• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 تیر 1399
کد مطلب : 103128
+
-

اژدها دیرتر وارد می‌شود

عملکرد خوب فضاپیمای کرو دراگون، مدت زمان ماموریت آن را افزایش داده است

اژدها دیرتر وارد می‌شود

یکی از مقامات ناسا اعلام کرده است از آنجا که فضاپیمای کرو دراگون شرکت اسپیس‌ایکس تاکنون در مدار، عملکرد خوبی داشته است، این مأموریت می‌تواند تا آگوست ادامه داشته باشد. کن بوورساکس، مدیر اکتشافات انسانی و عملیات در ناسا، می‌گوید: این آژانس از زمان پرتاب دراگون در ماموریت دمو-2 در تاریخ 30‌ماه می که فضانوردان ناسا، باب بنکن و داگ هورلی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرده، سلامت فضاپیمای Crew Dragon را کنترل کرده است. به گفته او، ناسا مدت زمانی برای این ماموریت تعیین نکرده است، چراکه هدف، بررسی نحوه عملکرد اژدها در فضا بوده است نه زمان حضور. به گزارش اسپیس‌نیوز، او به اعضای هیأت هوانوردی و مهندسی فضایی و هیأت مطالعات فضایی گفته است که کرو دراگون هم‌اکنون ماموریت خود را پیش می‌برد و بنابراین فکر می‌کنند خدمه پرواز یک یا 2ماه دیگر در آنجا بمانند.

اعلام قبلی
ناسا قبل از پرتاب دمو-2 گفته بود که این فضاپیما برای گذراندن 119روز در مدار، درجه‌بندی شده است و عملکرد ارائه‌های خورشیدی آن عامل محدود‌کننده زمانی این فضاپیماست. جیم بریدنشتین، سرپرست ناسا در یک جلسه توجیهی اعلام کرد که ناسا 30آگوست را برای پرتاب Crew Dragon به‌عنوان نخستین ماموریت کاملا عملیاتی با نام Crew-1، هدف قرار داده است و بنابراین قصد دارد ماموریت دمو-2 را یک‌ماهه به زمین برگرداند تا قبل از آن پرتاب عملیاتی، زمان کافی برای بررسی فضاپیما و تأیید رسمی کرو دراگون برای استفاده در مأموریت‌های روتین خدمه داشته باشد.
برنامه اولیه آژانس برای دمو-2 این بود که یک پرواز آزمایشی کوتاه باشد و تقریبا 2هفته به طول بینجامد، اما ناسا تصمیم گرفت این ماموریت را تمدید کند تا کمبود زمان خدمه در ایستگاه برطرف شود. تنها 3نفر، ازجمله فقط یک فضانورد ناسا، کریس کاسیدی، در زمان پرتاب دمو-2 در ایستگاه بین‌المللی فضا حضور داشتند.
اقامت طولانی در میان موارد دیگر، به بنکن و کاسیدی که هر دو فضانوردان باتجربه‌ای هستند، اجازه می‌دهد تا چندین راهپیمایی فضایی کوتاه را برای جایگزینی باتری در سیستم برق ایستگاه انجام دهند. بوورساکس می‌گوید: این ماموریت تا اواخر ‌ماه جولای به اتمام می‌رسد و از حالا تا حدود 2‌ماه دیگر ما شروع خواهیم کرد تا داگ و باب را به خانه برگردانیم.
یکی از محدودیت‌ها برای فرود ماموریت دمو-2 وجود بادهای موافق است که به گفته وی سخت‌تر از محدودیت‌های ماموریت بعدی Crew Dragon است. او می‌گوید: ما باید همه احتمالات آب‌وهوایی را درنظر بگیریم، اما فکر می‌کنم همه اینها در ‌ماه آگوست به نتیجه برسد. آگوست اغلب ‌ماه بادهای سبک در قسمت‌هایی از خلیج مکزیک و ساحل شرقی فلوریدا است، بنابراین فکر می‌کنم ما می‌توانیم فرصت خوبی پیدا کنیم. بریدنشتین نیز از چگونگی آب‌وهوا به‌عنوان یکی از موارد تعیین‌کننده زمان بازگشت بنکن و هارلی به خانه یاد کرد.
 کرو دراگون و استارلایتر بوئینگ قصد دارند توانایی پرواز فضایی را برای انسان پس از بازنشستگی شاتل فضایی در سال2011 برای ایالات متحده بازیابی کنند. این دو شرکت همچنین قول داده‌اند که هزینه‌های کمتری را، هم برای پس‌انداز پول ناسا و هم برای جذب سایر مشتریان ارائه دهند.

کاهش 20 درصدی هزینه‌ها
با این حال بوورساکس می‌گوید که کاهش هزینه‌ای که، هم خدمه تجاری و هم وسایل نقلیه حمل بار نسبت به شاتل ارائه می‌دهند، براساس هر صندلی یا هر کیلوگرم بار، به اندازه‌ای که انتظار می‌رود زیاد نیست؛ «این اتفاق در نوع خود تعجب‌آور است. ما هزینه‌ها را کاهش دادیم، اما نه آنقدر که امیدوار بودیم. مردم امیدوار بودند که هزینه‌های این پروازها بیش از اینها کم شو،د ولی این اتفاق نیفتاد، به‌نظرم فقط 20 یا 40درصد از هزینه‌ها را توانستیم کم کنیم.» با این حال، او می‌گوید که فضانوردهای تجاری از آنجا که از شاتل کوچک‌تر هستند، به‌طور قابل توجهی ارزان‌ترند.
بوورساکس می‌گوید: اگر مشارکت تجاری بیشتری داشته باشید، هزینه‌ها می‌توانند پایین بیایند. من فکر می‌کنم اتفاقات فوق‌العاده‌ای در راه است و ما در مسیری خوب هستیم. او می‌افزاید: این احتمال وجود دارد که کمپانی‌هایی مانند SpaceX که ایلان ماسک مالک آن است، با راه‌اندازی نسل بعدی Starship خود که در حال توسعه است، به وعده کمترکردن هزینه‌های فضانوردی‌های تجاری جامه عمل بپوشاند؛ «من هرگز علیه ماسک شرط‌بندی نمی‌کنم.»

جایگزینی باتریدر اقامت طولانی
اقامت طولانی‌تر به بنکن و کاسیدی که هر دو فضانوردان باتجربه‌ای هستند، اجازه می‌دهد تا چندین راهپیمایی فضایی کوتاه را برای جایگزینی باتری در سیستم برق ایستگاه انجام دهند

این خبر را به اشتراک بگذارید