• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100339
+
-

بورس؛ فتح مرز یک میلیون

شاخص کل بورس تهران دیروز با 4.3درصد رشد برای نخستین‌بار از مرز یک میلیون واحد عبور کرد

پس از 2روز وقفه در رشد شاخص‌ها، بورس تهران در نخستین روز هفته توانست با 4.3درصد رشد، با قدرت از مرز یک میلیون واحد عبور کند. به این ترتیب ارزش کل بازار سهام برای نخستین‌بار از 4500هزار میلیارد تومان فراتر رفت؛ رقمی که معادل 280میلیارد دلار است.
به گزارش همشهری، پس از یک دوره صعود نفسگیر، در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل فشار عرضه سهام در بورس افزایش یافت و زمینه نزول شاخص را فراهم کرد. این نزول برخی تحلیلگران بازار سهام را به این باور رساند که دوره اصلاح بورس فرا رسیده است. با این حال، معاملات روز شنبه نشان داد نزول دو‌روزه بورس فقط یک تنفس کوتاه بوده و روند پر‌شتاب صعود همچنان دارد. به باور برخی تحلیلگران، دلیل نزول دو‌روزه بورس در هفته قبل، عرضه یونیت‌های نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بود که موجب شده بخشی از سهامداران برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید این یونیت‌ها، سهام خود را بفروشند. دولت در تلاش است از طریق عرضه نخستین صندوق سرمایه‌گذاری 16هزارو 500میلیارد تومان یونیت در بازار بفروشد. همچنین برخی دیگر از گمانه‌زنی‌ها، حاکی از آن بود که دولت به برخی سهامداران نهادی دستور داده حجم عرضه سهام را در بورس افزایش دهند. با وجود این فرضیات دیروز شاخص کل بورس به رشدش ادامه داد و توانست با 42هزارو 294واحد افزایش برای نخستین‌بار به رقم یک میلیون و 20هزار واحد برسد. برخی تحلیلگران بر این باورند که با وجود عبور شاخص از مرز یک میلیون واحد، شاخص کل هنوز نتوانسته از خطوط مقاومت اصلی، عبور کند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که محدوده یک میلیون و 25هزار تا یک میلیون و 65هزار واحد مقاومت‌های پیش روی شاخص هستند و این احتمال وجود دارد که بار دیگر شاخص بورس در این محدوده‌ها با تنفسی دوباره مواجه شود.

سال‌ها تلاش شده تا سفره بورس بزرگ شود
همزمان با رشد پر‌شتاب بورس و فراگیرشدن جو حضور در بازار سرمایه، اظهارنظر‌های مختلفی درمورد رشد کاذب و حباب‌گونه شاخص‌ها مطرح شده است. اگرچه تحلیلگران کارکشته بازار سرمایه به دفعات شایعه شکل‌گیری حباب در بازار سرمایه را رد کرده‌اند، با این حال هنوز هم برخی ‌کارشناسان اقتصادی که کمتر با سازو‌کار بازارهای مالی و ‌به‌ویژه بورس آشنا هستند، در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و همینطور رسانه‌ها از رشد کاذب بورس سخن می‌گویند. پیش از این حسین عبده‌تبریزی، دبیرکل سابق بورس در یک تحلیل مفصل اعلام کرده بود سرمایه‌گذاری در بازار سهام دیگر با مبنای نسبت قیمت به درآمد انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذاران برخلاف گذشته بدون درنظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد در حال خرید سهام هستند. همچنین برخی تحلیلگران تأکید کرده‌اند رشد بورس ناشی از کاهش نرخ بهره در ایران است و با توجه به اینکه بانک مرکزی در تلاش است نرخ بهره را کاهش دهد، این امکان وجود دارد که شاخص‌های بورس حتی بسیار بیشتر از ارقام کنونی رشد کنند. روز شنبه حسن قالیباف اصل، رئیس جدید سازمان بورس هم در واکنش به این بحث‌ها اعلام کرد: این‌ روزها وقتی صحبت از رشد بازار سرمایه می‌شود، برخی سعی می‌کنند آن را زیر سؤال ببرند. سازمان بورس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد، ناظر بازار فقط بر بازار نظارت می‌کند؛ ما سال‌ها تلاش کرده‌ایم سفره بازار سرمایه بزرگ شود و حالا مسئولیت با خود سرمایه‌گذار است. حسن قالیباف اصل با تأکید بر اینکه سرنوشت شاخص بورس به تحولات آینده بستگی دارد، تأکیدکرد: قیمت هرسهم براساس انتظارات مشخص می‌شود. عرضه و تقاضا در بازار قیمت را مشخص می‌کند. به گفته او، باید به افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه به‌عنوان یک فرصت برای بنگاه‌های اقتصادی نگاه کرد، زیرا این میزان پول به هر سمت دیگری برود، باعث تورم می‌شود. اما زمانی که وارد بازار سرمایه می‌شود، باعث رونق خواهد شد.

     صدور 35میلیون کد سهامداری جدید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تا‌کنون مراحل صدور کد برای ۳۵میلیون نفر از ۵۰میلیون نفر مشمول سهام عدالت انجام شده است. حسن قالیباف اصل توضیح داد: ارزش شرکت‌های بورسی در سبد سهام عدالت به 490هزار میلیارد تومان رسیده است. او اضافه کرد: در سبد سهام عدالت که به 50میلیون ایرانی واگذار شده، سهام 36شرکت فعال در بورس و 13شرکت خارج از بورس موجود است. رئیس سازمان بورس گفت: تا پیش از این کل کدهای معاملاتی بازار سرمایه 12میلیون نفر بود که 50میلیون سهامدار عدالت هم به آن افزوده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید