• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103588
+
-

جدایی اپل از اینتل

اپل در کنفرانس اخیر WWDC آپدیت‌های جدید برای سیستم عامل گجت‌های خود معرفی کرد اما مهم‌ترین خبر، کنارگذاشتن پردازنده‌های اینتل از رایانه‌های مک بود

جدایی اپل از اینتل


شرکت اپل به تازگی در نخستین کنفرانس آنلاین خود که در تاریخ این شرکت بی‌سابقه بود از نسخه جدید سیستم عامل گجت‌های مختلف خود رونمایی کرد تا در دورانی که همه نگران کرونا هستند کمی هیجان به دنیای فناوری بازگردد. علاوه بر این، خبر بسیار مهمی در دنیای فناوری از سوی مقام‌های این شرکت پس از چندین‌ماه گمانه‌زنی تأیید شد. حالا دیگر برنامه مهاجرت رایانه‌های اپل از پردازنده‌های اینتل قطعی است و همه‌‌چیز برای آن درنظر گرفته شده است. اپل از مدت‌ها پیش به‌خاطر آنچه مشکلات پردازنده‌های اینتل می‌دانست در تلاش برای طراحی پردازنده ویژه خود برای رایانه‌های تولیدی این شرکت بوده است. شاید این مسئله خیلی ضربه‌ سنگینی از لحاظ مالی برای اینتل نباشد اما می‌تواند سطح اعتماد عمومی را به این غول تولید چیپ جهان کاهش دهد. ویژگی‌های نرم‌افزاری نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌های اپل، خیلی‌ها را مجذوب کرده اما شاید جدایی اپل از اینتل مهم‌ترین ماجرای کنفرانس WWDC امسال بوده است.



طلاق قابل‌انتظار 
حالا به‌صورت قطعی مشخص‌شده که اپل در مدل‌های جدید رایانه‌های مک از چیپ‌های اختصاصی سریA مبتنی بر ARM استفاده خواهد کرد و دیگر خبری از پردازنده‌های اینتل در دستگاه‌های این شرکت نخواهد بود. 
در سال‌های گذشته اپل همیشه پردازنده ویژه خود را برای آیفون‌ها و آی‌پدهای این شرکت ساخته و معرفی کرده است. لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های این شرکت اما چندین سال است که وابسته به پردازنده‌های اینتل بوده‌اند. 
چندین سال قبل اپل از پردازنده‌های اختصاصی خود دل کند و به چندین دلیل ازجمله امکان نصب ویندوز روی دستگاه‌های مک به سراغ اینتل رفت. اما حالا دنیای جدیدی پیش‌رو است و بار دیگر قرار است یک تحول جدید اتفاق بیفتد. مقام‌های اپل نسبت به امنیت و همچنین فعالیت بهینه پردازنده‌های اینتل ازجمله در مصرف انرژی انتقادهای جدی دارند. نخستین مک مبتنی بر ARM اواخر سال‌جاری میلادی از راه می‌رسد و براساس گفته اپل، مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل به ARM نزدیک به 2سال زمان می‌برد.
تاریخچه همکاری اپل و اینتل به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد؛ زمانی که اپل تصمیم به استفاده از پردازنده‌های این شرکت به‌جای PowerPC در محصولات خود گرفت. این فرایند نزدیک به یک تا 2سال طول کشید و در این مدت توسعه‌دهندگان مجبور به به‌روزرسانی نرم‌افزارهای خود برای سازگاری با معماری x86 اینتل شدند.
مقام‌های اپل می‌گویند پردازنده‌های جدید قدرت کافی برای اجرای برنامه‌های حرفه‌ای و بازی‌های سه‌بعدی سنگین را دارند و باتری بسیار کمتری روی لپ‌تاپ‌ها مصرف می‌کنند. همچنین این معماری یکپارچه در آینده امکان اجرای اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS روی کامپیوترهای مک را به کاربران می‌دهد.
خیلی‌ها نسبت به توانایی پردازنده‌های اپل برای رایانه‌ها شک دارند. به همین‌خاطر مقام‌های اپل در کنفرانس آنلاین اخیر خود برنامه ویرایش ویدئو Final Cut Pro، بازی Shadow of the Tomb Raider و نرم‌افزار مدل‌سازی «Maya 3D» را از طریق شبیه‌ساز Rosetta 2 بدون مشکل اجرا کردند تا قلب‌ها را مطمئن‌تر کنند.
 اپل در واقع قصد دارد ساختار پردازنده‌های گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند خود را به لپ‌تاپ‌ها بیاورد. پیش از این در زمان معرفی آی‌پد پرو ۲۰۲۰، مقام‌های اپل مدعی شده بودند پردازنده این تبلت از اکثر لپ‌تاپ‌های ویندوزی قدرتمندتر است.



خودروهای بدون کلید آینده
همچنین اپل به‌دنبال ویژگی جدید CarKey بدون تماس است که به گوشی آیفون فرد اجازه می‌دهد با استفاده از NFC، قفل اتومبیل خود را باز کند. این ویژگی در هر دو  مدل iOS 13 و iOS 14 جدید روانه بازار شده است.  BMW سری 5 سال2021 اولین اتومبیل برای  پشتیبانی از این ویژگی خواهد بود. این ویژگی به صاحب خودرو اجازه می‌دهد مثلا کلید مجازی خودروی خود را با پیغام به فرد دیگری بفرستد. حتی صاحب ماشین می‌تواند برای آن فرد سطح دسترسی مشخص کند و مثلا فرد فقط بتواند درهای خودرو را باز کند و قادر به روشن کردن ماشین نباشد. افزودن یک ویژگی جدید به اپ استور به نام App Clips به افراد امکان می‌دهد بدون دانلود کامل برنامه، به برخی عملکردهای یک برنامه که ممکن است برای دسترسی به یک سرویس مورد نیاز باشد دسترسی پیدا کنند. شیوه‌های جدید برای حفظ حریم خصوصی نیز به برنامه‌های اپ استور اضافه شده است و بنا بر این ویژگی جدید، اطلاعاتی که درباره کاربران جمع‌آوری شود و اینکه با چه شرکت‌هایی به اشتراک گذاشته می‌شود به کاربر اطلاع داده می‌شود. همچنین این امکان را به کاربران می‌دهد تا مکان تقریبی خود را به جای محل دقیق با برنامه‌ها به اشتراک بگذارند و البته فرد می‌تواند اطمینان حاصل کند که برای انجام این کار، برنامه درباره این مورد از او سؤال می‌کند.



انتقال VoiceOver
ویژگی‌های قابل دسترس اپل برای آنهایی که دچار مشکل بینایی هستند همیشه مناسب بوده است اما باز هم جای پیشرفت دارد. برنامه VoiceOver ویژگی خوانش صفحه هوشمند، نزدیک به یک دهه است که در دسترس است  و حالا با یک مدل یادگیری ماشین بهبود پیدا کرده که می‌تواند موارد بیشتر روابط را تشخیص دهد؛ حتی اگر به‌درستی برچسب نخورده باشند.
برنامه دکمه بازگشت back tap برای کاربران اندرویدی که این قابلیت را روی گوشی‌هایی مانند Pixel دیده‌اند آشناست اما برای کاربران دستگاه‌های اپل چیز جدیدی است. این ویژگی به کاربر این قابلیت را می‌دهد تا روی گزینه بازگشت، 2 یا3 بار ضربه بزند تا میانبر را فعال کند. این کار برای آنهایی که می‌خواهند با یک دست کار کنند بسیار کاربردی است. همانطور که می‌توانید تصور کنید این قابلیت برای همه قابل استفاده است؛ چرا که می‌توانید اجرای همه میانبرها و وظایف را برای خود شخصی‌سازی‌ کنید.



مناسب‌سازی‌ آیفون برای کاربران ناشنوا و نابینا
در آخرین نسخه سیستم عامل iOS برخی ویژگی‌های هوشمندانه برای کاربرانی که دچار اختلالات شنوایی و بینایی هستند اضافه شده است اما بعضی از آنها را همه افراد می‌توانند استفاده کنند.
یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های جدید شاید تشخیص صدا برای ناشنوایان باشد. در این ویژگی، گوشی تلفن کاربر ناشنوا هر زمان یکی از صداهایی که وی می‌خواهد از آن باخبر شود تشخیص بدهد، آن را با ارسال یک نوتیفیکیشن به وی اعلام می‌کند.
 این لیست بلندبالا و جامع شامل صدای آژیرها، صدای پارس سگ، هشدار آتش، بوق ماشین، زنگ در، جریان آب، بوق دستگاه و... است. پیش از این شرکتی به نام Furenexo دستگاهی ساخته بود که این قابلیت را داشت اما حالا اپل آن را به ویژگی‌های سیستم عامل خود اضافه کرده است.
کاربران اپل می‌توانند این اعلان‌ها را روی ساعت اپل خود هم داشته باشند. ممکن است آنها نخواهند تلفنشان را برای بررسی دمای فر مدام چک کنند. اپل در تلاش است تا صداهای حیوانات و انسان‌ها را نیز به سیستم خود اضافه کند. فایده این ویژگی‌ها برای افراد کم‌شنوا کاملا روشن است اما برای افراد عادی که غرق گوش‌کردن به موسیقی یا پادکست می‌شوند و یادشان می‌رود که قرار است بسته‌ای برایشان برسد نیز مفید است؛ چرا که با فعال‌کردن این آیتم می‌توانند با یک نوتیفیکیشن از به صدادرآمدن صدای زنگ در باخبر شوند.
آخرین ویژگی‌ای که با هدف استفاده افراد ناشنوا ایجاد شده است تغییرات در تماس‌های گروهی FaceTime است. در این برنامه به‌صورت عادی و اتوماتیک ویدئو روی کسی متمرکز می‌شود که در حال صحبت‌کردن است اما در ios14 علامت‌های زبانی ناشنوایان تشخیص داده  شده و ویدئو خودبه‌خود روی او متمرکز می‌شود.



هیجان آپدیت‌های جدید
به گزارش گاردین، این شرکت در کنفراس سالانه WWDC، سیستم‌عامل iOS 14 و iPadOS 14 و7ساعت خود را که قرار است اواخر سال‌جاری به‌عنوان به‌روز‌رسانی‌های رایگان منتشر شود، به رخ کشید.
سیستم‌عامل iOS 13 سال گذشته تغییراتی را با محوریت حفظ حریم خصوصی و سرعت به همراه حالت تاریک صفحه نمایش یا Dark Mode ایجاد کرد اما همچنان اشکالات دیگری داشت که رفع آنها به یک‌سری به‌روزرسانی نیاز دارد. امسال اپل در حال تمرکز روی گزینه‌های شخصی‌سازی‌ در iOS 14 است. به این ترتیب برای نخستین بار کاربران می‌توانند تمام برنامه‌های نصب‌شده خود را در یک لیست با عنوان App Library مشاهده کنند. این ویژگی شبیه برنامه‌های موجود در اکثر تلفن‌های هوشمند اندرویدی است که به‌طور خودکار برنامه‌ها را در پوشه‌های دسته بزرگ یا یک لیست قابل جست‌وجو مرتب می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند با گزینه پنهان‌کردن، برنامه‌ها را از روی صفحه‌های اصلی پنهان کنند. اپل همچنین ویجت یا ابزارک‌هایی را به صفحه اصلی اضافه کرده است که بین آیکون‌های برنامه قرار می‌گیرند و می‌توانند اطلاعات مورد نیاز کاربران را نمایش دهند.  سیری نیز مستقیما به شکل حباب یا پاپ‌آپ به جای نمای اصلی که کل نمایشگر را احاطه می‌کرد به صفحه اصلی آورده شده است. در کنار رونویسی صوتی روی دستگاه برای دیکته به‌صورت آفلاین، اپل همچنین برنامه ترجمه را که رقیبی سخت برای ترجمه گوگل به‌حساب می‌آید، راه‌اندازی کرده است. نکته مهم این است که این برنامه قادر به ترجمه گفتار و متن به‌صورت آفلاین از 11زبان است. اپل همچنین در iMessage ترفندهای جدید ایجاد کرده است و از نسخه 14به بعد کاربران می‌توانند پیام‌ها را در iMessage سنجاق کنند و یا مانند WhatsApp با استفاده از @--mentions به فرد به‌خصوصی در گروه پیام بدهند. همچنین در گروه‌ها پیشرفت‌هایی اتفاق افتاده است. نقشه‌های اپل نیز بسیار بهتر شده است. مسیرهای جدید دوچرخه‌سواری، مسیرهای جدید وسایل نقلیه الکتریکی با اطلاعات شارژ و راهنماهای قابل صرفه‌جویی در انگلیس، ایرلند و کانادا در نقشه‌ها ایجاد شده است.




 سیستم عامل جدید برای ساعت‌ها
ساعت هوشمند اپل همچنان حاکم بازار ساعت‌های هوشمند است. نرم‌افزار سیستم عامل این ساعت چهره جدیدی به‌خود گرفته است و کاربر می‌تواند از ویژگی‌های جدیدی مانند چهره جدید اینفوگرافیک با سرعت‌سنج و امکان به اشتراک‌گذاشتن ترکیب‌های شخصی‌سازی‌شده صورت خود با دوستان و خانواده و یا بارگیری آنها از سایت یا برنامه استفاده کند. همچنین برنامه Workout با تغییر نام به Fitness دوباره طراحی شده است و روند فعلی تمرینات و وضعیت آمادگی جسمانی شما را از ساعت اپل روی گوشی آیفون نشان می‌دهد.
در نهایت به‌عنوان یک ویژگی کاربردی ساعت اپل می‌تواند خواب شما را پیگیری کند. این برنامه در ساعت‌های سامسونگ، گارمین و ... نیز پیشنهاد شده است. Wind Down تلاش می‌کند با کم‌کردن تمرکز شما روی آنچه در گوشی آیفون مشغول تماشای آن هستید به شما کمک ‌کند تا بخوابید. متناسب با شرایط فعلی دنیا و درگیری با بیماری کووید-19همچنین ساعت هوشمند اپل به‌طور خودکار شست‌وشوی دست با استفاده از حرکت و صدا را تشخیص داده و تایمر شمارش معکوس را تعیین می‌کند.



تلاش جدید برای آی‌پد
 سیستم عامل ویژه آی‌پدهای اپل هم در نسخه ۱۴ هیجان‌انگیز‌تر از قبل شده است. اپل تلاش دارد تا در این آپدیت با ویژگی‌های جدید تلاش تازه‌ای برای تبدیل‌کردن آی‌پدها به جایگزین لپ‌تاپ‌ها انجام دهد.
اتفاق جدید در iPad OS14 معرفی نوار جانبی در اکثر برنامه‌های شخص اول و اضافه‌کردن نوارهای ابزار مشابه برنامه‌های دسکتاپ با قابلیت منوی کشویی است. جست‌وجوی جهانی بازسازی شده تا بیشتر به روشی که جست‌وجوی Spotlight در Mac کار می‌کند شبیه شود. ویژگی جدید Scribble به شما اجازه می‌دهد که دست نوشته‌تان را در هر زمینه‌ای به متن تبدیل کنید. با استفاده از قلم Apple Pencil و ماشین یادگیری، دست‌نوشته را در یادداشت‌ها انتخاب کرده و آن را حرکت دهید؛ یعنی حتی در مرورگر وب سافاری هم کاربران می‌توانند آدرس را با قلم بنویسند تا تبدیل به متن شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :