• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93891
+
-

با پایان بررسی لایحه متمم98 در صد و نود و سومین جلسه شورای شهر؛

پرونده بودجه99 تهران باز شد

پارلمان شهری پایتخت حمایت از مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب و الزام شهرداری به ایجاد سامانه بر خط پایش ایمنی ساختمان‌ها دربرابر آتش‌سوزی را تصویب کرد

شورا
پرونده بودجه99 تهران باز شد

مجید جباری- خبر‌نگار

شورای شهر تهران دیروز پس از بررسی و تصویب ردیف هزینه‌های متمم بودجه سال98 تهران و رأی به لایحه متمم 5300میلیارد تومانی بودجه سال‌جاری، حالا منتظر است تا لایحه دخل و خرج تهران از سوی شهرداری تقدیم شورا شود. اعضای شورای شهر همین روزها و پس از تقدیم لایحه بودجه سال آینده باید بررسی یکی از مهم‌ترین دستور جلسات سالانه‌شان را به جریان بیندازند؛ موضوعی که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا هم به آن اشاره کرد و گفت که امیدواریم بودجه99 تا هفته آینده به شورا بیاید.
اما شورای شهر، دیروز پس از رأی به ردیف هزینه‌ها و منابع متمم بودجه سال98 شهرداری تهران و بستن پرونده بودجه98، 4 مصوبه دیگر هم داشت که مهم‌ترین آن حمایت از مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب بود. ضمن اینکه پارلمان شهری پایتخت در جلسه یکصد و نود و سوم خود، پایش ایمنی ساختمان‌های شهر در برابر آتش‌سوزی و الزام شهرداری تهران در لایحه تعیین عوارض کسب و پیشه سال99 و یک‌فوریت لوایح چهارگانه عوارضی شهر تهران را هم در دستور کار قرار داد. اما جلسه یکشنبه شورا با بررسی لوایح عوارضی شهر که از سوی شهرداری تهران به شورا ارائه شده بود، آغاز شد. در ابتدای بررسی این لوایح چهارگانه که با قید یک‌فوریت تقدیم شورا شده بود، حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران گفت: «چون عوارض شهر تهران برای سال بعد باید تا 15بهمن تصویب شود، از این‌رو این عوارض را با قید‌فوریت تقدیم شورا کردیم.» در ادامه 4لایحه با عنوان «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران»، «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران»، «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کنترل آلودگی هوا» و «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» به‌ترتیب مورد بررسی قرار گرفت که یک‌فوریت هر 4لایحه عوارضی با اکثریت آرای اعضا به تصویب رسید.

پایان بررسی متمم بودجه98
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بررسی پیشنهاد‌های باقیمانده در حوزه مصارف، لایحه متمم بودجه سال98 شهرداری تهران را به تصویب رساندند.
در جریان بررسی این دستور جلسه، پیشنهادی به‌عنوان تبصره جدید در این لایحه مطرح شد مبنی بر اینکه با عنایت به اهمیت بهبود کیفیت زندگی در محلات شهر تهران و استفاده از ظرفیت و توان شورایاران منتخب در بودجه‌ریزی برای حل مشکلات محله، مبلغ 250میلیارد تومان از محل ردیف اعتباری با عنوان «اعتبارات توسعه محلی» جهت اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کوچک‌مقیاس مؤثر در حل مشکلات محله و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را با اخذ نظر شورایاران محله در اجرای سند توسعه محله هزینه کند.
در ادامه یک پیشنهاد اصلاحی هم مبنی بر کاهش این مبلغ به 175میلیارد تومان مطرح و این پیشنهاد هم با موافقت اعضا همراه شد. به این ترتیب، لایحه متمم بودجه سال98 با مبلغ 5300میلیارد تومان و 2تبصره به تصویب رسد؛ یکی دریافت 3هزار میلیارد تومان بابت خرید اتوبوس از محل منابع صندوق توسعه ملی تا پایان سال مالی 98 و دیگری هزینه‌کرد 175میلیارد تومان برای اعتبارات توسعه محلی.

تعیین عوارض کسب و کار سال99
در ادامه جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعیین عوارض کسب و پیشه سال99 شهر تهران را به جریان انداختند که این لایحه هم در نهایت به تصویب رسید.
در جریان بررسی این لایحه، ابتدا سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا گفت: «جدول مربوط به عوارض کسب و پیشه حدود 1126ردیف شغلی مربوط به فروشندگان، تولید‌کنندگان، صادر‌کنندگان و مشاغل خدماتی است که سهم شهر تهران از این 1126ردیف شغلی، حدود 450هزار واحد کسب و پیشه است. با وجود این سهم شهرداری تهران از دریافت عوارض از این مشاغل حدود 200میلیارد تومان است؛ درحالی‌که گردش مالی مشاغل در تهران حدود 40درصد تولید ناخالص داخلی کشور است و می‌توان تخمین زد که مبلغ قابل توجهی می‌تواند سهم درآمدی شهر باشد. همچنین بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده، گردش کلی شرکت‌های فناورانه حدود 60هزار میلیارد تومان است که تهران از این مبالغ سهمی ندارد. از این‌رو باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود. به این ترتیب اگر از هر واحد کسب و پیشه که در حدود 450هزار واحد می‌شوند بتوانیم 500هزار تومان به‌عنوان عوارض کسب و پیشه دریافت کنیم، بالغ بر 225میلیارد تومان خواهد شد.»
میرلوحی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور اطمینان داد که اصلاحات انجام‌شده در جدول سال آینده با شیب ملایمی درنظر گرفته شده است. پس از سخنان سیدمحمود میرلوحی، اعضای شورا با 13رأی به کلیات این لایحه رأی دادند.

حمایت از افراد در معرض آسیب
یکصدو‌نود‌و‌سومین جلسه شورای شهر تهران با بررسی‌ لایحه حمایت شهرداری تهران از مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب ادامه پیدا کرد که ابتدا کلیات آن تصویب شد و پس از آن، شورا وارد بررسی جزئیات این لایحه شد.
حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه در جلسه قبلی شورا کلیات لایحه به تصویب رسیده است، اصلاح پیش‌نویس این لایحه را ضروری دانست و گفت: «در پیش‌نویس باید تعریفی از واژه حمایت بشود تا در اجرا مشکلی به‌وجود نیاید. از این‌رو معتقدم که حمایت باید شامل تسهیلگری در توزیع، کمک و بازاریابی و همچنین اختصاص مکان برای فروش محصولات افراد در معرض آسیب باشد.»در ادامه زهرا صدر‌اعظم نوری در واکنش به این پیشنهاد اظهار کرد: «بازاریابی بر‌عهده شهرداری نیست و باید عناوین درست تعریف شوند. همچنین باید دقت کنیم مسئولیتی را بر دوش شهرداری نگذاریم که بعدا دردسرساز شود.» سیدحسن رسولی اما با تأکید بر اینکه با تعریف جامع حمایت مخالفتی ندارد، گفت: «باید مختصات حمایتی شهرداری براساس وظایفی که برعهده دارد، تعریف شود تا مبادا شهرداری وارد بازاریابی و آسیب‌های دیگر شود و جامعه هدف نیز دچار سردرگمی شود.»
سید‌ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا که پس از رفتن محسن هاشمی، اداره ادامه جلسه را بر عهده داشت، با بیان اینکه منظور از حمایت، اختصاص اماکنی توسط شهرداری برای فروش محصولات خانگی افراد در معرض آسیب است، بیان کرد: «اگر امکانات و زمینه تبلیغات نیز فراهم باشد، شهرداری می‌تواند در این زمینه اقداماتی انجام دهد.» در نهایت اعضای شورای شهر، پیشنهاد‌های اصلاحی جزئیات لایحه حمایت شهرداری از مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب را به تصویب رساندند.

ایجاد سامانه بر‌خط پایش ایمنی ساختمان‌ها
طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه بر‌خط پایش ایمنی ساختمان‌‌های موجود شهر تهران در برابر خطر وقوع آتش‌سوزی» آخرین دستور جلسه دیروز شورای شهرتهران بود.
زهرا صدر‌اعظم نوری در این‌باره گفت: «کلیات این طرح به تصویب اعضای شورای شهر رسیده اما شهرداری نسبت به آن نظراتی داشت. بنابراین پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه کلیاتش به تصویب رسیده، باید هر بند به‌صورت جزئی، خوانده و به رأی گذاشته شود.»
محمد سالاری در جریان بررسی این طرح پیشنهاد داد که یک نفر به‌عنوان کارشناس در زمینه ایمنی ساختمان‌ها به عضویت کمیته پایش ایمنی ساختمان اضافه شود که این پیشنهاد با 16رأی شورا همراه شد. در پایان جلسه دیروز، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پیشنهاد دیگری را هم مطرح کرد. بر مبنای این پیشنهاد، شهرداری مکلف است زیرساخت و ایجاد سامانه برخط موضوع ماده فوق را ظرف مدت حداکثر 4‌ماه از زمان ابلاغ این مصوبه به انجام برساند. این پیشنهاد سالاری هم با رأی شورا به تصویب رسید.

سیدحسن رسولی : درآمد شهرداری تهران در 9ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به میزان 13درصد افزایش یافته تا از 75درصد سال گذشته به 88درصد رشد کند

افزایش درآمد شهرداری
خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: «درآمد شهرداری تهران در 9ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به میزان 13درصد افزایش یافته تا از 75درصد سال گذشته به 88درصد رشد کند.»
سیدحسن رسولی در تشریح عملکرد حساب درآمد و هزینه آذر ماه، اظهار کرد: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تامین منابع در سقف 15هزار و 690میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، در این ‌ماه مبلغ 12هزار و 701میلیارد ریال معادل 81درصد درآمد کسب کرده است. از کل درآمدها مبلغ 11هزار و 402میلیارد ریال آن معادل 90درصد نقد، 10درصد (1هزار و 299میلیارد ریال) آن غیرنقد، 49درصد (5هزار و 567میلیارد ریال) پایدار و 51درصد آن (5هزار و 835میلیارد ریال) ناپایدار است.»
او درباره عملکرد هزینه‌ای هم گفت: «شهرداری تهران در بخش مصارف تا سقف 14هزار و 545میلیارد ریال اجازه هزینه‌کرد داشته با اعلام مبلغ 12هزار و 399میلیارد هزینه ثبت‌شده در این ماه، تقریبا 85درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است. از این مبلغ 87درصد به‌صورت پرداخت نقدی و 13درصد هزینه غیرنقدی است.»
خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه 9ماهه شهرداری هم گفت: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی 9ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 141هزار و 210میلیارد ریال اقدام کند. طی این دوره 9ماهه مبلغ 124هزار و 497میلیارد ریال معادل 88درصد درآمد کسب شده است. بنابراین طی 9ماهه مذکور کسری عملکرد هزار و 24میلیارد ریال معادل یک درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.»
رسولی گفت: «از کل درآمد 9ماهه 99هزار و 118میلیارد ریال آن معادل 80درصد نقد و 20درصد آن (25هزار و 379میلیارد ریال) غیرنقد است. ضمن اینکه از کل درآمد نقدی وصولی 38درصد آن درآمد پایدار و 62درصد آن درآمد ناپایدار است. همچنین عملکرد بودجه غیرنقد با 80درصد عدم‌تحقق روبه‌روست.»

وحدتی ارزشمند است که برخاسته از سلایق گوناگون باشد

رئیس شورای شهر تهران ضمن قدردانی از کمک شهرداری تهران به هموطنان سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان گفت: در آستانه ورود به نخستین سال از دهه پنجم انقلاب، ایجاد وحدت بین آحاد مردم ضرورت دارد. البته وحدت، به‌معنای تک‌صدایی نیست، بلکه وحدتی ارزشمند است که برخاسته از صداها و سلایق گوناگون باشد، نه حذف و نشنیدن دیدگاه‌های مختلف و تکرار یک سلیقه و نظر. محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای یکصدونودوسومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مسئله کمک شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر که این روزها در فضای مجازی مطرح شده است خاطرنشان کرد: این موضوع که مدیریت شهری به جای تصدیگری در فعالیت‌های فرهنگی، به تسهیل و حمایت بپردازد از راهبردهای شورای پنجم است و با توجه به مخاطبان جشنواره که از شهروندان تهرانی هستند و بخش عمده هزینه استفاده از جشنواره را می‌پردازند، کمک مدیریت شهری که عمدتا در قالب اجازه استفاده از زیرساخت‌ها نظیر سالن، بیلبورد و امکانات فیزیکی است، اقدامی فرهنگی به شمار می‌آید. البته در گذشته، میزان کمک بیشتر و حجیم‌تر بوده است، اما با توجه به شرایط اقتصادی مدیریت شهری و شفاف‌سازی‌، میزان کمک‌ها کاهش یافته و شفاف شده است. البته مدیریت شهری از انتقادات سازنده و توأم با پیشنهاد برای بهبود کارایی واثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری استقبال می‌کند.

احمد مسجدجامعی

شهر تهران بیش از 165گونه پرنده مهاجر و مهمان دارد که رود‌دره‌های تهران از سکونتگاه‌های طبیعی آنهاست. تبدیل این رود‌دره‌ها به بوستان‌های شهری و تغییرات فراوان کالبدی در آنها نه‌تنها به احیا و حفظ این سرمایه‌های طبیعی نمی‌انجامد بلکه به فرسایش و تخریب آنها سرعت می‌بخشد. ساماندهی اجتماعی روددره فرحزاد نیازمند فعالیت‌های پیرامونی و سازمانی دیگری نیز است. فعالیت‌های عمرانی نباید شکل طبیعی این روددره را که طی قرن‌ها شکل گرفته و محیط زندگی متمایزی را شکل بخشیده دچار دگرگونی‌های مصنوعی کند و باعث صدمه رسیدن به آن شود. همین ساختمان‌های بلندمرتبه که در اطراف دره ساخته شد به سرازیر‌شدن زباله‌ها و نخاله‌ها به داخل دره انجامیده است. تجربه ساماندهی روددره‌ها نشان از نابودی و تخریب میراث طبیعی آنها دارد؛ این تخریب صرفا به همان منطقه محدود نمی‌شود و به‌صورت فراگیر خود را نشان می‌دهد. آب فرحزاد یکی از منابع مهم تامین آب‌های زیرزمینی است و تخریب آن یعنی آسیب رساندن به وضع آب حداقل 2منطقه از مناطق تهران. نمونه‌هایی از این دست حکایت از فقدان نگاه همه جانبه به محیط طبیعی است. شهرداری تهران با برخورداری از کارشناسان خبره و حوزه‌های مطالعاتی می‌تواند شیوه جدیدی از ساماندهی را طراحی و اجرا کند که مبتنی بر حفظ محیط طبیعی و کمک به گسترش این محیط و رفع موانع آن باشد و در کنار آن نزدیکی و آشتی مردم با طبیعت را نیز به همراه بیاورد.

سیدآرش حسینی‌میلانی

حل مشکل کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اعم از اتوبوس و مترو) از محل منابع طرح ترافیک یکی از سیاست‌های راهبردی مصوب شورای شهر بوده است. ایجاد صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی ذیل تبصره یک ماده ۵۵ ازجمله احکامی بود که در برنامه سوم شهر تهران به تصویب رسید و شهرداری تهران موظف بوده است در سال اول برنامه طی 6ماه، اساسنامه تشکیل آن را جهت تأیید به شورای شهر ارسال کند. شهرداری تهران در ارسال لایحه اساسنامه صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی تأخیری چهارماهه داشته است؛ از این‌رو به شهرداری تهران تذکر می‌دهم ارسال لایحه اساسنامه صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستورکار فوری قرار دهد و حداکثر ظرف یک‌ماه لایحه مذکور را به شورای شهر ارسال کند.

مجید فراهانی

«خاموشی» معابر تهران، چهره شب شهرمان را به‌هم ریخته و شهر را برای حیات و زیست شبانه، به‌خصوص برای پیاده‌ها نامناسب کرده است. متأسفانه مدتی است که روشنایی معابر و خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها، مسیرهای پیاده و حتی بزرگراه‌های اصلی شهر به‌شدت کاهش پیدا کرده است. عدم‌تامین روشنایی معابر شهری زمینه‌ساز حوادث ترافیکی، فراهم‌شدن بستر مناسب برای بزهکاری و بدل ساختن معابر امن شهر به فضای بی‌دفاع شهری و کاهش احساس امنیت شهروندان است؛ امری که نه فقط چهره شهر را سیاه و تاریک می‌کند، بلکه بر تصویر و تصور شهروندان و گردشگران از شهر تهران نیز اثر می‌گذارد. عدم‌اجرای مناسب برخی وظایف شرکت برق تهران و خاموشی معابر شهر سبب شده تا برخی گمان کنند شهرداری تهران در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند، حال آنکه تامین روشنایی معابر و پرداخت هزینه‌های آن براساس نص صریح قانون برعهده وزارت نیرو و شرکت‌های برق منطقه‌ای است. بر همین اساس درباره «لزوم توجه به تامین روشنایی معابر تهران در شب» به شرکت توزیع برق تهران تذکر می‌دهم و انتظار دارم در همکاری با شهرداری، بیش از پیش به مسئله تامین روشنایی معابر شهر و ارتقای ایمنی و امنیت شهروندان عزیز از این طریق توجه کند.

حجت نظری

با وجوداینکه طبق قانون نباید بیش از 4ماه یک نفر در پست مدیریتی به‌عنوان سرپرست باقی بماند، اما در شهرداری مکررا شاهدیم افرادی که حتی 6‌ماه به بالا نیز به‌عنوان سرپرست باقی می‌مانند. از هیأت تخلفات اداری می‌خواهیم به این موضوع ورود کند.
موضوع دیگر درباره ملکی متعلق به شهرداری با عنوان«عمارت اقدسیه» است. اعضای شورای شهر به سامانه طرح تفصیلی دسترسی دارند که می‌توانیم پلاک به پلاک به اطلاعات دسترسی یابیم، اما متأسفانه دسترسی به اطلاعات این ملک برای اعضای شورای شهر مسدود شده است؛ از این‌رو از شهردار تهران می‌خواهم که در مورد عمارت اقدسیه و بستن دسترسی اعضا به این سامانه ورود کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید