• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106439
+
-

فینال 139ساله

امشب آخرین بازی فصل سطح اول فوتبال انگلیس در لندن برگزار می‌شود

فینال 139ساله

امشب لیوان آب در دست دارید، زمین بگذارید و بنشینید پای تلویزیون. جدا از چند بازی جذاب همزمان در سری آ بین آتالانتا-اینتر، یوونتوس-رم و ناپولی-لاتزیو، یک داربی جذاب در لندن برگزار می‌شود که آخرین مسابقه این فصل انگلیس است.
ساعت21 فینال جام‌حذفی بین آرسنال و چلسی برگزار می‌شود؛ 2تیمی که در دور قبلی موفق شدند 2رقیب منچستری را حذف کنند. دیروز اعلام شد که بازی برنده دیدار امشب در مسابقه سوپرجام یا همان کامیونیتی شیلد انگلیس در فصل آینده که هشتم شهریور‌ماه مقابل لیورپول انجام خواهد شد، با حضور تماشاگران خواهد بود. در انگلیس اوضاع کرونایی در وضعیت سفید به‌سر می‌برد و حدود یک‌ماه دیگر تماشاگران هم به ورزشگاه‌ها برمی‌گردند. بازی امشب یکصدوسی‌ونهمین فینال جام حذفی انگلیس خواهد بود که قدمتی حدود 2دهه بیش از تاسیس بارسلونا و رئال‌مادرید دارد. تیم داوری این بازی به این شرح است؛ آنتونی تیلور داور وسط، گری بزویک و آدام نان کمک‌داوران، کریس کاوانا داور چهارم و استوارت اتول داور ویدئویی. آنتونی تیلور داور فینال جام‌حذفی سال2017 بود که در آن آرسنال 2 بر یک چلسی را شکست داد و جام را بالای سر برد.
  2تیم در فینال لیگ اروپا در فصل گذشته هم با هم روبه‌رو شدند که آن بازی به سود چلسی تمام شد و آرسنال نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را از آن طریق به‌دست آورد. اما حالا به‌نظر می‌رسد اتفاقات سال2017 در حال تکرار است؛ در آن سال آرسنال در نیمه‌نهایی منچسترسیتی را شکست داد و در فینال با شکست چلسی قهرمان جام شد.
  آرسنال و چلسی برای سومین‌بار در فینال جام‌حذفی به مصاف یکدیگر می‌روند (2002 و 2017) که هر دو فینال قبلی با قهرمانی آرسنال همراه بوده.
  الیویر ژیرو در تمام بازی‌هایی که در رقابت‌های حذفی داخلی در ورزشگاه ومبلی بازی کرده، برنده بوده؛ 12بازی، 7جام. او در فینال لیگ اروپای فصل قبل هم به تیم سابقش -  آرسنال- گل زده بود.
  آرسنال 21بار به فینال اف‌ای‌کاپ رسیده که به‌تنهایی در این زمینه رکورددار است. چلسی برای چهاردهمین‌بار است که در فینال جام‌حذفی حاضر می‌شود. چلسی ششمین‌باری بود که منچستریونایتد را در جام‌حذفی اوت می‌کرد. فقط آرسنال یک‌بار از چلسی بیشتر موفق به حذف من‌یونایتد از جام‌حذفی شده است.
 بعد از آرسنال (21) تیم‌های منچستر (20)، لیورپول (14)، چلسی، اورتون و نیوکاسل (هرکدام 13بار) و منچسترسیتی (11) باسابقه‌ترین فینالیست‌های تاریخ جام‌حذفی هستند.
  در سال‌های اخیر رسم بوده که تیم‌ها در جام‌حذفی از دروازه‌بان دوم خود استفاده می‌کنند. کابایرو، دروازه‌بان آرژانتینی چلسی، در بازی امشب بازی خواهد کرد. او جانشین ضعیف‌ترین دروازه‌بان این فصل لیگ برتر و گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ یعنی کپا خواهد شد. کپا در لیگ 43گل دریافت کرده که با توجه به شوت‌های دریافتی نمره‌اش از یک دروازه‌بان معمولی و متوسط هم بدتر است. اگر به‌جای او یک دروازه‌بان متوسط و گمنام درون دروازه چلسی می‌ایستاد، 32.4گل می‌خورد اما کپا 10گل بیشتر خورده است. چلسی برای فصل بعد شاید اونانا از آژاکس را خریداری کند. فرانک لمپارد به کپا اعلام کرد وی دروازه‌بان چلسی در فصل آینده نخواهد بود و قبل از پایان فصل بهتر است به‌دنبال تیم جدیدی برای خود باشد.
  در تیم مقابل اگر برند لنو که بهترین دروازه‌بان این فصل لیگ برتر بود مصدوم نمی‌شد هم در این بازی جای خود را به دروازه‌بان دوم می‌داد. در بازی امشب هر دو دروازه‌بان احتمالا آرژانتینی خواهند بود. امیلیانو مارتینز از زمان مصدومیت لنو عملکردی عالی داشته. او در بازی با لیورپول به‌تنهایی 8سیو داشت. او تنها دروازه‌بان با بالای 80درصد سیو در این فصل بوده در سال2012، امیلیانو مارتینز در دومین بازی‌اش در پیراهن آرسنال 5گل از ردینگ دریافت کرد. او طی 8سال بعد از آن بازی فقط 12بازی برای آرسنال انجام داد و به اندازه بازی‌هایش در پرمیرلیگ (6بازی) حضور قرضی در تیم‌های مختلف داشته.
   این آخرین بازی پدرو پیش از پیوستن احتمالی به آاس‌رم خواهد بود اما ممکن است بازیکنانی مثل ویلیان، کپا، گندوزی، لاکازت، ژیرو، اوزیل، کانته و... هم در لیست یا خارج لیست آخرین حضور خود را در این 2تیم تجربه کنند.
    آرسنال در 3فصل گذشته در لیگ برتر 150گل خورده است؛ فصل 18-2017: 51گل خورده، فصل19-2018: 51گل و فصل 20-2019: 48گل. آرسنال در این فصل 56گل به ثمر رساند که کمترین تعداد از فصل 96-1995 به این طرف است.
  آرتتا که بعد از برکناری امه‌ری و چند حضور موقت لیونبرگ روی نیمکت، سرمربی آرسنال شد تا الان این مربیان بزرگ یا مهم را شکست داده است؛ سولشر، آنچلوتی، کلوپ و گواردیولا. او البته کرونا را هم شکست داده است.
  لمپارد در نخستین حضور خود در لیگ برتر کار را در رتبه4 جدول به پایان رساند که بعد از فرانک کلارک در ناتینگهام فارست (95-1994) نخستین مربی انگلیسی است که موفق شده در فصل اولش در لیگ به چنین رتبه‌ای برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :