• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103506
+
-

درگذشت کارگردان «شرک2»

سینما
درگذشت کارگردان «شرک2»


کلی آزبری، کارگردان «شرک 2»، «اسپریت: اسب سیمارون» و «گنومئو و ژولیت» پس از یک دوره مبارزه طولانی با بیماری سرطان در 60سالگی درگذشت.
به گزارش هالیوود ریپورتر، او کار خود را در کمپانی دیزنی در سال 1983آغاز کرد و همچنین در ساخت کارتون‌های «داستان اسباب‌بازی» و «پری دریایی کوچک» نیز مشارکت داشت.
اخیرا نیز آزبری فیلم کارتونی «عروسک‌های زشت» را ساخته بود که در آن بازیگران مطرحی نظیر کلی کلارکسون، نیک جوناس، جانل مونائه و پیت بول خواننده، به‌عنوان صداپیشه ایفای نقش کرده بودند. 
او که 3 بار در طول حیات حرفه‌ای خود نامزد دریافت جایزه «آنی» (یکی از معتبر‌ترین مراسم جوایز انیمیشن) شد، در سال1983 کار خود را با دیزنی آغاز کرده بود. کلی آزبری همچنین در ساخت کارتون‌هایی نظیر «دیو و دلبر»(1991)، «کابوس کریسمس» اثر تیم برتون(1993)، «جیمز و هلوی غول‌پیکر»(1996)، «شاهزاده مصر»، «شرک» (2001)، «رالف خرابکار» (2012)، «فروزن» (منجمد) (2013) و شرلوک گنومز(2019) مشارکت داشت.
اما مهم‌ترین مرحله زندگی وی از زمان جدا شدنش از دیزنی و   پیوستن اش به کمپانی «دریم ورکز» آغاز می‌شود. در این زمان او به‌عنوان کارگردانی مستقل مهم‌ترین آثار خود را در زمینه انیمیشن می‌سازد. کلی آزبری برای ساخت انیمیشن‌های « شرک 2» و «اسپریت: اسب سیمارون» (هرو دوی آنها تولید دریم ورکز انیمیشن)، نامزد دریافت 2 جایزه اسکار به‌ترتیب در سال‌های 2002و 2004شده بود. او برای ساخت کارتون اسپریت: اسب‌ سیمارون همچنین نامزد دریافت جایزه دوربین طلایی در جشنواره کن شده بود. یکی دیگر از آثار درخشان و مورد توجه آزبری نیز کارتون «گنومئو و ژولیت»(2011) است. آزبری همچنین کارتون اسمورف‌ها 3: دهکده گمشده را در سال 2017کارگردانی کرد. 
او در آخرین گفت‌وگویش با کارتون بریو گفته بود: برخلاف آنچه دیگران فکر می‌کنند ساخت کارتون می‌تواند کاری سخت و فرساینده باشد. می‌توانم صادقانه بگویم که در طول دورانی که به‌عنوان یک هنرمند یا کارگردان روی پروژه‌های ساخت کارتون کار کرده‌ام، توانسته‌ام این مخاطره را به جان بخرم که اتفاقاتی که در زمان پروژه‌ها افتاده را در قلب خود نگه دارم و آن را جایی بازگو نکنم؛ اینگونه همواره ارتباطی بی‌واسطه با پروژه‌های هنری و کاری‌ام داشته‌ام. تصور می‌کنم برای هر کارگردانی چنین ارتباطی لازمه کار است. آزبری در زمینه نگارش و طراحی و نقاشی کتاب‌های کودکان نیز فعالیت داشت. او در طول حیات هنری خود، 12کتاب برای کودکان نوشت و تصویرگری این کتاب‌ها را نیز خود انجام داد؛ ازجمله مهم‌ترین این کتاب‌ها می‌توان به تعطیلات قرمز راستی، خانه آبی بانی و مدرسه زرد یولاندا اشاره کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :