• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70572
+
-

جراحی 47 بافت صنعتی تهران

معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با همشهری : تا پایان امسال بافت‌های صنعتی غیر مجاز تهران ساماندهی می شود

صنعت
جراحی 47 بافت صنعتی تهران


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
شمارش معکوس برای ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده و فاقد مجوز در پایتخت و سایر شهرهای استان تهران با تصویب ساماندهی 5 بافت صنعتی شهرستان پردیس در هیأت وزیران و تعیین تکلیف این واحدها تا 2‌ ماه آینده آغاز شده است. مسئولان شهرک‌های صنعتی از ساماندهی همه این واحدها حداکثر تا پایان امسال خبر می‌دهند. قرار است با تأیید نهایی طرح وزارت صنعت در هیأت دولت، 47 بافت صنعتی فعال در تهران ساماندهی ‌شود. آمارها نشان می‌دهند در این ۴۷بافت صنعتی ۲۲۵ هزار کارگر فعال هستند به این ترتیب دست‌کم یک میلیون شهروند مقیم تهران و حومه تحت‌تأثیر اجرای این طرح قرار خواهند گرفت.

ساماندهی تا پایان سال
صابر پرنیان، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: 47بافت صنعتی در سطح استان تهران پراکنده‌اند و تعداد زیادی از این واحدهای صنعتی بدون مجوز در کنار یکدیگر قرار گرفته و رشد کرده‌اند البته در بین آنها واحدهای خیلی خوب و برندی نیز وجود دارند که در کشور نمونه‌اند اما برای دریافت مجوز کار و پروانه بهره‌برداری با مشکلات عدیده‌ای مواجهند. به گفته صابر پرنیان، پیش‌بینی می‌شود با تصویب کلیات این طرح در هیأت دولت و مشخص شدن محدوده‌ها، ساماندهی این بافت‌های صنعتی تا پایان امسال انجام شود.

نحوه اجرای طرح
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران درباره جزئیات این طرح تأکید کرد: بعد از مصوبه دولت، تک‌تک این واحدها را پایش و نحوه برخورد با این بافت‌ها مشخص می‌شود. صابر پرنیان با اشاره به اینکه ساماندهی این واحدها در چند محور صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به نوع فعالیت و مباحث زیست‌محیطی برخی از این واحدها باید به شهرک‌های صنعتی مصوب دولتی انتقال داده شوند زیرا این واحدها در کنار زیستگاه‌های انسانی قرار داشته و با رشد شهرها به مناطق مسکونی چسبیده‌اند که باید برخی منتقل شده یا با کنترل‌های لازم مجوز فعالیت دریافت کرده و برخی نیز تخریب شوند.

طرح در چه مرحله‌ای است؟
پرنیان با اشاره به اینکه پرونده این واحدهای صنعتی به هیأت دولت رفته و در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است، گفت: با تصویب هیأت دولت مبنی بر تبدیل این بافت‌ها به شهرک‌ صنعتی، سازمان شهرک‌های صنعتی براساس نوع واحدهای استقرار یافته رصد و پالایش لازم را انجام داده و این واحدها منتقل، کنترل آلودگی و یا تخریب می‌شود. او با اشاره به اینکه در مرحله نخست ساماندهی 5بافت صنعتی شهرستان پردیس در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و این کار حداکثر تا 2 ‌ماه آینده صورت می‌گیرد، افزود: ساماندهی بقیه بافت‌های صنعتی تهران در چارچوب یک طرح و به‌صورت یکجا به دولت ارائه شده و طبق دستوری که معاون اول رئیس‌جمهوری به وزرای مربوط داده‌، با برگزاری جلسات بررسی این طرح، نتایج آن ابلاغ خواهد شد. از آن پس دستگاه‌های مجری اجازه شکل‌گیری بافت‌های صنعتی غیرمجاز در استان تهران را نخواهند داد که با این روند تا پایان امسال همه بافت‌های صنعتی غیرمجاز تهران ساماندهی می‌شود.

ساماندهی در چارچوب برنامه جامع و آمایش سرزمین تهران
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه ساماندهی این بافت‌های صنعتی در ذیل برنامه جامع و آمایش سرزمین تهران صورت می‌گیرد، افزود: در این ساماندهی همه ملاحظات شهرسازی و آمایش سرزمین تهران لحاظ شده است. وقتی به این واحدها پروانه شهرک خصوصی داده می‌شود موظف هستند تا با تشکیل هیأت مدیره از بین خودشان نسبت به ساماندهی، ارائه مجوز ساخت و توسعه اقدام کنند. به گفته پرنیان، با این ساماندهی بافت‌های صنعتی مذکور از قانون شهرداری‌ها معاف شده و واحدهای شناسنامه‌دار می‌توانند به‌عنوان یک واحد صنعتی دارای مجوز به‌دنبال تولید باشند.
او با بیان اینکه برخی از بافت‌های صنعتی مانند 100واحد صنعتی جاجرود در بستر رودخانه‌ها فعالیت می‌کنند که باید حتما انتقال داده شوند، گفت: نباید چنین بافت صنعتی‌ای در بستر رودخانه شکل می‌گرفت و با این انتقال امکان ساماندهی و قانونمند کردن بنگاه‌های مذکور رونق تولید و اشتغال فراهم می‌شود. درواقع این ساماندهی گام بلندی است که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته و اکنون استاندار تهران این موضوع را پیگیری و در کارگروه زیربنایی دولت مطرح کرده است.

پراکندگی جغرافیایی بافت‌های صنعتی
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران، در مورد پراکندگی جغرافیایی این واحدها در سطح استان تهران، گفت: اگرچه برخی از این واحدها در شرق و شمال شهر تهران نیز وجود دارند اما بیشتر واحدهای صنعتی مذکور در غرب، جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب تهران است. مثلا در شهرستان پردیس 5بافت صنعتی با حدود 9هزار واحد صنفی، صنعتی و میزان اشتغال 75هزار نفر وجود دارد. همچنین 5واحد در شهرستان قدس، 4واحد در شهرستان ورامین، شهر ری و سایر مناطق اطراف استان پراکنده و جمعا 225هزار نفر در این واحدها مشغول به‌کار هستند.

پاک‌کردن لکه‌های صنعتی تهران

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد: با توجه به شناسایی لکه‌های آلاینده صنعتی، طرح ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن این واحدها را به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه کرده‌ایم تا فعالیت این واحدها در قالب دسته‌بندی‌های مشخص بنابر نوع صنایع و به‌طور قانونمند ساماندهی شود. محسن صالحی‌نیا با اشاره به اینکه براساس دسته‌بندی‌هایی که بعدا اعلام خواهد شد این واحدهای صنعتی موظف هستند تا مقررات زیست‌محیطی خود را به‌روزرسانی کنند، افزود: این کار براساس نوع صنایع و میزان آلایندگی زیست‌محیطی انجام می‌شود و این واحدها موظف به رعایت برخی ضوابط یا انجام اقدامات اصلاحی مانند استاندارد‌سازی‌ خروجی آلایندگی می‌شوند. او افزود: پراکندگی این بافت‌های صنعتی در استان تهران متنوع است و با اجرای این طرح لکه‌های صنعتی که طی سال‌های مختلف در بافت مسکونی مستقر شده‌اند، ساماندهی می‌شود. در واقع فعالیت این واحدها با رعایت ضوابط و مقررات مطابق با زمانبندی‌ای که بعدا اعلام خواهد شد، قانونمند می‌شود. صالحی‌نیا تأکید کرد که این طرح به کمیسیون تخصصی دولت ارائه و با ارائه طرح‌های مختلف توسط مهندسان ذیربط، پس از رفت و برگشت و تصویب نهایی اجرایی می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این واحدها جزو صنوف و بنگاه‌های تولیدی هستند که به‌مرور زمان به بافت شهری متصل شده و هنوز به‌رغم مشکلات سرمایه در گردش و ماشین‌آلات فعال هستند که با این ساماندهی بسترهای مناسب برای تولید و اشتغال‌زایی مطابق ضوابط قانونی ایجاد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید