• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106795
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYX22
+
-

یک صندلی برای 3 نفر

چرا جام حذفی امسال از هر زمان دیگری حساس‌تر است؟

یک صندلی برای 3 نفر

بهروز رسایلی

اتفاقاتی که این هفته‌ها در لیگ برتر رقم خورد، حساسیت مسابقات جام حذفی را هم دوچندان کرد. این بازی‌ها به مرحله نیمه‌نهایی رسیده، اما هنوز یک بازی از دور یک‌چهارم باقی مانده که یکشنبه آینده بین استقلال و سپاهان برگزار خواهد شد. برنده این مسابقه به جمع 3 تیم پرسپولیس، تراکتور و نفت مسجدسلیمان می‌پیوندد تا از روز 30مرداد با پایان یافتن لیگ برتر، شاهد انجام دیدارهای جام حذفی باشیم.

  یحیی و تارتار گارانتی دارند
پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان 2 تیمی هستند که حضورشان در نیمه‌نهایی قطعی شده است. صندلی سرمربیان هر 2 تیم هم حسابی محکم است. یحیی گل‌محمدی با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده و رقم خوردن هیچ نتیجه‌ای در جام حذفی موقعیت او را به خطر نخواهد انداخت. مهدی تارتار هم عملکردی فوق‌العاده روی نیمکت نفت مسجدسلیمان داشته است. او از مدت‌ها پیش خیال مردم هواداران را از بقای نفت در لیگ راحت کرده؛ تیمی که فقط 4بار یعنی به اندازه قهرمان لیگ باخته و با 18گل خورده بعد از پرسپولیس صاحب بهترین خط دفاعی مسابقات است. همین حضور نفت در نیمه‌نهایی جام حذفی هم یک ارزش افزوده برای این تیم به شمار می‌آید. بنابراین تارتار نباید نگران موقعیتش باشد، مگر اینکه خودش بخواهد مسجدسلیمان را ترک کند.

  3 مربی؛ شدیدا در خطر
وضعیت برای 3 مربی دیگر باقیمانده در مسابقات اما به‌شدت خطرناک است. فرهاد مجیدی بعد از پیروزی بر سپاهان در لیگ، شانس زیادی برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی دارد، اما بسیاری بر این باورند که حضور او روی نیمکت استقلال برای فصل بعد، صرفا با فتح جام حذفی تضمین خواهد شد. این حتی جزو وعده‌های سه‌گانه خود مجیدی هم بود؛ جایی که او قول داد ضمن کسب سهمیه آسیایی در لیگ و نیز صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، استقلال را به قهرمانی جام حذفی هم برساند. بنابراین ناکامی در این جام ممکن است به قیمت برکناری مجیدی تمام شود. وضع امیر قلعه‌نویی حتی از این هم بدتر است. نتایج ضعیف سپاهان در هفته‌های اخیر هواداران این تیم را به‌شدت کلافه کرده است و اگر قرار باشد ناکامی در جام حذفی هم به آن افزوده شود، بسیار بعید است اصفهانی‌ها با امیر مدارا کنند. جو بدی که الان علیه قلعه‌نویی وجود دارد، صرفا با قهرمانی در جام حذفی کمی تلطیف خواهد شد. نفر سوم هم ساکت الهامی است؛ وارث غیرمنتظره جاه‌طلبی‌های زنوزی که نیمکت تراکتور را از امثال توشاک و دنیزلی تحویل گرفت. طبیعتا مالک باشگاه که با سرمربی اسبق رئال مادرید مدارا نکرد، خیلی به الهامی فرصت نخواهد داد. ساکت در لیگ خوب شروع کرد، اما در ادامه دچار افت شد. قهرمانی جام حذفی به‌احتمال زیاد او را برای شروع لیگ بیستم روی نیمکت سرخپوشان تبریزی نگه خواهد داشت، اما شکست در این بازی‌ها به منزله پایان زودهنگام رویاهای ساکت خواهد بود.

  استقلال به قهرمانی پرسپولیس حساس است
از زمان آغاز مسابقات لیگ برتر در ایران، استقلال 4 بار قهرمان جام حذفی شده و جالب اینکه 3 بار از این دفعات، همزمان با قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر بوده است! در لیگ‌های اول، هفتم و هفدهم استقلال در حالی جام قهرمانی مسابقات حذفی را بالای سر برد که پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده بود. این یعنی از نظر غریزی، آبی‌ها به موفقیت رقیب دیرینه حساس هستند و وقتی قهرمانی سرخپوشان را می‌بینند، با عطش و انگیزه بیشتری برای کامیابی در تورنمنت باقی‌مانده تلاش می‌کنند. آیا این نیروی محرکه، در جام حذفی امسال هم به کمک استقلال خواهد آمد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید