• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100602
+
-

انستیتوپاستور ایران پیگیر ساخت واکسن کرونا

سازمان بهداشت جهانی و تمام کشورهای دنیا به این باور رسیده‌اند که قطعی‌ترین و بهترین راه تشخیص کرونا تست‌های مولکولی است


رئیس انستیتو پاستور ایران از اقدامات انجام شده برای رسیدن به واکسن کرونا و ساخت آن در کشور خبر داد و در عین حال گفت: اکنون بیش از ۱۲۰آزمایشگاه کشور می‌توانند کارهای تشخیصی و مولکولی کووید-۱۹ را در حد ۱۵هزار آزمایش در روز انجام دهند.
به‌گزارش ایسنا، علیرضا بیگلری در این‌باره افزود: با توجه به اینکه در روزهای اول امکانات محدودی در کشور برای تشخیص کووید-۱۹ برقرار بود، اما امروز بعد از گذشت هفته‌ها به این توانایی رسیدیم که کار تشخیص کووید-۱9 را در تمام استان‌های کشور انجام دهیم و از 3آزمایشگاه به بیش از ۱۲۰آزمایشگاه رسیدیم که می‌توانند کارهای تشخیصی و مولکولی کووید-۱۹ را در حد ۱۵هزار آزمایش در روز انجام دهند.
وی افزود: باید توجه کرد که تست‌های تشخیصی کووید-۱۹ به 2قسمت اساسی تقسیم می‌شود؛ یکی تست‌های مولکولی که تست‌های بسیار سختی هستند، اما وجود ویروس را در بدن ثابت می‌کنند و در کنار آن تست‌های سرولوژی یا مبتنی بر آنتی‌بادی هستند که اینها آثار وجود ویروس در بدن را بررسی می‌کنند. یعنی وقتی فردی به ویروس مبتلا شد، در بدن آن فرد آنتی‌بادی ایجاد می‌شود و تست‌های سرولوژی میزان آنتی‌بادی را می‌سنجد و اعلام می‌کنند که آیا فرد به ویروس گرفتار شده یا نه.
بیگلری ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی و تمام کشورهای دنیا به این باور رسیده‌اند که قطعی‌ترین و بهترین راه تشخیص کرونا، تست‌های مولکولی است که از روزهای اول در انستیتو پاستور ایران و شبکه ملی تشخیص کووید-۱۹ این تست به‌عنوان تست اصلی انتخاب و با یک پروتکل خاص و واحد در کشور جاری شد و امروز بیش از ۱۲۰ آزمایشگاه ما می‌توانند امکان 15هزار تست روزانه را ایجاد کنند. بعد از اینکه این تست‌ها را در بیمارستان‌های کشور حاکم کردیم که تصمیم بسیار منطقی بود و منجر به کاهش مرگ‌ومیر بیمارستانی ما می‌شد، بعد از حصول اطمینان از پوشش بیمارستان‌ها به سمتی رفتیم که تست را در اختیار بیمارانی قرار دهیم که علامت کمتری دارند یا بی‌علامت هستند.
بیگلری ادامه داد: با توجه به اینکه کیت‌های تست‌های سرولوژی هم همزمان با تست‌های مولکولی در کشور ایجاد شده، می‌توانیم مطالعات سرولوژی را هم انجام دهیم تا بدانیم هریک از جمعیت‌مان در شهرهای مختلف، چقدر آلودگی یا تماس داشتند. باید توجه کرد که تست‌های سرولوژی به‌هیچ‌وجه ارزش تشخیصی ندارند، ‌فقط می‌توانند برخورد فرد با ویروس را مشخص کنند. حال ممکن است فردی تست آنتی‌بادی‌اش مثبت نباشد، اما هنوز ویروس را پخش کند و منجر به آلودگی اطرافیانش شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت تولید واکسن کووید-۱۹، گفت: شاید بیشترین بیماری‌ای که امروز بشر به واکسن آن احتیاج دارد، بیماری کووید-۱۹ است. کشورها و جوامع زیادی اقدامات‌شان را در این حوزه آغاز کردند و بیش از ۱۰۰گروه در دنیا دارند کار می‌کنند که این واکسن را بسازند. در این زمینه باید به 2سؤال بسیار مهم پاسخ دهیم؛ آیا اصلا از نظر علمی ممکن است که بتوانیم برای این بیماری واکسن بسازیم یا خیر؟ باید به این سؤال پاسخ دهیم. زیرا هنوز نمی‌دانیم که وقتی کسی به این بیماری مبتلا می‌شود، آیا در بدنش آنتی‌بادی شکل می‌گیرد یا اصلا سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس، ایمنی و مقاومت پیدا می‌کند؟ هنوز این مسئله مورد سؤال مردم دنیاست که باید به آن جواب داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید