• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104967
+
-

هم‌اندیشی 2روزه‌ «پایان شب سخن‌سرایی»

دریچه
هم‌اندیشی 2روزه‌ «پایان شب سخن‌سرایی»


مرکز فرهنگی شهر کتاب به‌مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت جلال‌الدین همایی، هم‌اندیشی «پایان شب سخن‌سرایی» را شنبه و یکشنبه ۲۸ و ۲۹تیرماه به‌صورت مجازی برگزار می‌کند و استادان و صاحب‌نظران با گفتارها و نوشتارهای خود درباره‌ زندگی، آثار و ویژگی‌های علمی و شخصیت این استاد، مصحح و محقق برجسته مشارکت می‌کنند.
به‌گزارش همشهری، همایی عاشق فرهنگ و تاریخ و تمدن و هنر و ادبیات و علوم ایرانی بود و خوارداشت اینها را بر نمی‌تافت. آثار همایی از نظر تعدد و تنوع، قابل توجه و از نظر دقت و نکته‌یابی، ممتاز است. معمولا بر متن‌هایی که تصحیح کرده مقدمه‌های محققانه و مفصل نوشته و جوانب گوناگون تاریخی و ادبی و زبانی و محتوایی آنها را بررسی کرده است. نکته‌یابی‌ها و ریزبینی‌های او در تمام آثارش شایان توجه است.
همایی ۲۸تیرماه۱۳۵۹ درگذشت و پیکر او در تکیه لسان‌الارض در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. پس از 40سال از درگذشت او، آثارش در این هم‌اندیشی 2روزه بازخوانی و تحلیل می‌شود. گفتارها و نوشتارهای استادان شامل فایل‌های صوتی و تصویری و یادداشت‌هایی از علی‌اشرف صادقی، ضیا موحد، مهدی نوریان، نصرالله پورجوادی، اصغر دادبه، علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو، عبدالله نصری، مهدی محبتی، غلامرضا خاکی، یونس کرامتی، حسین مسجدی، احمدرضا بهرام پورعمران و  سلمان ساکت به همراه فایل صوتی 2سخنرانی از استاد همایی درباره «تاریخ اصفهان» و «مولوی چه می‌گوید» و فایل صوتی سخنرانی مرحوم منوچهر قدسی درباره استاد همایی در سال۱۳۶۳ در بزرگداشت همایی در اصفهان با عنوان «چنین کردند یاران زندگانی» منتشر می‌شود.
در این بزرگداشت، فیلم‌هایی کوتاه از خانه و آرامگاه استاد همایی به همراه یادداشت‌ها و مقالاتی از وی و درباره‌ وی نیز منتشر می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را ازطریق سایت، کانال تلگرام و اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب پیگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید