24
چهار شنبه 8 مرداد 1399
شماره 8000
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
نوشتن از آزادی چه حاصل، وقتی توان خواندن آن نباشد. منورالفکران دوره قاجار هم می‌دانستند که تا سوادآموزی رایج نشود استبداد رفتنی نیست و از همین رو هرکجا که امکانی بود شعله‌ای برمی‌افروختند تا سوادآموزی برای عموم امکان‌پذیر شود.
در روایت موازی سنت‌گرایان و تجددطلبان شعر در قرن چهاردهم هنوز ذکر نیما نرفته است، جز مختصری ذیل ذکر میرزاده عشقی. میرزاده عشقی و تقی رفعت رهبران تجدد در ادبیات‌اند.
اردیبهشت۱۳۰۷ به پیشنهاد کلنل علینقی‌خان وزیری که در سالنی واقع در خیابان لاله‌زار بنای سینمایی موسوم به صنعتی را گذاشته بود و به همت خان‌بابا معتضدی، سالن نمایش فیلمی مخصوص بانوان پایتخت افتتاح شد.
در گذر از پیشرویی و سنت‌شکنی قمر، روح‌انگیز را می‌توان یکی از نخستین و شاید اولین زن دانش‌آموخته کلاس درس موسیقی به شیوه تازه آن دانست.

سفر سارکیس خاچاتوریان به ایران

به رنگ لاجوردی کاشی‌های اصفهان
در اروپای وقت، سارکیس خاچاتوریان برای خود اسم و رسمی دارد. سال‌ها در رم، پاریس و وین زندگی کرده است و آوازه‌ای در حد خود به‌دست آورده.
تاجر ونیزی در خیابان قوام‎السلطنه

تاجر ونیزی در خیابان قوام‎السلطنه

ارباب افلاطون در نقش شایلاک
ارباب افلاطون شاهرخ، رئیس تجارتخانه زرتشتیان ایران، فرزند ارباب کیخسرو شاهرخ که در سال1306 نمایش «عشق و شرف در ایران باستان» را در ایران به صحنه آورده بود، نمایشنامه‎ای که داستانی شبیه به رمئو و ژولیت داشت، در سال1307 دست به‌کار شد و نمایشنامه «تاجر ونیزی» را روی صحنه آورد.
توقیف بهار
توقیف بهار
مدیر بهار 45 روز در کاروانسرای هندی‌ها در مشهد حبس کشید
درس‌هایی که در مدارس علمیه فاضل‌خان و خیرات‌خان مشهد گرفته بود و سال‌ها شاگردی در محضر علمای مشهد و تهران و نجف سبب شده بود که همواره احترام خاصی برای روحانیون و محصلین قائل باشد.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
سنت روزنامه‌نویسی خاطرات روزانه و زندگینامه‌نویسی، میان حوزویان، قدیمی‌تر از نوشته‌های آقانجفی قوچانی است.