• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102949
+
-

کرونا فقط با علائم تنفسی بروز نمی‌کند

پزشک همشهری
کرونا فقط با علائم تنفسی بروز نمی‌کند


علی ملائکه ـ روزنامه‌نگار و پزشک

گرچه ویروس کرونای جدید یک ویروس تنفسی است، اما پس از 6ماه که از شیوع این ویروس در جهان می‌گذرد، می‌دانیم که علائم آن به دستگاه تنفس محدود نمی‌شود. شایع‌ترین علائم بیماری
 کووید‌ـ ۱۹ ناشی از ویروس کرونای جدید، تب، خستگی، سرفه خشک، بی‌اشتهایی و بدن‌درد، احساس تنگی‌نفس و خلط سینه است. علائم بیماری معمولاً ۲ تا ۱۴ روز پس از عفونت با ویروس بروز می‌کند. جز علائم شایعی که ذکر شد، گلودرد، سردرد، احساس سرما و لرز، از دست رفتن حس بویایی یا چشایی، گرفتگی بینی، تهوع یا استفراغ و اسهال نیز ممکن است در بیماران بروز کند. اغلب افراد علائم خفیف بیماری را نشان می‌دهند و بدون درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند. شماری از افراد نیز ممکن است در تمام طول دوره عفونت هیچ علامتی را بروز ندهند. همچنین حدود یک‌ششم بیماران علامت‌دار ممکن است دچار علائم شدید بیماری ازجمله تنگی ‌نفس شدید شوند. افراد سالمند و افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر در معرض خطر دچار شدن به شکل شدید بیماری هستند.
بروز برخی از علائم در بیماران، وضعیت اضطراری و نیاز مراجعه فوری به بیمارستان را مطرح می‌کند؛ ازجمله تنگی نفس شدید، احساس درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، کبودی لب‌ها و صورت و گیج شدن ناگهانی فرد. تنگی نفس در بیماری کرونا ممکن است به شکل احساس فشار در قفسه سینه، نفس کم آوردن، ناتوانی در نفس عمیق کشیدن، احساس خفقان و احساس نیاز به نفس کشیدن به‌طور ارادی بروز کند. یک عارضه دیگر که در برخی از مبتلایان به ویروس کرونا گزارش شده است، سکته مغزی است؛ بنابراین اگر دچار کرونا هستید و هریک از علائم افتادگی چهره، احساس ضعف در دست‌ها، اشکال در صحبت کردن در شما بروز کرد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. علائم کرونا در کودکان تقریباً مشابه علائم آن در بزرگسالان است اما معمولاً خفیف‌تر. ویروس کرونا در موارد نادری در کودکان ممکن است عارضه‌ای به نام «نشانگان التهابی چند سیستمی کودکان» ایجاد کند که با تب، دانه‌های پوستی، درد شکم، استفراغ، اسهال و مشکلات قلبی همراه است و ناشی از التهاب رگ‌های خونی در بدن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید