• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89308
+
-

بازتاب صدای مردم

2هفته پس از اعتراضات سراسری در واکنش به تنگناهای معیشتی، دیروز بازتاب - و انعکاس صدای مردم از زبان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور شنیده شد

بازتاب صدای مردم

مردم ایران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند اما در برابر فشارهای خارجی کمر خم نکرده‌اند و حالا باید همه برای افزایش اعتماد مردم کمک کنند. به‌نظر می‌رسد این سخن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بازتابی از صدای اعتراض مردم ایران به تنگناهای معیشتی به‌وجود آمده است؛ انعکاسی از صدای مردم که باعث شده مرد شماره2 کابینه حسن روحانی بگوید: همواره باید سر تعظیم در برابر ملت ایران، به‌ویژه طبقات ضعیف فرود آوریم که این روزها را با صبر و تحمل سختی‌ها را پشت‌سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی برای در معرض خطر قراردادن کشور و نظام انجام ‌دهند.

به‌گزارش همشهری، موضع جدید جهانگیری در روز ملی صادرات ایران تازه‌ترین واکنش یک مقام ارشد دولتی پس از بروز ناآرامی‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین در کشور است. پیش‌تر اغلب واکنش‌های مسئولان دولتی بازتاب چندان مطلوبی در افکار عمومی نداشت، اما ظاهرا جهانگیری با توجه به بازخوردهای دریافت‌شده، مسیر دیگری را برگزیده است؛ البته او در عین حال به‌صورت تلویحی بروز مشکلات معیشتی را به تحریم‌ها مرتبط دانست و تأکید کرد: خروج آمریکا از برجام فشار بسیار سنگین و بی‌سابقه‌ای به ملت و جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است. معاون اول رئیس‌جمهور بدون اشاره روشن به ناآرامی‌های پس از افزایش قیمت بنزین در برخی شهرهای ایران، اعلام کرد:‌ تصور آمریکایی‌ها از ابتدا بر این بود که بر اثر فشارهای اقتصادی جدید، اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و بر اثر فشار سنگینی که وارد می‌شود، نهایتا اعتراضاتی در جامعه شکل می‌گیرد. او تأکید کرد: آنها همچنین به فروپاشی جمهوری اسلامی ایران و حتی تمامیت ارضی کشور فکر کرده بودند و بر همین مبنا از اردیبهشت‌ماه سال97 یا به‌عبارتی از آذر96 که اعلام کردند دیگر معافیت‌های تحریمی را تمدید نخواهند کرد تا به امروز، هر روز فشار آمریکا بر اقتصاد، فعالان اقتصادی و جمهوری اسلامی ایران اضافه شده است.
جهانگیری در شرایطی که به‌نظر می‌رسد طبقه متوسط در جریان افزایش قیمت بنزین بیشترین فشار را تحمل خواهد کرد و در توزیع یارانه‌های معیشتی کمترین سهم را خواهد داشت، گفت: باید بپذیریم شرایطی که امروز طبقه‌های ضعیف و متوسط جامعه در آن قرار گرفته‌اند، جزو سخت‌ترین شرایط زندگی، حداقل در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. 
معاون اول رئیس‌جمهور در عین حال شرایط تحریم‌های حال حاضر را با تحریم‌های دوره محمود احمدی‌نژاد متفاوت ارزیابی و تأکید کرد: در تحریم‌های سال91 ایران توانست روزی یک میلیون بشکه نفت صادر و 68میلیون دلار درآمد داشته باشد اما شوک تحریم‌های سال‌های 97 و 98 وضعیت را سخت‌تر کرد، صادرات را کاهش داد و تورم افزایش یافت و قدرت خرید مردم هم به تحلیل رفت.

صادرات نفت ایران صفر نشد
مرد شماره2 کابینه دولت با اشاره به تشدید فشارهای تحریمی آمریکا علیه مقامات ارشد ایران و افراد تعیین‌کننده و سیاستگذار در کشور، گفت: آنها تلاش کردند نفت ایران را تحریم کنند، اما ما همچنان نفت خودمان را می‌فروشیم، اما حتی کشورهای دوست نیز جرأت خرید نفت از ایران را ندارند و به همین دلیل ما به روش‌های دیگری برای فروش نفت خود متوسل شده‌ایم. جهانگیری با اشاره به ایستادگی ایران در برابر فشارهای بی‌سابقه آمریکا، از صادرکنندگان خواست تا به کمک اقتصاد ایران بیایند، هرچند خودش می‌گوید: همه مسیرهای صادرات کشور بسته شده و صادرکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه هستند. او صادرکنندگان را رزمندگان عرصه جنگ و دفاع از کیان کشور در شرایط فعلی خواند و گفت: باید بر دست صادرکنندگانی که در دوران تحریم‌ها صادرات دارند و ارز خود را برمی‌گردانند، بوسه زد؛ چرا‌که به گفته او، آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به‌دنبال زمین‌زدن ایران هستند.

تاب‌آوری اقتصاد با اعتمادسازی
معاون اول رئیس‌جمهور البته معتقد است وضع اقتصاد ایران امسال بهتر از پارسال شده تا آنجا که میزان صادرات غیرنفتی ایران در 8‌ماه نخست امسال با رشد از نظر وزن کالاهای صادراتی مواجه شده و به 88میلیون تن به ارزش 27میلیارد دلار رسیده است. جهانگیری با بیان اینکه باید سریع اشتباهات تصمیم‌گیری در اقتصاد را برطرف کنیم، تأکید کرد: از ابتدای کار منطقی بود که ما برای تاب‌آوری اقتصادی کشور در برابر راهبرد فشار آمریکایی‌ها سیاستی کامل تهیه کنیم که این سیاست در همه بخش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی باشد؛ چرا‌که راه‌حل مسائل اقتصادی کشور بیش از آنکه راهکار اقتصادی باشد، بدون تردید در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است.
به‌گفته این عضو ارشد کابینه دولت روحانی، ایران برای عبور از گردنه‌های سخت نیاز به اجماع ‌و همبستگی و انسجام ملی دارد و هیچ‌کس نباید در شرایط امروز به‌دنبال فرصت‌طلبی باشد و فکر کند فرصتی برای تسویه‌حساب مهیا شده است. جهانگیری گفت: ایران امروز در خطر است و آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها برای تمامیت ارضی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

نکاتی از اظهارات معاون اول

   همه دستگاه‌های تولیدی و اقتصادی کشور وظیفه دارند سنگی از جلوی مسیر صادرات بردارند؛ هر کسی در این زمینه کوتاهی کند، حتما به فکر منافع کشور نیست.
   ممنوع‌کردن صادرات بسیار آسیب‌زننده است اما باید بپذیریم در مقاطعی که ممکن است شرایط مردم در داخل از وضعیت فعلی سخت‌تر شود، برخی محدودیت‌ها اعمال شود به شرط اینکه صادرکنندگان در جریان باشند.
   فرصت‌های صادراتی به روسیه را به‌دلیل نداشتن شرکت‌های بزرگ صادراتی از دست دادیم، باید ‌‌به سمت تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی و برندهای بزرگ و مطرح برای حضور در بازارهای بین‌المللی حرکت کنیم.
   آمریکایی‌ها فشار حداکثری خود را بر زندگی مردم ایران متمرکز کرده‌اند. شرایط کنونی جزو سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب اسلامی است.
   تمام گلوگاه‌های فعالیت اقتصادی را در طول یکی، دو سال گذشته بسته‌اند. 
   تسهیلات بانکی در مرحله اول باید به واحدهایی داده شود که دنبال صادرات هستند.
   صادرات ما به کشور افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است.
   ما به عراق، ترکیه و روسیه صادرات انجام می‌دهیم و بنابراین باید رابطه با این کشورها وسیع شود.
   کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ما تخفیف تعرفه‌ای داده و ما هم تعداد کمتری به آنها تخفیف تعرفه‌ای داده‌ایم که این موضوع باید در تعادل قرار گیرد.


   جهانگیری: مردم ایران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند
   طبقه‌های ضعیف و متوسط جامعه سخت‌ترین شرایط زندگی را در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پشت‌سر می‌گذرانند
  راه‌حل مسائل اقتصادی را بدون تردید باید در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی جست‌و‌جو کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید