• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105455
+
-

نسخه ایرانی نجات صنعت نفت از تحریم

بیژن زنگنه، وزیر نفت: هیچ کشوری حاضر به امضای هیچ قراردادی با ایران نیست

نسخه ایرانی نجات صنعت نفت از تحریم

2سالی می‌شود که زیر سایه اعمال تحریم‌های سنگین از سوی آمریکا، چرخش ناگزیر به استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی در توسعه زیرساخت‌ها شتاب گرفته است و حالا در شرایطی که به گفته وزیر نفت، هیچ کشوری حاضر به امضای هیچ قراردادی با ایران نیست، توسعه بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک کشور به پیمانکار و سرمایه‌گذار  ایرانی سپرده شده است.به گزارش همشهری، دیروز با حضور وزیر نفت، قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فراورش مرکزی (CTEP)، میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس امضا شد. این قرارداد با هدف افزایش ظرفیت تولید روزانه این میدان نفتی به 320هزار بشکه نفت خام طی 30‌ماه امضا شده و سقف مبلغ این قرارداد به 961میلیون دلار و هزار و 183میلیارد تومان می‌رسد که با اتکا به سرمایه و توان فنی ‌داخلی انجام خواهد شد.

جزئیات قرارداد توسعه آزادگان
شرح کار در قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی، حفاری 35حلقه چاه، نصب 50پمپ درون‌چاهی (ESP)، تکمیل هشت مورد چند راهه، تکمیل دو مجتمع تفکیک میانی، احداث 328کیلومتر خط لوله جریانی، 45کیلومتر خط لوله ارتباطی و 65کیلومتر خط لوله ارسال گاز و نفت خام از واحد فراورش و بهره‌برداری مرکزی به تلمبه‌خانه غرب کارون و ان‌جی‌ال 3200را در بر می‌گیرد.همچنین دو طرف، قرارداد حدود 300میلیون دلاری احداث کارخانه فراورش مرکزی (با ظرفیت فراورش روزانه 320هزار بشکه) را امضا کردند؛ این واحد بزرگ‌ترین واحد فراورشی نفت و گاز کشور است که مقرر شده طی مدت 30‌ماه ساخته ‌شود.واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی غرب کارون و واحد فراورش سیار، ظرفیت‌های فعلی برای فراورش نفت آزادگان به شمار می‌روند که با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای افزایش ظرفیت تولید این میدان نفتی، واحد فراورش (CTEP) تکمیل خواهد شد تا در آینده نیز روند فراورش نفت میدان بدون خلل ادامه یابد.به ‌این ‌ترتیب، ارزش مجموع قراردادهایی که دیروز میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت پتروپارس امضا شد، یک میلیارد و 261میلیون دلار و هزار و 183میلیارد تومان است و با تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و تکمیل همزمان واحد فراورش مرکزی، در این مرحله توسعه میدان با حفاری 206حلقه چاه با ظرفیت تولید روزانه 320هزار بشکه نفت خام و 200میلیون فوت مکعب گاز به پایان خواهد رسید.

سیر جایگزینی ایران به‌جای چین
میدان مشترک آزادگان جنوبی در منطقه غرب کارون، در مجاورت مرز عراق و در حدود 80کیلومتری غرب اهواز واقع شده است و اجرای طرح توسعه آن تا سال 93به یک پیمانکاری چینی سپرده شده بود اما پس‌ازآنکه شرکت ملی نفت ایران، پیمانکار چینی این میدان را در واکنش به بی‌عملی و تعلل‌های فراوان خلع ید کرد، روند توسعه این میدان با استفاده از توان داخلی در دستور کار قرار گرفت. در نتیجه تغییر جایگزینی توان ایرانی به‌جای پیمانکار چینی، در طول 6سال گذشته ظرفیت تولید روزانه نفت از این میدان مشترک از 45هزار بشکه به حدود 140هزار بشکه رسیده است. تاکنون در این میدان 171حلقه چاه حفر شده و احداث 2مجموعه تفکیک‌گر، 257کیلومتر خط لوله جریانی، 90کیلومتر خط لوله انتقال و 23کیلومتر خط لوله ارتباطی نیز به سرانجام رسیده است.

زنگنه: فرزاد به طرف ایرانی‌ می‌رسد
وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی از فراهم شدن زمینه مساعد برای امضای قرارداد توسعه میدان نفتی پرحاشیه فرزاد خبر داد؛ میدانی که هندی‌ها تا پیش از تحریم‌ها از خواستگاران پر و پا قرص آن بودند و بارها تعاملات اقتصادی خود با ایران را به امضای قرارداد این میدان گره زده بودند. بااین‌همه، دیروز بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران تأکید کرد: تصمیمات اصلی درباره قرارداد میدان فرزاد گرفته شده و به‌زودی امضا می‌شود؛ البته طرف این قرارداد ایرانی است نه هندی‌. به گفته او دلیل کنار گذاشتن هندی‌ها از قرارداد فرزاد این است که در شرایط فعلی، هیچ کشور خارجی در هیچ موضوعی حاضر به امضای قرارداد با ایران نیست.

حواشی نفتی امضای قرارداد آزادگان
در حاشیه مراسم دیروز، وزیر نفت پای‌کار آمد و به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ داد؛ از ماجرای قرارداد 25ساله چین تا قیر رایگان و گرانی گازوئیل و تخصیص سهمیه سوخت به افراد. زنگنه گفت: دولت به دلایلی با موضوع قیر رایگان مخالف است؛ زیرا سازوکارهای گذشته مسئله‌ساز بوده است. او همچنین درباره شایعات مطرح شده در مورد تضمین 25ساله خرید نفت ایران در قرارداد با چین، اظهار کرد: موضوع پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ساله ایران با چین، ‌قرارداد نیست بلکه یک موافقتنامه کلی است و در مورد شایعاتی که مربوط به نفت مطرح می‌شود نیز نه چینی‌ها چنین چیزی خواستند و نه ما پیشنهاد دادیم. زنگنه افزود: براساس این موافقتنامه، همکاری درازمدت با چین در صنعت نفت خواهیم داشت که چیز جدیدی نیست و با هر کشور دیگری به‌جز رژیم صهیونیستی حاضریم از این دست موافقتنامه‌ها امضا کنیم؛ همانطور که حتی در شرایط تحریم، آمریکایی‌ها را از حضور در صنعت نفت ایران منع نکردیم و اجازه دادیم پیمانکار و سرمایه‌گذار داشته باشند. به عقیده او، موضوع موافقتنامه با چین و شایعات مربوط به آن، جنجالی است که در خارج از کشور راه انداختند و برخی در داخل از آن پیروی کردند. وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره موضوع تخصیص سهمیه سوخت به خانوارها گفت: این موضوع به‌تازگی مطرح شده و اگر در مجلس به تصویب برسد و به دولت ابلاغ شود موظف به تبعیت از آن هستیم. زنگنه همچنین برای چندمین بار شایعه افزایش قیمت گازوئیل را تکذیب کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید