن روحانی در دیدار رافائل گروسی با وی، با بیان اینکه از دیدگاه ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: روابط ایران با آژانس در سطح بسیار خوبی است و پیام سفر مدیرکل آژانس به تهران برای جهانیان این است که ایران مثل گذشته آماده است در چارچوب پادمان با آژانس همکاری نزدیکی داشته باشد. رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌های دقیق و کارشناسانه آژانس، درمورد اجرای برجام در مدت زمان همکاری 7 کشور طرف برجام در این زمینه، گفت: امروز اهمیت برجام به خوبی برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل ملموس است و آمریکا بعد از خروج از برجام از طریق سازمان‌های بین‌المللی موفقیتی نداشته است. امیدواریم آمریکا یک روز درک کند که دوران یکجانبه‌گرایی تمام ‌شده است. روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی، ما و جامعه جهانی برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و آمریکا و یکی، دو کشور متأسفانه برای تخریب برجام در تلاش هستند، گفت: امیدواریم آژانس به‌ عنوان حمایت از چند جانبه‌گرایی از لحاظ فنی، علمی و حرفه‌ای اهمیت ماندن برجام و اجرای آن را برای جهانیان توضیح دهد. وی حفظ استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن آژانس را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که جایگاه حرفه‌ای آژانس در افکار عمومی بیش از پیش تقویت شود. رئیس‌جمهور با اشاره به توافق خوب بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران در این سفر، گفت: آژانس باید به این نکته مهم توجه کند که ایران دشمنان قسم خورده‌ای دارد که همواره به‌دنبال ایجاد مشکل برای ما هستند، آنها کسانی‌اند که هم سلاح اتمی دارند و هم با آژانس همکاری نمی‌کنند. وی با اشاره به نتایج و دستاوردهای گذشته همکاری‌های ایران و آژانس، بر حفظ این دستاوردها تأکید کرد و گفت: در این سفر هم توافق خوبی حاصل شد که می‌تواند به حرکت در مسیر صحیح و درست برای حل و فصل نهایی مشکلات کمک کند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، با ابراز خرسندی از توافق حاصل شده با سازمان انرژی اتمی ایران در این سفر، بر تعمیق و گسترش بیش از پیش همکاری‌های ایران و آژانس تأکید کرد. گروسی، گفت: برجام به‌معنای واقعی کلمه یک دستاورد و معیار بزرگ برای همه طرف‌ها بود و برای حفظ آن وظیفه مهمی به ما محول شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید