• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100179
+
-

کمک پهپادها برای نجات بیماران کرونایی

یک استارتاپ آمریکایی لوازم و محصولات پزشکی لازم را برای مبارزه با ویروس کرونا در آفریقا با کمک پهپادها به مناطق روستایی می‌رساند

کمک پهپادها برای نجات بیماران کرونایی

جهان در حال سپری­‌کردن شرایطی بحرانی است و در این میان افرادی با بیماری‌های مزمن که اغلب برای درمان باید به بیمارستان مراجعه کنند نیز شرایط سخت‌تری را باتوجه به پاندمی کرونا می‌گذرانند؛ چراکه با مراجعه به بیمارستان خطر احتمال ابتلای آنها به ویروس کرونا زیاد می‌شود.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، اما مدتی است که یک استارتاپ آمریکایی در آفریقا ریسک ابتلا به کووید-19 را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) کم کرده است. به این ترتیب که این پهپادها لوازم پزشکی و دارویی را به کلینیک‌های محلی می‌رسانند تا تخت‌های بیمارستانی کمتر به‌اشغال این بیماران در بیایند.
شرکت Zipline که در سان‌فرانسیسکو مستقر است، از سال2016 با استفاده از این پهپادها خون و لوازم پزشکی را به بیمارستان‌ها و مراکز سلامت در رواندا می‌رساند. سال گذشته، آنها این مسیر را تا غنا گسترش دادند و حالا می‌خواهند برنامه‌های خود را سرعت ببخشند تا آمریکا نیز  از وجود این پهپادها در پاندمی کرونا سود ببرد.
استارتاپ Zipline ،2مرکز توزیع در رواندا و 4مرکز نیز در غنا دارد که برای سرعت‌­بخشیدن به روند توزیع لوازم پزشکی در این مناطق که در کنار جاده‌های نامناسب وسایل حمل‌ونقل یخچال‌دار نیز ندارند، کمک کند.
به‌ گفته Zipline پزشکان با یک تماس تلفنی وسایل مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و پهپاد یک مسیر 80کیلومتری را در عرض 30دقیقه طی می‌کند. این پهپادها قادر هستند بسته‌هایی با وزن 1.8کیلوگرمی را حمل کنند و آن را در منطقه‌ای که مشخص شده است با استفاده از یک چتر نجات ساده کاغذی تحویل بدهند.
استارتاپ Zipline می‌گوید تاکنون آنها، 60هزار واحد خون، داروهای حیاتی و واکسن سرخک، فلج اطفال و سایر بیماری‌ها را با استفاده از پهپادها به مراکز پزشکی رسانده‌اند. کلر رینادو، مدیرعامل و یکی از مؤسسان استارتاپ Zipline می‌گوید: حالا این شرکت برای مواجهه با ویروس مهلک کرونا با دولت‌های رواندا و غنا همکاری می‌کند. در غنا، مراکز توزیع Zipline ذخایر تجهیزات فوری مراقبت شخصی را در اختیار دارند و به مقامات بهداشتی اجازه می‌دهند تا توزیع آنها را برعهده بگیرند. آنها همچنین رساندن نمونه‌های تست کووید-19 را از روستاهای غنا به آزمایشگاه‌هایی در شهرهای آرا و کوماسی آغاز کرده‌اند. رینادو به سی‌ان‌ ان می‌گوید: ما انبوهی از وسایل پزشکی مربوط به بیماری همه‌گیر کووید-19 را ذخیره می‌کنیم و در زمان لازم آنها را فورا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که اعلام نیاز کرده باشند می‌رسانیم. واکسن‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی به‌محض در دسترس قرار گرفتن به فهرست موجودی Zipline اضافه خواهد شد.
مقامات استارتاپ Zipline می‌گویند که تحویل لوازم پزشکی به درمانگاه‌های محـلی، موجــب خالی­‌ماندن تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کووید-19 می‌شود که احتیاج به بستری دارند و به این ترتیب بیمارانی با شرایط درمانی متفاوت مانند گرفتن خون و دیالیز می‌توانند در مراکزی نزدیک‌تر به منزلشان کار درمان خود را دنبال کنند. رینادو ابراز امیدواری می‌کند که پهپادها به‌زودی بتوانند محصولات پزشکی را به نقاط محلی و حتی خانه‌های مردم نیز برسانند. او می‌گوید: در شرایط ناگهانی و نیاز فوری برای دسترسی به بیمارستان و یا مراکز درمانی نزدیک به محل زندگی مردم، لوازم پزشکی با این سیستم فورا تحویل داده می‌شود. استارتاپ Zipline که از سال2016 با ارزش 1.25میلیارد دلار راه‌اندازی شده است با نزدیک به 300کارمند اداره می‌شود و شرکت معروف Goldman Sachs نیز در میان سرمایه‌گذاران این استارتاپ دیده می‌شود. رینادو می‌گوید: رهبران بهداشت عمومی جهان از مراکز توزیع Zipline در آفریقا دیدن کرده‌اند تا ببینند این تکنولوژی در آمریکا چگونه کار خواهد کرد. شرکت Zipline تصمیم داشت امسال نیز در آمریکا کار خود را آغاز کند و حالا امیدوار است بتواند در بحران کرونا نیز کمک دولت باشد. دسترسی به داروهای خاص برای بیماران غیرکووید-19 در مناطق روستایی آمریکا می‌تواند مشکل­‌ساز باشد. شرکت Zipline امیدوار است که با توزیع محصولاتی که فقط می‌تواند در بیمارستان‌ها در دسترس باشد، از بیماران مراقبت کرده و تخت‌های بیمارستانی را خالی کند؛ درست مانند آنچه در آفریقا انجام داد. آنها همچنین مـی‌تواننـد به محـض در دسـتـرس‌­بودن، کیت‌های آزمایشگاهی و واکسن را نیز توزیع کنند. رینادو توضیح می‌دهد که Zipline بیش از یک‌سال است که با اداره هواپیمایی فدرال همکاری می‌کند تا مجوز پرواز هواپیماهای بدون سرنشین خود را در فضای هوایی تجاری آمریکا بگیرد. این کمپانی هم‌اکنون 2 مرکز توزیع در کالیفرنیا دارد که از آنها به‌عنوان پایلوت نحوه خدمات‌رسانی استفاده می‌کند و می‌توانند بلافاصله پس از تایید پهپادها، تحویل مرسوله‌های پزشکی را فورا آغاز کنند. رینادو می‌گوید: باید خوشحال باشیم که چـنین فناوری­‌ای وجود دارد. کووید-19 فرصت خوبی است برای ما تا قدمی به آینده بگذاریم و زیربناهای پزشکی قرن21 را بسازیم.

فواید تحویل دارو با پهپاد
مقامات استارتاپ Zipline می‌گویند که تحویل لوازم پزشکی به درمانگاه‌های محـلی، موجــب خالی‌شدن تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کووید-19 می‌شود که احتیاج به بستری دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید