• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100257
+
-

رزمایش همدلی در مصلی

پیروز حناچی، شهردار تهران: آنچه برای خیرین اهمیت دارد ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای توزیع عادلانه کالا‌هاست

رزمایش همدلی در مصلی

محمد سرابی _ خبر‌نگار

نیمی از ‌ماه رمضان گذشته است. رمضان امسال در حالی شروع شد که بیماری کرونا 2 ‌ماه پیش از آن زندگی و معیشت بخش بزرگی از مردم را سخت کرده بود. جلوگیری از انتشار این بیماری باعث شد که بخشی از مشاغل تعطیل شوند و بخشی دیگر ضرر و زیان‌های جدی ببینند. از ابتدای اسفند مشخص بود که خانواده‌های زیادی در جریان کاهش فعالیت‌های اقتصادی و از میان رفتن فروش روزانه و فصلی از تامین مایحتاج خود محروم خواهند شد.
طی 2 ماه گذشته برخی از نهاد‌ها تلاش کرده‌اند با اهدای کمک‌های مختلف به بخشی از محرومان یاری برسانند. در نتیجه همکاری میان شهرداری و سپاه محمد رسول‌الله تهران 20 هزار سبد کالا در محل مصلا جمع‌آوری و میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد. این اقدام بخشی از طرح بزرگ‌تری است که در 5نقطه شهر و مجموعا با 100هزار سبد کالا انجام شد.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله در مراسم آغاز توزیع این کمک‌ها در محل چهل‌سرای مصلای امام خمینی(ره) اظهار کرد: «اقدامی که در‌ماه مبارک رمضان و به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) انجام می‌شود دومین مرحله از طرح همدلی و کمک مومنانه در تهران و سایر استان‌های کشور است. در تهران این اجناس به کمک نهاد‌های مختلف ازجمله شهرداری، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، اوقاف و از همه مهم‌تر مردم جمع‌آوری شد و اکنون می‌توانیم 100هزار بسته معیشتی به‌دست کسانی که نیازمند کمک هستند برسانیم.» 
سردار «محمدرضا یزدی» افزود: «در تلاش هستیم که در تهران یک بانک اطلاعاتی کامل از کسانی که نیازمند هستند و همینطور کسانی که به‌دلیل کرونا معیشت آنها دچار اختلال شده است، ایجاد شود. خوشبختانه این بانک در حال تکمیل است.»
او درباره بسته‌های اقلام مصرفی که در مصلی آماده توزیع بود، اظهار کرد: «این کمک‌هایی که از سوی شهرداری تهران جمع‌آوری شده است برای 20هزار خانوار که جامعه هدف آن محسوب می‌شوند، فرستاده خواهد شد. ارزش این سبد‌های کالا 300هزار تومان است که بخش دوم طرح محسوب می‌شوند و در پایان‌ ماه رمضان مرحله سوم را انجام خواهیم داد. همچنین به‌دنبال شناسایی کادر پزشکانی هستیم که برای درمان مردم از خودگذشتگی کردند.»
فرمانده سپاه محمدرسول‌الله درباره تداوم کمک‌رسانی به اقشار نیازمند اظهار کرد: «تقریبا 3سال است که در تهران سالانه 2 بار و بعضی سال‌ها 3 بار سبد معیشتی برای نیازمندان تهیه کرده‌ایم و فقط هم سبد معیشتی نخواهد بود. همین امروز هزار جهیزیه را در هزار مسجد به نمایش گذاشته‌ایم تا در پایان ‌ماه رمضان با کمک‌های مردم در هر مسجد به تعداد 20جهیزیه برسد. طرح‌های دیگری هم داریم که با کمک شهرداری و دستگاه‌ها به نتیجه خواهد رسید.»

ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی 
شهردار تهران نیز در مراسم توزیع 20هزار سبد کالا در مصلای تهران اظهار کرد: «کمک به محرومان در دعایی است که در ‌ماه رمضان می‌خوانیم...‌اللهم أشبع کل جائع... آمده است و اکنون دغدغه تمام خیرینی که در تهران فعالیت می‌کنند این است که با ایجاد یک بانک اطلاعاتی همپوشانی کاملی داشته باشند تا این امکانات و کمک‌ها عادلانه توزیع شود و پراکنش منظم داشته باشد.»
پیروز حناچی با اشاره به فعالیت سرای محلات در شهر گفت: «دقیق‌ترین آماری که در تهران از افراد نیازمند داریم اطلاعاتی است که در سرا‌های محلات موجود است و باید با کمک همه خیرین بانک اطلاعاتی لازم فراهم شود.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ارائه لایحه محرک اقتصادی در شورای شهر و مصوبات مربوط به آن گفت: «اصلا اینطور نیست که شهرفروشی انجام شود. طرحی که در شورای شهر مطرح شد چند بخش داشت قسمتی از آن مربوط به ساختمان‌هایی است که طبق ضوابط شهرسازی ساخته شده‌اند و قسمتی هم بنا‌هایی که سال‌هاست برای‌ آنها رأی صادر شده ولی امکان تخریب آنها وجود ندارد حتی ممکن است محدوده طرح‌های شهری در این مدت تغییر کرده باشد. علاوه بر این هم‌اکنون مصوبه در فرمانداری است و هنوز ابلاغ نشده است». جامعه هدف دریافت‌کننده بسته‌ کالا‌ها، بیشتر کسانی هستند که در ماه‌های اخیر به‌دلیل تنش‌های اقتصادی یا شرایط مقابله با بیماری کرونا دچار مشکلات مالی شده بودند. هر بسته شامل روغن، برنج، شکر، حبوبات و اقلامی است که در مصرف روزانه خانوار کاربرد دارد.
به گزارش همشهری، اولین مرحله رزمایش کمک مومنانه اوایل ‌ماه رمضان در تهران و دیگر شهرهای کشور به اجرا در ‌آمد و در ‌آن مرحله نیز ۵۰هزار سبد معیشتی کالا در مصلای تهران آماده شد تا بین خانوارهایی که مشکلات معیشتی دارند توزیع شود. در این بخش سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین از توزیع 3.5 میلیون بسته معیشتی در نیمه ابتدای ‌ماه رمضان خبر داده بود. چند روز پیش نیز « امین شاهرخی» مدیرکل بهزیستی استان تهران از توزیع ۶ هزار بسته حمایتی به ارزش ۲۵۰ تا ۵۰۰هزار تومان در بین مددجویان بهزیستی استان خبر داد.
مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه به جز مصلا در چند نقطه دیگر مانند حسینیه فاطمه الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ، مسجد امام سجاد(ع) در فلکه دوم صادقیه و مهدیه امام حسن(ع) در خیابان آزادی به اجرا درآمد. همچنین در ۳۱۳ ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی ، بسته‌بندی و توزیع انجام می‌شود.
به گفته مسئولان شهری تهران، توزیع کالا و کمک‌های مالی میان اقشار محروم تا پایان‌ ماه رمضان ادامه خواهد یافت.

حناچی: در مصوبه محرک اقتصادی اصلا اینطور نیست که شهرفروشی انجام شود. قسمت مهمی از آن مربوط به ساختمان‌هایی است که طبق ضوابط شهرسازی ساخته شده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید