• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102727
+
-

غزل حکیمی‌فرد: من تغییر تابعیت نداده‌ام

طبق قوانین فدراسیون، حکیمی‌فرد نمی‌تواند برای ایران بازی کند اما قوانین اروپا این اجازه را می‌دهد او هم بازیکن سوئیس باشد و هم ایران

غزل حکیمی‌فرد خبر تغییر تابعیتش را تکذیب کرد. روزهای گذشته فدراسیون جهانی شطرنج در سایت خود، کنار نام حکیمی‌فرد پرچم سوئیس را گذاشت و این پرچم تأیید می‌کرد این بازیکن تابعیت جدیدی را برای خودش انتخاب کرده است. با توجه به اینکه ماه‌های گذشته 3 نفر از جامعه شطرنج ایران تغییر تابعیت داده بودند، خبر تغییر تابعیت حکیمی‌فرد هم قابل‌باور به‌نظر می‌رسید. اما دیروز خود او در صفحه اینستاگرامش این خبر را تکذیب کرد.حکیمی‌فرد در 3 سال گذشته هیچ بازی ملی‌ای برای ایران نداشت و به‌نظر می‌رسید برای گرفتن تابعیت از بازی امتناع کرده بود اما توضیح داده است که طبق قوانین داخلی ایران نمی‌تواند برای تیم ملی بازی کند:‌ «متأسفانه ادامه تحصیل من در سوئیس با آیین‌نامه‌های قهرمانی کشور مغایرت دارد. بازیکنانی که در خارج از کشور اقامت دارند امکان حضور در تیم‌ ملی را ندارند.» 
او تغییر پرچم در فیده را با تغییر تابعیت یکی نمی‌داند: «تغییر پرچم در فدراسیون جهانی شطرنج به منزله تغییر تابعیت نیست بلکه امکانی برای حضور حرفه‌ای من در مسابقات شطرنج اروپاست.» این توضیح‌ برای خیلی‌ها قانع‌کننده نیست. چطور می‌شود بدون تغییر تابعیت پرچم کشور دیگری مقابل نام یک بازیکن باشد؟ کاظم مرتضوی از کارشناسان شطرنج حرف‌های حکیمی‌فرد را تأیید می‌کند: «کشورهای اروپایی قانونی دارند که مورد تأیید فدراسیون جهانی است. اگر بازیکنی 3 سال در کشوری اقامت داشته باشد و کارت عضویت باشگاهی در آن کشور برایش صادر شود، می‌تواند با پرچم آن کشور در مسابقات بین‌المللی شرکت کند. خیلی از بازیکنان روسیه این کار را می‌کنند، مثلا با پرچم فرانسه بازی می‌کنند ولی عضو تیم ملی کشورشان هم هستند.» فدراسیون شطرنج که بعد از خبر تغییر تابعیت حکیمی‌فرد سکوت کرده بود، دیروز در بیانیه‌ای مدعی شد موضوع بررسی نحوه به کارگیری شطرنج بازان ایرانی مقیم خارج از کشور را در دستور کار می‌گذارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید