• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 تیر 1399
کد مطلب : 103117
+
-

رشد دلار دولت را به تکاپو واداشت

معاون اول رئیس جمهور: امسال توسعه صادرات غیرنفتی از هر موضوع دیگری واجب‌تر است و همه دستگاه‌های مرتبط با صادرات باید برای تحقق هدف‌گذاری ۴۱میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برای سال۹۹ بسیج شوند

رشد دلار دولت را به تکاپو واداشت

افزایش قیمت دلار دولت را به تکاپو واداشته است تا هر چه سریع‌تر ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی را وارد چرخه اقتصاد کند؛ به‌طوری که دیروز و یک روز بعد از آنکه رئیس‌جمهوری از بانک مرکزی خواست فهرست صادرکننده‌های متخلف را در زمینه بازگشت ارز منتشر کند معاون اول رئیس‌جمهوری هم خواستار بازگشت سریع ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به اقتصاد شد. وزارت صنعت هم اولتیماتوم داد کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچ‌گونه ارزی به کشور بازنگردانده‌اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق می‌شود.

به‌گزارش همشهری، افزایش قیمت ارز تا مرز 20هزار تومان تحرک دولت را برای آنکه صادرکننده‌ها را وادار کند تا ارز حاصل از صادراتشان را وارد چرخه اقتصاد کشور کنند، بیشتر کرده است. مطابق اطلاعات موجود تعدادی از صادرکننده‌های غیرنفتی بخشی از منابع ارزی حاصل از صادرات سال قبل را در سامانه نیما عرضه نکرده‌اند. بر همین اساس دولت که به‌نظر می‌رسد در تنگنای تامین منابع ارزی کشور تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته، فشار‌هایش را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بیشترکرده است؛ چراکه به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی افزایش فشار به صادرکننده‌های نفتی برای اینکه ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه اقتصاد بازگردانند تنها راه برون‌رفت از چالش رشد قیمت ارز و تامین مصارف ارزی کشور برای کالاهای اساسی است. به همین دلیل روز یکشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری از بانک مرکزی خواست تا فهرست صادرکننده‌هایی را که ارزشان را وارد چرخه اقتصادی نکرده‌اند رسانه‌ای و با آنها برخورد کند. به‌دنبال آن بانک مرکزی بلافاصله اعلام کرد: درصورت عدم‌برگشت ارز مطابق مصوبات هیأت وزیران و مصوبات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، اسامی تمام صادرکنندگان کالا و خدماتی را که ارزهای صادراتی را مطابق ترتیبات اعلامی این بانک به‌صورت شفاف به چرخه اقتصادی کشور بر نمی‌گردانند در رسانه‌ها انتشار خواهد داد تا عموم مردم مطلع باشند چه افراد و کسانی در جهت منافع شخصی خود باعث تلاطم در نرخ ارز و تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور به آحاد جامعه می‌شوند.

تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات
به‌دنبال اعلام موضع رئیس‌جمهور و بانک مرکزی برای تسریع در بازگشت ارز صادراتی، دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در نهمین جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی بر حجم فشار‌ها اضافه کرده و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد را دغدغه ملی توصیف کرد وگفت: تلاش همه دستگاه‌های اجرایی برای تحقق هدف‌گذاری ۴۱میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال‌جاری ضروری است.
او افزود: توسعه صادرات غیرنفتی امسال برای کشور از هر امر دیگری واجب‌تر است و همه دستگاه‌های مرتبط با صادرات باید برای تحقق هدف‌گذاری ۴۱میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برای سال۹۹ بسیج شوند. او ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی نیز باید بدانند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه آنها در سال‌جاری این است که موانع را از پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی بردارند.
جهانگیری از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به‌عنوان دغدغه ملی یاد کرد وگفت: حمایت از صادرکنندگان یک اولویت مهم است، اما ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که مابه‌ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.

تعلیق کارت‌های بازرگانی 
همزمان با سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، دیروز وزارت صنعت نیز صادرکننده‌هایی را که ارز حاصل از صادراتشان را باز نگردانده‌اند تهدید کرد: کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچ‌گونه ارزی به کشور بازنگردانده‌اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که از دیروز تا پایان تیرماه99 نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال98 خود مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی اقدام نکنند، به حالت تعلیق درخواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :