• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10682
+
-

پیش‌بینی روند بورس در سال97؛ آرام و صعودی

شاخص‌های عملکرد بورس تهران سال 97را برخلاف روال همیشگی با حرکتی آرام آغاز کردند. به باور کارشناسان این موضوع از وقوع اتفاقات جدید در بازار سهام حکایت دارد. در چنین شرایطی معاون بورس اوراق بهادار تهران معتقد است امسال بازار سهام روندی آرام ولی صعودی را تجربه خواهد کرد.


سید روح‌الله حسینی مقدم، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان بورس، گفت: تحلیل چند عامل مهم می‌تواند پیش‌بینی روند بورس در سال جدید را ساده‌تر کند. از مهم‌ترین عوامل اثر‌گذار بر بازار سهام در سال‌جاری روند قیمت کالاها در بازارهای جهانی است؛ عاملی که به زعم بسیاری مهم‌ترین دلیل روند حرکت شاخص در سال‌های اخیر بوده است.او تأکید کرد: از اواسط تابستان سال 96، قیمت کالاها در بازارهای جهانی روند صعودی چشمگیری را آغاز کرد. سیاست‌های اقتصادی چین و آمریکا در مسیری قرار گرفت که منجر به افزایش تقاضا در بازار فلزات شد.

 

 

اثر بازار جهانی بر بورس تهران


حسینی مقدم با اشاره به پیش‌بینی مؤسسات معتبر درباره روند حرکت قیمت‌های بازارهای جهانی در طول سال 2018اعلام کرد: در هر صورت پیش‌بینی‌هایی از سوی مؤسسات معتبر منتشر شده، و باید این روند توسط سرمایه‌گذاران داخلی به دقت تحلیل شود. در این بین، زیرنظر داشتن تغییرات اقتصاد چین و نحوه اثرگذاری این اقتصاد بر بازارهای جهانی، تحلیل این بازار را دقیق‌تر خواهد کرد.او به روند قیمت‌ها در بازارجهانی نفت اشاره کرد و گفت: بازار نفت نیز از دیگر بازارهای بسیار مهم و اثرگذار بر بورس تهران است. در این زمینه آمارهای اقتصادی و بررسی تصمیمات اوپک درخصوص تولید نفت، حاکی از ثبات نسبی قیمت نفت در سال‌جاری است.

 

 

اثر متغیرهای سیاسی


معاون بورس تهران با اشاره به اثر متغیرهای سیاسی بر روند حرکت قیمت سهام تأکید کرد: یک عامل مهم دیگر اثرگذار در رفتار نماگرهای بورس در سال 97، متغیرهای سیاسی است. در چند سال گذشته تأثیری که متغیرهای سیاسی بر نماگرهای اقتصادی ازجمله نرخ ارز داشت، سرمایه‌گذاری در بورس را تحت‌تأثیر قرار داد. با توجه به صادرات محور بودن بخش قابل توجه شرکت‌های بورسی، ثبات نسبی ارزش پول ملی می‌تواند بر روند قیمت‌ها و رشد شاخص تأثیر مثبت داشته باشد.

 

 

بازی نرخ سود


معاون بورس تهران گفت: در کنار این عوامل موضوعات دیگری از قبیل نرخ سود بانکی نیز مطرح است. بازار پول به‌عنوان رقیب دیرینه بازار سهام طی سال‌جاری شاهد کاهش نرخ سود به 15درصد بود؛ موضوعی که به زعم بسیاری از کارشناسان توانست در جریان نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و بازارهای رقیب بازار پول، مؤثر باشد. او تأکید کرد: در سال گذشته، شرکت‌های بورسی به‌طور متوسط 25درصد رشد سودآوری را نسبت به نخستین پیش‌بینی سال 1396اعلام کردند و با توجه به تحلیل‌هایی که نسبت به عوامل مؤثر بر بازار سرمایه ایران وجود دارد، می‌توان فرضیه حرکت آرام صعودی شاخص را محتمل دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید