• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102928
+
-

ارتباط میان زوال عقل و کووید-19

وجود 2نسخه از گونه e4 ژن ApoE که مربوط به زوال عقل است، خطر ابتلا به کووید-19شدید را تا 2برابر بیشتر می‌کند

ارتباط میان زوال عقل و کووید-19

پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که با یک جهش ژنتیک،  خطر ابتلا به زوال عقل(دمانس) در آنها افزایش می‌یابد،  احتمال ابتلای آنها به کووید-19شدید هم بیشتر خواهد بود.
این مطالعه،  جدیدترین پژوهشی است که نقش ژنتیک را در این مورد نشان می‌دهد و بیان می‌کند که چرا برخی از مردم در مقایسه با دیگران در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرترند. این پژوهش همچنین می‌تواند به یافتن این موضوع کمک کند که چرا افراد مبتلا به بیماری زوال عقل یا دمانس از کووید-19آسیب دیده‌اند. زوال عقل یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای در افراد مبتلا به کووید-19در انگلیس و ولز بوده که باعث مرگ بسیاری از مردم شده است.
گاردین در گزارشی نوشته است: دیوید ملزر،  استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشگاه اکستر و یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: در این موضوع فقط سن مطرح نیست. این نمونه‌ای از انواع خاص ژن است که باعث آسیب‌پذیری در بعضی از افراد می‌شود.
این مطالعه از سوی ملزر و همکارانش در مجله Gerontology منتشر شده است. آنها به‌عنوان دانشمندان علوم پزشکی، گزارشی را از چگونگی تجزیه و تحلیل داده‌های برگرفته از مرکز پژوهشی Biobank انگلستان ارائه داده‌اند. این کار یک تلاش تحقیقاتی است که براساس آن،  داده‌های ژنتیک و بهداشتی 500هزار داوطلب که سنشان بین 48تا 86سال بوده،  جمع‌آوری شده است.
این گروه پژوهشی روی یک ژن به نام ApoE تمرکز کرده‌اند. این ژن که به اشکال مختلفی وجود دارد،  پروتئین‌هایی را که در حمل چربی‌ها در بدن نقش ایفا می‌کنند،  افزایش می‌دهد. یکی از این اشکال متنوع به نام  e4 بر میزان کلسترول و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و زوال عقل تأثیر می‌گذارد.
پژوهشگران دریافتند که9022نفر از 383هزار مشارکت‌کننده اروپایی‌تبار Biobank،  دارای 2نسخه از نوع e4 بودند،  درحالی‌که بیش از 223هزار نفر دارای 2نسخه از گونه‌ای به نام e3 بودند. نتیجه این بود که در گروه اول،  خطر ابتلا به زوال عقل تا 14برابر بیشتر از گروه دوم مشاهده شد.
این گروه پژوهشی سپس آزمایش‌های مثبت کووید-19را بین 16مارس تا 26آوریل بررسی کردند که نشان از وخامت حال افراد مبتلا داشت.
این نتایج مشخص کرد 37نفر که تست کووید-19آنها مثبت بوده،  دارای 2نسخه از گونه e4 ژن ApoE بودند و این در حالی بود که 401نفر 2نسخه از گونه e3 داشتند. این گروه پژوهشی پس از درنظرگرفتن عوامل مختلف ازجمله سن و جنس افراد،  اعلام کرد افرادی که دارای 2گونه e4 هستند،  در مقایسه با افراد دارای 2گونه e3،  2برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19شدید هستند.
پروفسور تارا اسپیرز جونز،  متخصص بازتولید اعصاب در دانشگاه ادینبورگ که البته در این پژوهش مشارکت ندارد، می‌گوید: تعداد زیاد شرکت‌کنندگان Biobank به این معناست که ارتباط بین گونه‌های ژنتیک ApoE و خطر کووید-19قوی است،  اما تأکید  می‌کند که این مطالعه باوجود اهمیت بسیار آن،  نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
او می‌گوید: این امکان وجود دارد که نقش ApoE در سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها مهم باشد و تحقیقات آینده ممکن است بتواند از این موضوع برای درمان‌های مؤثر استفاده کند.
فیونا کاراگر،  مدیر تحقیقات انجمن آلزایمر می‌گوید: افراد مبتلا به زوال عقل و خانواده‌های آنها به‌شدت نگران هستند. دولت باید برای محافظت از افراد مبتلا به زوال عقل اقدام فوری کند.
 به گفته او،  تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان به پیوند احتمالی بین گونه e4 ژن ApoE و کووید-19شدید پی برد.
کاراگر می‌گوید: عوامل دیگری هم ممکن است نقش داشته باشند. بنابراین نتیجه‌گیری قطعی در این مرحله دشوار است و به‌طور مشخص به تحقیقات عمیق‌تر و بیشتری نیاز است تا به‌طور کامل به این نتیجه برسیم که چرا افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر بیشتری هستند و تا چه میزان عواملی مانند قومیت و ژنتیک ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشند.
همچنین پروفسور دیوید کورتیس،  استاد افتخاری مؤسسه ژنتیک UCL،  احتیاط‌های لازم را در این مورد مطرح کرد. او می‌گوید: باوجود محدودیت‌های مطالعه،  تشخیص بیماری زوال عقل در سال‌های اخیر تقریبا غیرممکن بوده است و بعید نیست که ارتباط بین گونه
 e4 و بیماری کووید-19شدید هنوز در بیشتر افرادی که 2نوع e4 دارند و همچنین دارای زوال عقل هستند،  در مقایسه با افرادی که دارای 2گونه e3 هستند بیشتر باشد.
کورتیس ادامه می‌دهد: من می‌خواهم این آزمایش را در نمونه‌ای ببینم که در آن عامل زوال عقل با اطمینان بیشتری رد شود؛  مثلا در یک گروه سنی جوان. من مطمئن هستم که به‌زودی داده‌های بیشتری برای روشن‌شدن این مسئله ارائه می‌شود.

خطر ابتلا به زوال عقل تا 14 برابر
پژوهشگران دریافتند که 9022نفر از 383هزار مشارکت‌کننده اروپایی‌تبار بیوبانک، دارای 2نسخه از نوع e4 بودند، درحالی‌که بیش از 223هزار نفر دارای 2نسخه از گونه‌ای به نام e3 بودند. نتیجه این بود که در گروه اول، خطر ابتلا به زوال عقل تا 14برابر بیشتر از گروه دوم مشاهده شد

این خبر را به اشتراک بگذارید