• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104848
+
-

جولان دمکرات‌ها در حیاط خلوت جمهوریخواهان

جولان دمکرات‌ها در حیاط خلوت جمهوریخواهان



نظرسنجی‌های غیرمنتظره به نفع دمکرات‌ها در ایالاتی که معمولا به جمهوریخواهان تمایل دارند، آنها را امیدوار کرده که نه‌تنها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، دونالد ترامپ را شکست بدهند که تمایلات سیاسی ایالت‌های محافظه‌کار را هم به نفع خود تغییر بدهند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، این امیدواری پس از آن ایجاد شده که نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس‌ نیوز و مؤسسه نظرسنجی یو‌گاو نشان داد ترامپ در 3 ایالتی که در دور قبل در آنها برنده شده به مشکل برخورده است. بر این اساس، شانس او در آریزونا، با جو بایدن رقیب دمکرات خود برابر است (هر دو، 46درصد)؛ این در حالی است که ترامپ در انتخابات پیشین، با اختلاف 4درصد هیلاری کلینتون را در این ایالت شکست داد. در فلوریدا هم، جایی که ترامپ با یک درصد اختلاف نسبت‌به کلینتون برنده شد، به‌شدت به ضرر رئیس‌جمهور آمریکا پیش رفته و اقبال از او در نظرسنجی‌ها، از 48درصد به 42درصد سقوط کرده است.
اما بزرگ‌ترین نگرانی، نه فقط برای ترامپ که برای تمام جمهوریخواهان، تگزاس است؛ نتیجه نظرسنجی‌ها با حداقل اختلاف (46درصد به 45درصد) به نفع ترامپ است؛ اما با این نتایج، هر چیزی امکانپذیر است و ممکن است در نوامبر، بایدن برنده انتخابات اصلی در این ایالت شود. در این صورت، دمکرات‌ها برای نخستین بار از انتخابات ریاست‌جمهوری سال1976 به بعد در این ایالت برنده خواهند شد.
جان گرفتن دمکرات‌ها در تگزاس، چنان رهبران آنها را امیدوار کرده است که در تماس با بایدن و مشاوران ارشد او خواستار اتخاذ رویکردی هجومی‌تر از سوی نامزد حزبشان در مقابل ترامپ شده‌اند. آنها نتایج نظرسنجی‌ها و شرایط کلی کشور را فرصتی مناسب می‌دانند تا نه ‌تنها ترامپ را سر جایش بنشانند که رویکرد نژادپرستانه او در مدیریت کشور را به تاریخ بسپارند.
علاوه بر این، آنها امیدوارند نمایندگان‌شان در ایالت‌هایی مانند جورجیا و تگزاس به کنگره راه پیدا کنند تا نسل جدیدی از قانونگذاران کنترل کنگره را به‌ دست بگیرد و فصل تازه‌ای از قانونگذاری در آمریکا را، به‌خصوص بعد از دوره پرآشوب ترامپ شروع کنند.
به‌گزارش نیویورک تایمز، با وجود این درخواست‌ها، ستاد انتخاباتی بایدن و شخص خود او، رویکرد محافظه‌کارانه‌ای در پیش گرفته‌اند و تبلیغات‌شان همچنان هجومی نیست. تبلیغات تلویزیونی هم تنها در6 ایالتی است که ترامپ پیش‌تر برنده آنها بوده‌است. یک دلیل این رویکرد، ملاحظات تقویمی است؛ دستیاران بایدن می‌خواهند در فاصله کمی مانده به برگزاری انتخابات در ابتدای نوامبر حجم تبلیغات و رویکرد هجومی خود را افزایش دهند تا نتیجه بیشتری داشته باشد.
با این حال شرایط طور دیگری رقم خورده و دمکرات‌ها را متقاعد کرده که اقدامات آنها باید چشمگیرتر باشد؛ از یک‌سو سوءمدیریت ترامپ در کنترل همه‌گیری کرونا و از سوی دیگر اشتیاق لیبرال‌ها برای اثرگذاری بیشتر در جامعه در پی ناآرامی‌های اجتماعی اخیر، دمکرات‌ها را به تغییر تاکتیک امیدوار کرده است.
شاید این شرایط توجیه‌کننده وضعیت بحرانی ترامپ در ایالت‌های حساس باشد. او نه‌تنها در ایالت‌هایی مانند میشیگان و ویسکانسن (ایالاتی که برنده از قبل مشخص نیست) به‌شدت از بایدن عقب است که در ایالت‌های محافظه‌کاری مانند کانزاس و مونتانا هم با بایدن برابر است.
فیلمون ولا، نماینده کنگره و یکی از نخستین طرفداران بایدن درباره شرایط تگزاس گفته است: «ریاست‌جمهوری منفور ترامپ، به‌خصوص ناکامی مطلق او در مقابله با ویروس کرونا، پیروزی در تگزاس (برای دمکرات‌ها) را کاملا شدنی کرده است.» او معتقداست دمکرات‌های تگزاس با درخواست‌هایشان برای آبی کردن این ایالت (آبی رنگ رسمی دمکرات‌هاست، و قرمز رنگ رسمی حزب جمهوریخواهان)، او را بمباران کرده‌اند.
ولا می‌گویددر هفته‌های اخیر، بارها این مسئله را با جنیفر اوملی دیلون، رئیس ستاد انتخاباتی بایدن مطرح کرده است. به اعتقاد او حمایت سیاهان و مردم حومه شهرها از معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، و توانایی او برای جبران شکست‌های پیشین دمکرات‌ها، به حزب دمکرات این فرصت را داده که برای نخستین بار در دهه‌های اخیر، برنده تمامی 38آرای الکترال باشد.
این میزان خوش‌بینی، برخی دمکرات‌ها را یاد کابوس انتخابات سال2016 می‌اندازد که تقریبا همه آنها مطمئن بودند کلینتون برنده خواهد شد. با این حال توانایی ترامپ برای متحد کردن جمهوریخواهان در کنار هم و توانایی‌اش در به تصویر کشیدن دمکرات‌ها به‌عنوان رادیکال‌ها می‌تواند در نهایت برگ برنده او باشد. از همین رو برخی از دمکرات‌ها معتقدند که اعضای حزب نباید بیش از حد به‌خود اعتماد به نفس داشته باشند.
دستیاران بایدن به این مسئله اشاره می‌کنند که او برای پیروزی به‌تنها 270رأی الکترال نیاز دارد و این بزرگ‌ترین تمرکز آنها در انتخابات است. نگرانی آنها این است که با وجود نشانه‌های امیدوارکننده در ایالت‌های به‌صورت سنتی محافظه‌کار، این ایالات به او رأی ندهند و به همین ‌خاطر است که نمی‌خواهند رقابت را در این ایالات داغ‌تر کنند و هزینه‌های سنگینی برای تبلیغات در آنها داشته باشند.
در همین حال، بایدن در جبهه‌های مختلف تقابل با ترامپ را بیشتر کرده و دیروز ضمن حمله به نقض حقوق بشر در مصر، در توییتر نوشت که دیگر خبری از چک سفید برای «دیکتاتورهای محبوب» ترامپ نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید