• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104605
+
-

2 عمارت قدیمی، حیات دوباره گرفتند

مرمت بنای قدیمی محل سکونت سفیر بریتانیا در محله فردوسی و بنای دیگری در خیابان صفی علیشاه منطقه ۱۲ برای تبدیل به مجموعه‌های فرهنگی و هنری توسط عده‌ای از جوانان علاقه‌مند در حال انجام است و به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شوند.
به گزارش شهر، خانه قدیمی سفیر بریتانیا در محله فردوسی، توسط ۱۷ دانشجوی هنر و شهرسازی دانشگاه‌های تهران و خوارزمی در حال مرمت و احیاست.این دانشجویان با تشکیل یک گروه استارتاپی، احیای این خانه را براساس رویکرد احیای خانه‌های فرهنگ و هنر برای ایجاد آنها به محلی جهت گفت‌وگوهای شهروندان دنبال کردند.
به‌گفته علی پورقاسمی، نوه مالک خانه و یکی از دانشجویان فعال در این پروژه، با اخذ مجوز و تأییدیه شهرداری مبنی بر ایجاد کاربری تجاری با رویکرد فرهنگی و هنری در یک بنای مسکونی و مجوزهای لازم از وزارتخانه‌های ارشاد و میراث فرهنگی از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا اسفند ۱۳۹۸ مرمت و بازسازی آن انجام شد.
این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی مانند سینما، آمفی‌تئاتر، اتاق جلسات، فضای کار اشتراکی، اتاق کار هنر و کافه است و تا کمتر از 2هفته دیگر به‌عنوان یک مجموعه چند منظوره فرهنگی به روی شهروندان بازگشایی خواهد شد.
خانه سرهنگ در دهه ۲۰ به سبک سلطنتی انگلیسی و به پیروی از رسوم معماری پهلوی ساخته شد. این بنا که در 4 طبقه و در زمینی به مساحت حدود ۴۰۰ متر بنا شده، توسط مصطفی هنجنی (ملاک مشهور محله فردوسی) در سال ۱۳۲۳ به سفیر وقت بریتانیا در تهران و پس از آن در سال ۱۳۵۴ به سرهنگ فردوس پورقاسمی نجف آبادی، رئیس وقت شهربانی استان اصفهان فروخته شد و تا همین اواخر خانواده سرهنگ در آن زندگی می‌کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید