• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103724
+
-

چشم امید مترو به هفته آینده

پرونده 1300میلیارد تومان اوراق مشارکت سال98 شهرداری تهران سرانجام بسته می‌شود

سیدمحمد فخار-خبر‌نگار

در پی ارائه وثیقه ۲۰میلیارد تومانی به بانک آینده، 14.8میلیارد تومان از اوراق مشارکت ۹۱۰میلیارد تومانی به‌حساب شهرداری تهران واریز شد تا امیدواری به واریز همه مبلغ از سوی این بانک تا پایان هفته آتی به‌ حساب شهرداری زنده شود.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در نشست خبری که به‌منظور تشریح اقدامات شرکت متروی تهران برگزار شد، در مورد سرانجام اوراق مشارکت مترو که در اختیار بانک آینده قرار دارد، گفت: این اوراق متعلق به سال۹۷ است که مبلغ آن ۱۳۰۰میلیارد تومان بود و 2بانک آینده و صنعت و معدن ضمانت این اوراق را بر عهده گرفتند که بانک آینده مبلغ ۹۱۰میلیارد تومان را ضمانت کرد اما تا‌کنون آن را به حساب شهرداری واریز نکرده است. علی امام با بیان اینکه سازمان املاک شهرداری تهران تاکنون بیش از ۱۰۰ملک برای وثیقه این اوراق به بانک آینده معرفی کرده اما مورد تأییدشان نیست، گفت: البته سرانجام هفته گذشته در دفترخانه‌ای وثیقه‌ای را ثبت کردیم و ۱۴.۸میلیارد تومان از این اوراق واریز شد اما با توجه به اینکه سیر پذیرش وثیقه ملکی شهر توسط بانک طولانی شده بود و شهرداری کم‌کم به این نتیجه رسید که از این روش به نتیجه نمی‌رسد. با همراهی بانک مرکزی مجوزی دریافت کردیم که براساس آن بانک شهر ضمانتنامه بین بانکی به‌جای وثیقه صادر کند که شب گذشته این مسئله را مجددا پیگیری کردم و امیدواریم تا اوایل هفته آینده ضمانتنامه بین بانکی به بانک آینده تحویل داده شود و تا آخر هفته نیز پول شهرداری برای مترو آزاد شود. وی با بیان اینکه اگر این ۹۱۰میلیارد تومان به مترو تزریق شود و بتوانیم اوراق مشارکت سال۹۸ را نیز تا آخر تیر‌ماه به فروش برسانیم، از این محل نیز هزار میلیارد تومان در اختیار خواهیم گرفت.
بودجه مترو در سال۹۹، ۲۸۰۰میلیارد تومان است که اگر شرکت مترو بتواند حداقل ۵۰درصد آن را دریافت و از محل مجتمع‌های ایستگاهی نیز ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار جذب کند، می‌تواند در سال‌جاری ۱۲ایستگاه جدید مترو را افتتاح کند. مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه در طرح جامع ریلی مصوب‌شده ایجاد ۴خط جدید مترو مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: هر خط مترو بین ۱۰ تا ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه دارد و طبیعتا با این اعتبارات نمی‌توانیم این 4خط را همزمان بسازیم و باید اولویت‌بندی کنیم. وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که ساخت خط۱۰ مترو به‌دلیل آنکه مناطق شمالی و غربی را پوشش می‌دهد در اولویت ساخت قرار دارد، گفت: به‌دلیل مشکلات نمی‌توانیم روی منابع دولتی و شهرداری حساب باز کنیم و بر همین اساس باید به‌دنبال منابع جدید ازجمله جذب سرمایه‌گذار باشیم که در مورد خط۱۰ مترو جلسات زیادی با سرمایه‌گذاران و شهرداری مناطق انجام دادیم و به‌نظر می‌رسد تا چند‌ماه آینده پروژه ساخت خط۱۰ مترو آغاز شود. شایان ذکر است که خط۱۰ مترو به طول ۴۲کیلومتر از قنات کوثر آغاز می‌شود و تا ایستگاه وردآورد را پوشش می‌دهد. مدیرعامل متروی تهران همچنین گفت: اواخر سال۹۸ بدهی‌های ۳۰ساله مترو در دوره‌های مختلف مدیریتی را بررسی کردیم و متوجه شدیم بدهی‌های دولت با احتساب سود و جریمه به ۲۴هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر دولت به تعهدات قانونی خود عمل کند این رقم ۲۴هزار میلیارد تومان را می‌تواند پوشش دهد.

آهنگ افتتاح‌ها از برج میلاد نواخته می‌شود
امام درخصوص سرانجام متروی پرند هم با بیان اینکه مسیر سه‌راه شاهد تا شهر پرند ۵۰کیلومتر است که ۳۱کیلومتر آن در سنوات گذشته افتتاح شده است، گفت: اگر متروی پرند تکمیل شود اتفاقات خوبی را شاهد هستیم. این شهر کانون جمعیتی است اما نیازمند توجه دولت است؛ چراکه با این بودجه‌های سالی ۵۰میلیارد تومان و... تکمیل آن به جایی نمی‌رسد و لازم است دولت وارد شود.
وی با بیان اینکه اولویت ما در مترو تکمیل خطوط ۶، ۷، ۳ و ۴ است گفت: امیدواریم بتوانیم در شهریور‌ماه ایستگاه برج میلاد در خط۷ را افتتاح کنیم و 6ایستگاه در خط۶ با 7کیلومتر نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها باید تا پایان سال افتتاح شود که بر این اساس ایستگاه تربیت‌مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهیدستاری افتتاح خواهد شد. مدیرعامل متروی تهران افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در خط۷ نیز امسال شاهد افتتاح ایستگاه‌های برج میلاد، نواب، شهیدمحلاتی، قیام و آهنگ هستیم و امیدواریم بتوانیم تا آبان‌ماه نیز ایستگاه اقدسیه در خط۳ را به بهره‌برداری برسانیم و درصورت تأمین اعتبار این ایستگاه‌ها افتتاح خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید