• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 3 تیر 1399
کد مطلب : 103115
+
-

تزریق بودجه به منطقه 2آزادراه تهران شمال

تزریق بودجه به منطقه 2آزادراه تهران شمال

طبق توافق دولت و بنیاد مستضعفان، قرار است لاین رفت منطقه 2آزادراه تهران شمال با سرمایه‌گذاری طرفین تکمیل شود و تا پیش از اتمام دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد. این قطعه حدود 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن نیازمند 2هزار میلیارد تومان اعتبار است که 50درصد آن باید از سوی دولت تأمین شود و 50درصد باقیمانده بر عهده بنیاد مستضعفان خواهد بود.
به گزارش همشهری، وقتی در ششم اسفندماه 98، قطعه یک آزادراه تهران شمال رسماً به بهره‌برداری رسید، رئیس بنیاد مستضعفان، به‌عنوان پیمانکار و سرمایه‌گذار این طرح اعلام کرد: امکان بهره‌برداری از یک لاین قطعه2 این آزادراه تا پیش از اتمام دولت دوازدهم وجود دارد؛ البته مشروط به اینکه دولت نسبت به تأمین 50درصد از اعتبار 2هزار میلیارد تومانی این طرح اقدام کند.

قطعه در پیچ‌وخم بودجه
پیشنهاد رئیس بنیاد مستضعفان مبنی بر تکمیل لاین رفت قطعه 2آزادراه تهران شمال تا پیش از پایان دولت روحانی، موردقبول رئیس‌جمهور قرار گرفت و پیرو همین توافق، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه که دیروز با همراهی وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان از قطعه دوم آزادراه تهران شمال بازدید کرد، وعده داد ظرف2 هفته آینده 450میلیارد تومان از اعتبار موردنیاز این طرح را تأمین کند. ازنظر پیمانکار پروژه، لاین رفت قطعه 2آزادراه تهران شمال درصورت تأمین سهم دولت تا اردیبهشت 1400قابل‌افتتاح است؛ اما دیروز محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه سازمان برنامه‌وبودجه به‌دلیل کمبود منابع، افتتاح پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرده است، این سناریو را تقویت کرد که قطعه 2آزادراه تهران شمال لزوماً قطعه خوش‌قولی نخواهد بود و شاید زمان بهره‌برداری از این قطعه، مثل قطعه نخست تا 3سال هم به تعویق بیفتد.

مختصات قطعه2 آزادراه تاریخی
قطعه دوم آزادراه تهران شمال که با مشارکت مالی بنیاد مستضعفان و دولت در حال احداث است، از محدوده دوآب شهرستانک آغاز می‌شود و به طول 22کیلومتر تا پل زنگوله ادامه پیدا می‌کند. طبق برآوردهای انجام‌شده، برای تکمیل این منطقه 3هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است که دولت و بنیاد تاکنون 900میلیارد تومان از آن را تأمین کرده‌اند و باید 2هزار و 100میلیارد تومان دیگر نیز تأمین شود.
به گزارش همشهری، با بهره‌برداری از این پروژه مسیر فعلی جاده چالوس ۵ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد؛ اما ایمنی و سهولت سفر از این مسیر نسبت به جاده چالوس بسیار بیشتر است. یکی از ویژگی‌های خاص قطعه2، وجود 16کیلومتر تونل است که عملاً باعث می‌شود حدود 73درصد کل این مسیر در فضای سرپوشیده طی شود. تونل البرز به طول 6هزار و 400متر به‌عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه یکی از شاهکارهای عمرانی در این مسیر است که با پیشرفت فیزیکی 84درصد در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

پیمانکار چه می‌گوید؟
پس از افتتاح قطعه اول آزادراه تهران شمال، دولت تمایل داشت قطعه دوم را که پیشرفت فیزیکی آن به 31درصد رسیده بود فراهم آورد اما به‌واسطه زمانبر و پرهزینه‌بودن این برنامه، سناریوی افتتاح لاین رفت قطعه 2آزادراه تهران شمال که از سوی پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان مطرح شده بود را پذیرفت. فتاح در همان زمان اعلام کرد که درصورت تأمین بموقع سهم هزار میلیارد تومانی دولت، قول می‌دهیم تا پایان دولت، یک لاین منطقه 2برای تردد مسافران ساخته شود. براساس پیشنهاد پیمانکار، مقرر شد به‌جای ساخت ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت در قطعه2 آزادراه، فقط یک مسیر ۲ خطه رفت به همراه تونل شرقی البرز ساخته شود تا هزینه به نصف برسد و در مقابل جاده فعلی چالوس از پل زنگوله به سمت کرج نیز به‌صورت یک‌طرفه به تردد برگشت اختصاص یابد. در اسفند پارسال، فتاح وعده داد درصورت تأمین اعتبار هزار میلیارد تومانی از سوی دولت، بنیاد نیز سهم هزار میلیارد تومانی خود را تأمین می‌کند و قطعه2تا 15بعد آماده بهره‌برداری می‌شود.

احتمال بلاتکلیفی طولانی قطعه 3
تقریباً 24سال از آغاز عملیات عمرانی آزادراه 121کیلومتری تهران شمال می‌گذرد. این پروژه به 4منطقه تقسیم شده که از میان آنها عملیات عمرانی قطعه 4به‌عنوان آسان‌ترین قطعه از سال 75آغاز شد و در سال 91به اتمام رسید. در ادامه قطعه اول آزادراه به‌عنوان مؤثرترین قطعه که 32کیلومتر طول دارد و مسیر تهران به شمال را 60کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند پس از حدود 5سال تلاش، در 6اسفند سال گذشته زیر بار ترافیک رفت. از میان قطعات باقیمانده، سرنوشت قطعه2 به تأمین اعتبار گره خورده؛ اما قطعه 3حتی با تأمین اعتبار نیز فاصله زیادی با افتتاح خواهد داشت چراکه این قطعه به طول ‌۴۷ کیلومتر، بسیار صعب‌العبور، پیچیده و سخت است و حتی بنیاد مستضعفان نیز صراحتاً اعلام کرده علاقه‌ای به حضور در این قطعه ندارد. در این وضعیت با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، احتمال حضور پیمانکاران خارجی یا همکاری طرف‌های ایرانی و خارجی در این قطعه نیز فعلاً دور از ذهن است و چه‌بسا پس از افتتاح کامل قطعه دوم نیز عملیات اجرایی آن اصلاً شروع نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید