24
چهار شنبه 22 مرداد 1399
شماره 8011
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سنگ بنا

عجب این است که همین تاریخ معجم جزو کتب درسی مدارس و مکاتب قدیم بود
نثر
لیست آثار جلال‌الدین همایی بلندبالاست و چندوجهی. در کارنامه او مقالات متعددی به چشم می‌خورد که هم‌شانه با کتاب‌هایش بر زبان فارسی تأثیر داشته‌اند؛ تأثیر مستقیم و غیرمستقیم.
موسیقی
پس از بهره‌گیری‌های اولیه سینماداران ایرانی از اجرای موسیقی در سالن‌های سینما، همزمان با تجربه ساخت نخستین فیلم ناطق در ایران، سویه دیگری از پیوند میان سینمای ایران و موسیقی نیز رهنمون شد؛ آنجا که اردشیر ایرانی در ساخت فیلم «دختر لُر» ۱۳۱۲ از آواز نیز به‌عنوان یک عنصر مؤثر در روایت فیلم استفاده کرد.

جا پای اساتید

برادران پتگر، تحصیل در مدرسه صنایع مستظرفه تهران را آغاز می‌کنند
تجسمی
برادران پتگر، علی‌اصغر 1371-1297 و جعفر 1384- 1299‌ زاده تبریز بودند و شاگردان 2استاد مشهور هنر آذربایجان، برادران ارژنگی.
تعطیلی «شفق سرخ»؛ تبعید رهنما

تعطیلی «شفق سرخ»؛ تبعید رهنما

ماشین سانسور قربانی می‌گیرد
در سال1314، دیگر از مطبوعات صدای مخالفی به گوش نمی‌رسید.
پاورقی‌های مشهور
پاورقی‌های مشهور
جزوات بنگاه افشاری غوغا می‌کند
حسن افشاری برخلاف بسیاری از هم‌صنفانش، کتابفروشی‌اش را در جنوب شهر تهران و جایی دور از مرکز تاسیس کرد، اما می‌دانست که با کمی ابتکار می‌تواند شرایط مساعدی برای بنگاه افشاری ایجاد کند.

شیرین و فرهاد نخستین فیلم موزیکال سینمای ایران

سینما
باز هم عبدالحسین سپنتا، باز هم اردشیر ایرانی و باز هم استودیو امپریال فیلم. عشق سپنتا به ادبیات این بار در اقتباس ادبی از نظامی جلوه یافت.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
ای خطه ایران مهین، ای وطن من ای گشته به مهر تو عجین، جان و تن من ملک‌الشعرا بهار  نه اینکه مفهوم وطن در ادبیات گذشته ایران بی‌سابقه باشد، اما آنچه ما امروز به‌عنوان وطن و وطن‌پرستی و شعرهای وطنی می‌شناسیم، مولود دوران جدید است و از طریق گفتمان‌های متجددانه اروپایی به فرهنگ ایرانی راه یافته.
آگهی اجرای نمایشنامه «خانواده جنایتکار» به کارگردانی مادام طالشچیان در سالن نکوئی.