• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103255
+
-

دلبسته مد، عاشق سینما

درگذشت جوئل شوماخر، کارگردان سینمای آمریکا

دلبسته مد، عاشق سینما


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

جوئل شوماخر، کارگردان مشهور آمریکایی که در دهه‌های‌1980 و 1990 میلادی با فیلم‌های «آتش سنت‌المو»، «بتمن برای همیشه» و «بتمن و رابین» به شهرت رسیده بود، پس از یک سال مبارزه با بیماری سرطان در شهر نیویورک در 80‌سالگی درگذشت. به گزارش ورایتی و گاردین، او کار خود را در دهه‌1960 در صنعت مد آغاز کرده ‌و تا اواخر این دهه به موفقیت در‌خور توجهی در این زمینه رسیده بود، اما اعتیاد سبب شد تا در سال‌1970 به تغییر در وضعیت خود و خروج از منجلاب اعتیاد بیندیشد. جوئل زمانی در گفت‌وگویی در این‌باره گفته بود: زمانی که دیدم در سال‌1970 زندگی‌ام در آتش اعتیاد در حال سوختن است، به این نتیجه رسیدم که باید اصالت خود را جست‌و‌جو کنم و به مبانی که زندگی من را شکل داده بود، بازگردم. بنابراین فکر کردم که چه راهی برای بهتر‌شدن زندگی‌ام می‌توانم در پیش بگیرم. پس از مدتی تفکر و تامل به این نتیجه رسیدم که باید برای تحقق رؤیای کودکی خود تلاش کنم و وارد عرصه کارگردانی فیلم شوم. جوئل در سال‌های اول فعالیت در هالیوودبه فیلمنامه‌نویسی روی آورد و برای فیلم‌هایی نظیر درخشیدن(سام اوستین، 1976)، ‌کارواش(1976، مایکل شوالتز) و ‌جادوگر(1978، به کارگردانی سیدنی لومت و با بازیگری مایکل جکسون)، فیلمنامه نوشت.

اوج‌گیری با آتش سنت المو
پس از کسب چند تجربه اولیه نه‌چندان موفق در زمینه کارگردانی، جوئل شوماخر در سال‌1985 با ساخت فیلم آتش سنت المو به شهرت رسید. جوئل شوماخر هم این فیلم را کارگردانی کرد و هم در زمینه نگارش فیلمنامه آن به همراه کارل کرلندر مشارکت داشت. در این فیلم بازیگرانی نظیر امیلیو استیوز، راب لوو، اندرو مک کارتی و دمی مور که در آن زمان بازیگر جوانی بود، نقش ایفا کرده بودند. این فیلم به داستان زندگی چند دوست که به تازگی از کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند و آغاز مسیر دشواری که آنها باید در زمینه زندگی و عشق طی کنند، پرداخته است.
فیلم پسران گمشده به کارگردانی جوئل شوماخر و ریچارد دانر در سال‌1978، شوماخر را بدل به کارگردان شناخته‌شده‌ای کرد. کیفر ساترلند که بعدها در سریال‌24 در نقش جک باور به شهرت رسید نیز از بازیگران اصلی این فیلم بود. این فیلم که در ژانر کمدی ترسناک ساخته شده بود، درباره داستان گروهی از جوانان شرور خون‌آشام است که بر شهر کوچکی در ایالت کالیفرنیا تسلط می‌یابند.

کارگردان حامی بازیگران جوان
 از زمان ساخت این فیلم به‌تدریج جوئل شوماخر به‌عنوان کارگردانی شهرت یافت که از بازیگران جوان در فیلم‌هایش بهره می‌گیرد. او در واقع در طول حیات حرفه‌ای خود به‌عنوان کارگردان با بازی‌گرفتن بازیگرانی نظیر کالین فارل، کیفر ساترلند و ماتیو مک کانافی، به آنها در زمینه پیشرفت در حرفه بازیگری کمک کرد.

بتمن‌های جاودانه
در سال‌1993 و زمانی که تیم برتون از وارنر بروس جدا شد، جوئل شوماخر با این کمپانی برای ساخت ادامه فیلم‌های بتمن قرارداد بست. نتیجه این قرارداد، ساخت 2فیلم بسیار موفقیت‌آمیز از سری فیلم‌های بتمن به کارگردانی جوئل شوماخر بود. در فیلم اول با نام بتمن برای همیشه (1995) که در زمان خود با فروش بیش از 300میلیون دلار در سراسر دنیا به موفقیت در‌خوری رسید، ستارگانی نظیر وال کیلمر، تامی لی جونز و نیکول کیدمن بازی کردند. دومین و آخرین فیلمی که شوماخر از سری فیلم‌های بتمن ساخت، بتمن و رابین(1997) نام داشت که در این فیلم جورج کلونی در نقش بتمن و آرنولد شوارتزنگر در نقش آقای فریز، قهرمان منفی فیلم بازی کردند. شوماخر در این فیلم با استفاده از تجربیاتش در عرصه طراحی مد در زمینه طراحی لباس بازیگران نیز نقش داشت.  جوئل شوماخر اما در سال‌1993 یکی از بهترین فیلم‌های خود با عنوان فروپاشی با بازیگری مایکل داگلاس در نقش یک موکل را ساخت که به‌طور ویژه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این فیلم در سال‌1993 در رشته فیلم‌های رقابتی برای دریافت نخل طلای کن نامزد شده بود. شوماخر در دهه‌1990 همچنین فیلم‌های موکل(1994) و زمان کشتن(1996) را با اقتباس از رمان‌های جان گریشام ساخت. موفقیت‌های جوئل در سال‌های دهه‌90 همچنان ادامه یافت. در سال‌1999 نیز او یکی دیگر از فیلم‌های مهمش به نام 8میلی‌متری را با بازیگری نیکلاس کیج و خواکین فونیکس ساخت. 8میلی‌متری یک فیلم مهیج کارآگاهی و ترسناک است که در آن به اسرار قتل فجیع یک دختر جوان پرداخته می‌شود. این فیلم نامزد دریافت جایزه خرس طلایی برلین شده بود.
در سال‌1999 همچنین جوئل شوماخر از رابرت دنیرو برای بازی در فیلم بی‌عیب استفاده کرد. این فیلم داستان نگهبانی بازنشسته که سکته کرده را روایت می‌کند که تلاش دارد قدرت تکلم خود را با گرفتن درس آواز بازیابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید