• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 27 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100817
+
-

چرا بعضی کتاب‌ها برای بچه‌ها جذاب نیستند؟


با وجود اینکه بچه‌ها کتاب‌ها را دوست دارند و از شنیدن و حتی دیدن عکس‌ها یا ورق زدن آنها لذت می‌برند، اما برخی کتاب‌ها برای بچه‌ها جذابیت کمی دارند یا اصلا جذاب نیستند. حال باید دید علت اینکه بچه‌ها از خواندن چندین باره بعضی از کتاب‌ها لذت می‌برند، اما هیچ تمایلی به خواندن بعضی از کتاب‌ها حتی برای نخستین بار ندارند، چیست؟
1ـ بچه‌ها به کتاب‌های حجیم علاقه ندارند چون دامنه صبر بچه‌ها بسیار محدود است. آنها دوست دارند از هر چیزی خیلی سریع نتیجه بگیرند. وقتی کتابی طولانی می‌شود، بچه‌ها تحمل شنیدنشان کم می‌شود و امکان دارد کتاب را حتی در اوج داستان رها کنند.
2ـ شخصیت‌های داستان بچه‌ها باید محدود باشد. وقتی شخصیت‌های کتاب کودک از 3 نفر بیشتر باشد بچه‌ها این قدرت را ندارند که بین آنها رابطه برقرار کنند. به همین دلیل کسل می‌شوند و از نظر آنها این کتاب بسیار خسته‌کننده است.
3ـ کتاب بچه‌ها باید به زبان آنها باشد.
 برای نوشتن کتاب کودکان باید این نکته مهم را مدنظر قرار داد که بچه‌ها علاقه‌ای به شنیدن کلمات مشکل و سخت ندارند و اگر حتی در صفحه اول کتابی متوجه مفهوم 2 کلمه نشوند آن کتاب را حتما رها می‌کنند.
4ـ کتاب بچه‌ها باید در چارچوب فهم آنها باشد. استفاده از شخصیت‌ها و فضاهای افسانه‌ای یا شخصیت‌هایی که بچه‌ها از آنها هیچ زمینه ذهنی ندارند، نه‌تنها هیچ جذابیتی برای کودکان ایجاد نمی‌کند بلکه آنها را نسبت به آن کتاب زده می‌کند.
5ـ کتاب کودکان باید پیام غیرمستقیم داشته باشد. بچه‌ها از کتاب‌هایی که به‌طور مستقیم در آن به بچه‌ها امر و نهی شده بیزارند. آنها دوست دارند از کتاب بیاموزند اما این آموختن باید به‌طور غیرمستقیم و در قالب شخصیت‌های دوست داشتنی بچه‌ها باشد.
6ـ رنگ‌آمیزی کتاب کودکان باید شاد باشد. کودکان رنگ‌های شاد را دوست دارند و از رنگ‌های تیره خوششان نمی‌آید. آنها ابتدا رنگ‌ها را می‌بینند و بعد نسبت به کتاب قضاوت می‌کنند. یک کتاب هرقدر هم جذاب باشد اگر در آن از رنگ‌های خام و کدر استفاده شده باشد بچه‌ها اصلا آن کتاب را دوست ندارند. در برخی از کشورها به کودکان و ذهن و ادراک آنها بسیار اهمیت می‌دهند، چرا که معتقدند آینده کشورشان در گرو روحیه، هوش و ادراک بچه‌هاست. در این کشورها هر کسی اجازه انتشار کتاب کودکان را ندارد، بلکه کتاب کودکان با مشاوره و پس از بررسی‌های بسیار و با درنظر گرفتن نکاتی مهم چاپ شده و در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

منبع: کید ریدر، نویسنده: الیزابت استار

این خبر را به اشتراک بگذارید