• شنبه 13 مرداد 1397
  • السَّبْت 22 ذی القعده 1439
  • 2018 Aug 04

تجارت با همسایگان برای عبور از‌تحریم‌

به‌نظر می‌رسد تجارت مرزی کلیدواژه تازه دولت برای عبور از دیوار تحریم‌ها باشد. ظرف 3روز گذشته 2مقام ارشد دولتی بر تقویت تجارت مرزی با کشورهای همسایه تأکید کرده و به‌صورت تلویحی این موضوع را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهرم‌های دراختیار ایران برای دور زدن تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.
محسن هاشمی در گفت‌وگو با همشهری تحلیل کرد:

ناامیدی نتیجه انسداد سیاسی است

وقتی که در سالگرد پذیرش قطعنامه 598سخن از نوشیدن جام زهر به میان آورد، همه گفتند می‌خواهد میراث‌دار پدر و پرچمدار مصالح مردم در لوای صلح باشد؛ صلحی که صفت پایدار را هم به آن اضافه کرده است؛ القاب و برداشت‌هایی که از سوی او نه تأیید می‌شود و نه تکذیب.

جنگ و صلحِ شیر و عقاب

مذاکره میان ایران و آمریکا از موضوعات جذاب سیاست بین‌الملل است که فراتر از منازعات مخالفان و موافقان داخلی در هر دو کشور، تأثیرات بزرگی بر سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌گذارد.

پذیرش حق اعتراض

اعتراضات هفتم دی‌ماه96 هشداری بود که به‌نظر باید جدی‌تر گرفته می‌شد. در همان مقطع هم بسیاری از دلسوزان ‌کشور ادامه اعتراضات را پیش‌بینی می‌کردند.

سارقان در کمین‌اند

یکی از آثار رشد تورم و بیکاری در جامعه، افزایش میزان جرایم، مخصوصا جرایم خرد و سرقت است. جامعه‌شناسان می‌گویند بین اقتصاد و بزه، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و هر‌چه تزلزل در اقتصاد بیشتر شود، میزان بزه نیز افزایش می‌یابد.

مدال‌آوران کوچ‌کرده از وطن

فیلدز امسال باز هم به ایرانی‌ها رسید و دوباره مخاطبانش را به یاد ماجرای قدیمی فرار مغزها انداخت. فریدون درخشانی، امسال همان جایزه‌ای را برنده شد که 4سال پیش، مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی دریافت کرده بود

دولتت‌آباد

نسبت ما کتابخوان‌ها با محمود دولت‌آبادی چیست؟ شاید در یک بررسی ساده این نتیجه حاصل شود که اگر 10 اثر ادبیات داستانی همواره جزو پرفروش‌ترین‌های کتاب‌فروشی‌ها بوده‌ باشند.

بن‌بست معیشت و دستمزد

مبارزه از من حمایت از تو

اکبرم، عبدِ مرامِ بچه‌های نازی‌آباد

چرا اعتراض‌ها دوباره سر باز کرد