• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103483
+
-

بازار ملتهب و افزایش قیمت تایر

تغییر ارز واردات تایر و مواداولیه آن از 4200تومانی به نیمایی درحالی‌که آخرین ثبت سفارش و تخصیص ارز به این کالا در بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفته بود، بازار را از ابتدای امسال با گرانی و کمبود عرضه مواجه کرد. درخواست افزایش قیمت این کالا از سوی تولیدکنندگان به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، سرانجام از سوی سازمان حمایت مورد موافقت قرار گرفت و افزایش 30درصدی قیمت این کالا به تصویب رسید. با مصطفی تنها، دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

افزایش 30درصدی قیمت مصوب لاستیک تا چه حد جوابگوی رشد هزینه‌های تولید است؟
با تغییر نوع ارز تخصیصی به واردات مواداولیه، هزینه‌های تهیه این مواد 4برابر شده و افزایش قیمت 30درصدی به هیچ عنوان جوابگوی افزایش نرخ مواداولیه و دیگر هزینه‌های تولید تایر نیست. مواداولیه‌ای که در بهمن‌ماه ثبت سفارش شده و در انتظار دریافت ارز دولتی بود، هنوز وارد کشور نشده چون چند ‌ماه به ‌طور کلی ارزی برای واردات تخصیص پیدا نکرد و امروز این مواد باید با ارز نیمایی یا ارز حاصل از صادرات ترخیص شود که البته تهیه همین نوع ارز هم برای تولیدکنندگان با مشکلات زیادی همراه است. البته در چند ‌ماه اخیر مواداولیه داخلی هم گران‌تر شده و این مختص به وارداتی‌ها نیست، به همین دلیل میزان افزایش قیمتی که مورد موافقت سازمان حمایت قرار گرفته، در مقابل جهشی که در هزینه‌های تولید اتفاق افتاده رقم قابل توجهی نیست. تقاضای تولیدکنندگان، افزایش قیمتی بیش از 30درصد بود و مدارک و مستندات آن هم به سازمان حمایت ارائه شد. تولیدکنندگان به ‌دنبال سود بیشتر نیستند بلکه قیمت تمام‌شده تولید آنها افزایش یافته و باید بتوانند از عهده این هزینه‌ها برآیند.

با توجه به مشکلات تامین ارز وضعیت ذخایر مواداولیه و تولید به چه صورت است؟
از اواخر دی ماه سال گذشته هیچ نوع ارزی برای تامین مواداولیه تخصیص نیافت و کارخانه‌ها در این مدت از ذخایر خود برای ادامه تولید استفاده کردند و حتی در 2 ‌ماه ابتدای امسال به لحاظ وزنی به‌طور میانگین 18درصد افزایش تولید نیز داشتیم که در خودروهای سواری این رشد تولید تا 30درصد هم رسید. اما امروز عملا ذخایر تولیدکنندگان به اتمام رسیده و اگر بعد از این مواداولیه تامین نشود با مشکل مواجه می‌شویم. از لحاظ تامین بازار طی این مدت هیچ مشکلی وجود نداشته است، تولید در کارخانه‌ها بی‌وقفه ادامه داشته و لاستیک در اختیار توزیع‌کنندگان قرار گرفته اما می‌بینیم که بازار با مشکلاتی مواجه است و لاستیک به‌سختی به ‌دست مردم می‌رسد. دلیل این مشکلات انتظاری است که برای افزایش قیمت این کالا وجود داشته و این باعث کمبود و گرانی در بازار شده تا جایی که در مواردی تایر 60درصد گران‌تر از قیمت مصوب به مصرف‌کننده فروخته شده است.

هم‌اکنون کمبودی در زمینه انواع خاصی از تایر در بازار وجود دارد؟
فاصله بین قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده در بازار کشور زیاد است و لاستیک چندین دست می‌چرخد تا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. این فاصله باعث افزایش قیمت، احتکار و کمبود در بازار می‌شود، اگر این فاصله حذف شود و کالا با واسطه‌های کمتری به‌دست مردم برسد، در زمینه تامین بازار به‌ویژه در لاستیک‌های پرمصرف هیچ مشکلی نداریم و تولید به اندازه کافی انجام می‌شود. تنها در برخی تایرهای ویژه مثلا رینگ‌های 18-19و 20ممکن است بازار با کمبودهایی مواجه باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید